MIslili ste da je dobro samo protiv vampira? Ne, ne - naučnici otkrili kako srebro ubija i bakterije!

Autor: Republika

05.03.2020

Srebrni metak u odgovorajuće naoružanje i - rešili ste se vampira. To je poznato od pamtiveka, ali da li ste znali da srebro pomaže ljudima i na druge načine? Da, da - ne samo protiv zlih krvopija! Naime, naučnici su otkrili da srebro pomaže u sprečavanju širenja štetnih bakterija tako što remeti način na koji se one kreću.

RepublikaFoto: pixabay.com/Fotomontaža/E.D.

Ovaj dragoceni metal se već duže vreme koristi pri različitim načinima zaustavljanja prenosa bakterija.

Priimera radi, stavlja se u filtrere medicinskih maski za lice i u antibakterijske premaze koji se koriste na Međunarodnoj svemirskoj stanici. Ipak,  do sada nije bilo u potpunosti jasno na koje sve načine srebro deluje na patogene.

Izložili bakterije jonima srebra

Da bi to saznali, naučnici sa Univerziteta Arkansas izložili su Ešerihiju koli malim dozama pozitivno nabijenih jona srebra koji su toksični za bakterije. Zatim su pomoću sofisticiranog mikroskopa posmatrali šta se događa s bičevima (flagele) na bakterijama koje one koriste kao pogon za kretanje.

Ustanovili su da bakterije nakon izlaganja jonima srebra "postaju puno, puno sporije" i da više menjaju smer, piše "New Scientist".

Bakterije ponekad eksplodiraju

- Srebro se već decenijama koristi za farbanje flagela kako bi bili vidljiviji pod mikroskopom. Ali ovo je verovatno prvi put da se proučavao njegov uticaj na flagele - rekao je Žim Tomas sa Univerziteta sa "Sheffield" u Velikoj Britaniji.

Dejvid Koil sa Univerziteta "California" u Davisu smatra da srebro neće uticati na ovaj način na sve bakterije jer nemaju sve flagele. Ipak, dodaje kako srebro zaustavlja mikrobe i na druge načine, te da može u većim dozama, na primer, prouzrokovati štetu na ćelijskim omotačima zbog čega bakterije mogu "eksplodirati".

Istraživanje naziva "Antimicrobial silver inhibits bacterial movement and stalls flagellar motor" objavljeno je u časopisu "bioRxiv", a preneo je Index.hr.