BISKOPI SU BEZOBRAZNO SKUPI, A O GRICKALICAMA DA NE PRIČAMO! Ali mnogima to ne smeta - evo zbog čega
Sve manje ljudi ide u bioskop.
Foto: Shutterstock/Drazen Zigic
Dvadesetogodišnji Sahil Arora s nestrpljenjem je čekao da pogleda novi bolivudski film u kojem glumi njegov omiljeni glumac.
Međutim, odlazak u bioskop ga je skupo koštao jer je ulaznica u jednom multipleksu u Nju Delhiju bila 500 rupija (oko 6 dolara), skoro trećina njegovog nedeljnog džeparca.
- Film je bio dobar, ali cena karte mi je zasmetala - kaže Arora.
- Kokice su bile još 500 rupija, pa sam ih preskočio.
Nije jedini. Zbog sve viših cena karata i grickalica, mnogi gledaoci sada ređe odlaze u bioskope i okreću se jeftinijim opcijama – platformama za striming.
Tridesetosmogodišnji Harš Verma se seća vremena kada odlazak u bioskop nije bio luksuz.
- Pre petnaest godina, moji prijatelji i ja smo gledali svaki novi film, ponekad i svake nedelje. Sada je to postalo nemoguće.
Podaci pokazuju da je u poslednjih pet godina prosečna cena bioskopske karte u Indiji porasla za 47%. Prema istraživačkoj kompaniji Ormaks medija, prosečna cena ulaznice (ATP) 2020. bila je 91 rupija, dok je 2024. porasla na 134. Ipak, između 2023. i 2024. rast je iznosio samo 3%, što ukazuje da su se cene delimično stabilizovale.
Izveštaj dodaje i da je posećenost bioskopa u Indiji u 2024. pala za 6% u odnosu na prethodnu godinu, što nastavlja višegodišnji trend smanjenog interesovanja.
Zašto je odlazak u bioskop sve skuplji

Foto: Shutterstock/Zoriana Zaitseva
Jedan od glavnih razloga je što su klasični bioskopi s jednom salom, koji su nudili jeftinije ulaznice, gotovo nestali. Zamenili su ih savremeni multipleksi sa više sala i dodatnim sadržajima.
Sanživ Kumar Bidži, izvršni direktor lanca multipleksa PVR Inoks, koji poseduje više od 1.500 bioskopskih sala širom Indije, kaže za BBC da je "mišljenje kako ljudi više ne idu u bioskope pogrešno i nezasnovano na činjenicama“.
On navodi da je njegova kompanija 2024. godine imala 151 milion posetilaca, u poređenju sa 140 miliona 2023. godine, i da su rezultati i ove godine „veoma ohrabrujući“.
Bidži priznaje da povremeno dobija pritužbe na visoke cene karata, ali tvrdi da publika i dalje dolazi jer dobija "vrednost za svoj novac“.
- Ljudi izlaze posle tri sata zadovoljni – uživaju u klimatizovanoj sali, odličnom zvuku i potpunom doživljaju filma.
Dodaje i da lanci bioskopa uvode fleksibilne cene i popuste radnim danima kako bi privukli publiku – na primer, u PVR bioskopima karta utorkom košta svega 92 rupije.
Ograničenja i debate oko cene karata

Foto: shutterstock/bbernard
Neke indijske savezne države uvele su ograničenje maksimalne cene karata, što je otvorilo raspravu o tome da li bi to trebalo da postane nacionalno pravilo.
Bidži smatra da ograničenja ne pomažu, jer bioskopima treba stabilan prihod za održavanje i unapređenje objekata.
Filmski kritičar Komal Nahta veruje da bi niže cene mogle da privuku više gledalaca, ali i da vlasnici moraju zadržati slobodu da vode profitabilan posao.
Ipak, upozorava da cene ne smeju biti previsoke, jer bi to moglo isključiti širu publiku:
- Na kraju krajeva, narod je taj koji stvara zvezde - kaže Nahta.
Pad starih bioskopa i nostalgija
Stručnjaci ističu da, iako su bioskopi s jednom salom nudili jeftinije karte, urbana srednja klasa više ih ne bira jer ne mogu da ponude komfor i pogodnosti koje pružaju multipleksi.
- To je začarani krug - objašnjava Nahta.
- Pošto je posećenost mala, vlasnici ne mogu da ulažu u održavanje, a pošto su bioskopi zapušteni – publika ne želi da ide tamo.
U Nju Delhiju danas postoji samo nekolicina starih bioskopa, dok su ostali zatvoreni ili ruinirani – svedoci nekih prošlih vremena.
Šezdesetjednogodišnja Renu Bušan se seća da su to bila jednostavna, zajednička mesta.
- U sali bi bilo i do hiljadu ljudi, svi bi klicali kada bi se glumac pojavio na ekranu, a prodavci bi nudili jeftine grickalice i piće.
Ipak, ne dele svi tu nostalgiju. Harš Verma kaže da, nakon što je godinama posećivao i stare bioskope i moderne multiplekse, sada bira ove druge.
- U starim bioskopima su sedišta neudobna, a doživljaj jednostavno nije isti - kaže on.
Anu Gupta takođe preferira multiplekse zbog boljih uslova, čistoće i bezbednosti.
Striming platforme menjaju navike
Stručnjaci kažu da bioskopi imaju sve veću konkurenciju u jeftinijim striming servisima, koji su doživeli bum tokom pandemije.
Kako su ljudi tada izbegavali bioskope, mnogi su trajno zatvoreni.
- Sa povoljnim mesečnim pretplatama, ljudi danas gledaju najveće filmske premijere kod kuće, najčešće već šest do osam nedelja nakon bioskopske premijere - kaže filmski analitičar i stručnjak za marketing Giriš Vankede.
Pretplata na jednu striming platformu košta manje od dve bioskopske karte, a za porodice je razlika još veća.
Ipak, Sanživ Kumar Bidži iz PVR-a smatra da se publika ponovo vraća bioskopima.
- Striming i bioskopi treba da koegzistiraju - kaže on.
- Kino je preživelo i televiziju, VHS i DVD-e. Svaki put kada se pojavi novi medij, ljudi pišu kraj bioskopa – ali on uvek opstane.
- Bioskop pruža iskustvo koje ne možeš imati kod kuće – potpunu, neprekinutu filmsku čaroliju.
Izvor: BBC/Republika/M.A.
Bonus video:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)