RUSKI RULET NA ŠINAMA: Tri voza iskliznula za SAMO desetak dana!

Autor: Sofija AĆIMOVIĆ

Vesti

09.12.2020

05:44

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Železnica nam je definitivno na slepom koloseku. Za samo desetak dana desila su se tri ozbiljna incidenta, kada su teretne kompozicije iskočile iz šina i samo zahvaljujući čudu izbegnuta je makar jedna tragedija.

RepublikaFoto: Tanjug/AP
Foto: Ilustracija

Voz koji je prevozio cisterne juče je iskliznuo sa šina kod Sopota. Kompozicija je prevozila opasan teret, ali, na sreću, niko nije povređen. Pre toga 28. novembra kod Jagodine je iz šina iskočio voz koji je prevozio sumpor. Vatrogasci su odmah izašli na lice mesta da bi sanirali curenje opasne materije, povređenih takođe nije bilo, ali je ta deonica pruge bila zatvorena. Nekoliko dana kasnije 5. decembra iz šina je iskliznuo voz koji je prevozio vojni transport na pruzi Resavica-Despotovac.

Posle ovoliko udesa u tako kratkom roku u javnosti se s punim pravom postavlja pitanje da li će neko iz "Infrastruktura železnice", javnog preduzeća zaduženog za odvijanje železničkog saobraćaja, podneti ostavku i preuzeti odgovornost? Jer nešto se sasvim sigurno ne radi kako treba.

Zorana se hvalila prugama

RepublikaFoto: ST/D. KADIĆ
Zorana Mihajlović

Doskorašnja ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović često je hvalila stanje na železnicama. Tako je, čestitajući dan železničara Srbije, pohvalila svoje ministarstvo zbog modernizovanja železnice i obnove više od 550 kilometara magistralnih i regionalnih pruga. Tada je istakla da bez moderne železnice nema ni moderne Srbije.

Milan Vujanić, profesor na Saobraćajnom fakultetu, objašnjava moguće uzroke ovakvih nesreća.

- Do iskliznuća voza može da se dođe iz dva razloga, prvi je nepoštovanje propisanih uslova vožnje na toj deonici, a drugi je da vozovi ne mogu da menjaju rastojanje između točkova, ali šine mogu da se odvoje ili približe i tako dolazi do iskliznuća voza - navodi Vujanić.

Kako ističe naš sagovornik, ovakve nesreće se najčešće dešavaju zbog nestručnosti osoblja koje upravlja vozom, ali i neredovnog proveravanja stanja svih deonica u železničkom saobraćaju.

- Do ovoga je moglo doći samo zbog promene tračnice ili greškom mašinovođe koji je voz vozio na način koji nije predviđen na toj deonici - kaže Vujanić.

Bilo kako bilo, jasno je da u svim ovim slučajevima krivca treba tražiti upravo u "Infrastrukturi železnice".

Iz ovog preduzeća, međutim, tvrde drugačije.

- Uzrok iskliznuća i na osnovu toga odgovornost za svaki slučaj pojedinačno utvrđuje zajednička železnička komisija. Procedura utvrđivanja uzroka iskliznuća vagona, kao i rad zajedničkih železničkih komisija, strogo su definisani, pa samim tim i utvrđivanje odgovornosti za svaki pojedinačni slučaj. Za iskliznuća koja su se proteklih dana dogodila železničke komisije i dalje rade i ne može se precizno utvrditi šta je njihov uzrok, a samim tim i ko je odgovoran - stoji, između ostalog, u odgovoru ove firme u kom se još dodaje:

- Koliko god u javnosti vladalo uverenje da je za iskliznuća krivo stanje železničke infrastrukture, u praksi to nije tako. Iako se proteklih dana dogodilo nekoliko iskliznuća teretnih vagona, prema dosadašnjim pokazateljima za ovu godinu, njihov broj kretaće se u okviru godišnjeg proseka u prethodnom periodu. Činjenica je da železnička infrastruktura u Srbiji do pre nekoliko godina decenijama nije bila rekonstruisana, da je prosečna brzina vozova iznosila svega četrdesetak kilometara na sat, a da su na stotinama kilometara pruga saobraćali laganim vožnjama od svega deset do trideset kilometara na sat da bi se i u takvim uslovima očuvala bezbednost železničkog saobraćaja. Primera radi, od 2008. do 2014. godine u Srbiji je rekonstruisan svega 31 kilometar pruga.

Mogući uzroci iskliznuća

- Prekoračenje brzine

- Odgovornost izvršnog osoblja koje učestvuje u organizaciji i funkcionisanju saobraćaja

- Stanje železničke infrastrukture

- Pretovarenost vagona (odnosno cisterni)

- Sastav teretne kompozicije

- Tehnička mana ili (ne)ispravnost teretnih vagona (odnosno cisterni)

- Dejstvo više faktora od kojih nijedan pojedinačno ne bi doveo do iskliznuća

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (1)

Loading
Novinar

10.12.2020 10:40

Kakav je ovo naslov! Kakve veze Rusi imaju sa iskliznućima vozova na prugama koje nisu njihove, da li je voz iskliznuo sa pruge koju su Rusi gradili. Sramota je sta radite. Kao kritikujete Zoranu a u stvari kritikujete Ruse.