OTKRIVENA TAJNA AVIONSKIH PISTA NA ANTARKTIKU! Neverovatna avantura na putovanju kroz ledeni kontinent! (FOTO+VIDEO)

Autor:

Svet

14.04.2024

21:32

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Antarktik je većinom prekriven snegom i ledom, ali postoje delovi gde sneg ne zadržava zbog isparavanja i erozije vetra.

OTKRIVENA TAJNA AVIONSKIH PISTA NA ANTARKTIKU! Neverovatna avantura na putovanju kroz ledeni kontinent! (FOTO+VIDEO)

Foto: Marc Bow/Speedstream Films/Cover Images/INSTARimages.com / INSTAR Images / Profimedia

Pre nekoliko decenija, poseta Antarktiku bila je isključivo rezervisana za hrabre avanturiste koji su se upuštali u putovanje brodovima, a zatim pešačili stotinama kilometara do istraživačkih baza. Međutim, danas je situacija drugačija zahvaljujući napretku u logistici i tehnologiji.

Plavi led i ledene piste

Antarktik je većinom prekriven snegom i ledom, ali postoje delovi gde sneg ne zadržava zbog isparavanja i erozije vetra. Ti delovi imaju plavičastu boju zbog niže refleksije svetlosti, poznate kao albedo. Ovi plavičasti delovi, poznati kao plavi led, apsorbuju žutu i crvenu svetlost, dok reflektuju plavu. Zahvaljujući inovacijama, avioni sada mogu da koriste ledene piste napravljene upravo na tim plavim delovima leda, omogućavajući povezanost sa ostatkom sveta i olakšavajući pristup kontinentu.

 

 

Inicijalna istraživanja plavih ledenih pista započela su još 1956. godine u okviru operacija Deep Freeze američke vojske, a kasnije su razvijane i unapređivane. Agencija za avanturistička putovanja, Adventure Network International, preuzela je inicijativu i krajem osamdesetih godina uspešno izgradila prvu ledenu plavu pistu uz pomoć glaciologa dr Čarlsa Svitinbenka na Patriot Hilsu, označavajući početak nove ere putovanja ka Antarktiku.

Od tada, nekoliko zemalja uspešno je izgradilo piste na plavom ledu, koristeći ih za logističke letove ka svojim istraživačkim timovima. Ove piste zahtevaju stalno održavanje i pripremu pre sletanja aviona, zbog čega su uglavnom značajno duže od standardnih pista. Avioni koji koriste ove piste ne mogu se osloniti na kočnice, već koriste potisnike za usporavanje, zbog čega se urezi stvaraju na površini kako bi se obezbedio dovoljan prijanjanje.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO:

Komentari (0)

Loading