SIGNALI ZA UZBUNU: Evo kako prepoznati KVAR TURBO PUNJAČA i sprečiti još veću štetu!

Autor: Republika

Razonoda

10.01.2021

17:49

Vozači, ovo je važno da znate!

pixabay.com
Foto: Ilustracija

Turbo punjač je dugo vremena bio ugrađivan uglavnom u dizel motore, ali su danas dominantni benzinski motori sa turbo punjačima. Oni u praksi najčešće počinju da se kvare posle 120.000 pređenih kilometara.

Neispravnost ležajeva rotora turbine

Najčešći simptomi kvara su smanjenje snage motora i upaljena lampica koja signalizira njegov kvar, nagla potrošnja ulja u motoru praćena "dimnom zavesom", posle čega (obično u nekoliko narednih minuta) dolazi i do paljenja crvene lampice ulja.

U tom slučaju treba zaustaviti auto, odnosno što brže isključiti motor kako bi se izbegla šteta, koja može da izazove bokadu motora zbog gubitka ulja. Ako dođe do "raspadanja" turbo punjača, postoji mogućnost trenutnog gašenja vozila, bez mogućnosti ponovnog pokretanja motora, prenosi Revija HAK.

Raspadnuti delovi mogu da spreče protok vazduha kroz turbinu do usisne grane, a puno sitnih delova može da se rasprši po cevovodu turbo sistema, pa će tada biti potrebno zameniti kompletan sistem, a popravka svakako neće biti jeftina.

Pucanje creva, cevi ili hladnjaka turbo punjača

Ovi simptomi su praćeni gubitkom snage motora, uključivanjem lampice za neispravnosti rada, povećanim izduvavanjem crnog dima kroz auspuh kod vozila bez DPF filtera, dok kod vozila sa filterom dolazi do ubrzanog zagušenja filtera česticama čađi.

Prilikom naglog povećavanja broja obrtaja motora čuće se jako šištanje vazduha u motoru, što ukazuje na nepravilan dotok vazduha na usisu. U nekim situacijama moguće je i pucanje cevi, a da se pritom ne čuje ispuštanje vazduha pri opterećenju motora. Tada često može doći i do curenja ulja na mestu gde je došlo i do propuštanja vazduha.

U najgorem slučaju, ako nema nijednog od navedenih simptoma, potrebno je vizualno ili probom pritiska pronaći mesto propuštanja turbo sistema.

 

 

 

Ovde se privremeno može poslužiti krpljenjem gumenog creva ili vraćanjem odvojene cevi iz ležišta, zbog slabog držanja šelne (obujmice) ili osigurača creva. Ovde je dobro to što se sa takvim kvarom, i sa smanjenom snagom motora, može dovesti do prvog servisa.

Neispravno regulisnje pritiska punjenja

Simptomi su pad snage motora, često praćen paljenjem signalne lampice za kvar na motoru, i "prinudni rad" motora sa smanjenom snagom. Sa takvim kvarom često se može dovesti do servisa, a otklanjanje kvara ne mora biti previše komplikovano pa može da ga otkloni i služba za pomoć na putu. Ipak, neke situacije mogu da budu i komplikovanije, pa će možda biti potrebna zamena kompletnog turbo punjača.

Zvuk "zviždanja" prilikom naglog podizanja obrtaja motora, odnosno naglog ubrzavanja, može da ukaže na trošne ležajeve osovine rotora turbo punjača. U tom slučaju se preporučuje da što brži odlazak u servis.

Vozači često znaju da zanemare ovaj simptom, pošto ne dolazi do pada snage motora ili paljenja lampice, ali ignorisanje ovog problema često dovodi do pomenute faze kada turbo punjač može da se raspadne, sa mogućnošću nastanka velikih oštećenja na motoru.

Ovde, međutim, postoji i prednost, pošto postoji najava problema - "zviždanje" koje može da traje i do nekoliko dana ili nekoliko meseci do potpunog raspadanja.

Zaključak

Preporuka je da se redovno menja ulje u motoru, pošto često odlaganje servisnog intervala njegove zamene ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača. Kod automobila koji su prešli 120.000 kilometara, potrebno je promeniti motorno ulje u periodu od najviše godinu dana, odnosno u narednom intervalu od 8.000 do 12.000 kilometara, pošto to utiče na smanjenje habanja ležajeva turbo punjača.

Komentari (0)

Loading