RUDARI nisu imali ni minimalnu šansu da PREŽIVE! Stručnjaci otkrivaju šta su "džepovi metana" i koliko su opasni!

Autor:

Hronika

01.04.2022

21:31

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Posao je toliko opasan da se rudari ne pozdravljaju sa "doviđenja" ili "zdravo", već sa "srećno".

RUDARI nisu imali ni minimalnu šansu da PREŽIVE! Stručnjaci otkrivaju šta su "džepovi metana" i koliko su opasni!

Foto: ST/D. KADIĆ

Rudarska nesreća u Sokobanji dogodila se u prilikom redovnih radova na eksploataciji uglja. Reč je o rudniku sa metanskim režimom rada gde postoji visok rizik od eksplozije.

Kako je došlo do gušenja rudara? Zašto je metanski režim rada rudnika visokorizičan? Da li se u rudnicima poštuju bezbednosne procedure u podzemnoj jami?

- Do eksplozija u rudnicima dolazi kada metan napravi smešu sa kiseonikom iz vazduha. Već od 5% do 15% metana u vazduhu može napraviti eksplozije. Tragedije sa metanom su vrlo teške, pre 3, 4 meseca smo imali takvu tragediju u Rusiji, kada je bilo više od 50 žrtava. Pre nekoliko godina imali smo takvu tragediju u Turskoj - rekao je prof. dr Dušan Veljković, redovni profesor Hemijskog fakulteta za Kurir.

Prof. dr Vladimir Tomašević, dekan Fakulteta za inženjerski menadžment opisao je koliko je rudarski posao opasan.

- Skoro sam bio u jednom rudarskom oknu u Sloveniji u Velenju. Toliko je strašno (rudarski posao) u njihovim okruženjima da oni čak i u svojoj etimologiji reči se ne pozdravljaju sa "doviđenja" ili "zdravo", nego kažu "srećno". To je vrlo bitna stvar da naš narod zna - rekao je Tomašević.

Tomašević je objasnio i koliko je metan opasan, ali i da je ovakve tragedije nemoguće sprečiti.

- Ovo okno je jedno od devet podzemnih eksploatacija uglja ovde. U ovakvim eksplozijama je sve vrlo složeno, metan može da izaziva ili eksplozije ili gušenje, odnosno nedostatak kiseonika. Što se tiče mehanizacije, mi se trudimo da mehanički otklonimo neke potencijalne nedostatke. Džepovi se ne mogu uvek otkriti, nažalost. Postoje naprave, koje izgledaju poput olovaka, koje pokazuju kada je metan malo više povišen, i tada automatski sva mehanizacija stane. Ovde se nije dogodila eksplozija. Kada se skida taj površinski sloj uglja dolazi do varničenja, ono se sprečava tako što se prska voda. Međutim, u ovakvim slučajevima kada prodre, naglo, iz džepa metan ne postoji način kako to može da se spreči. To je tragedija, strašno je i to svi znaju. Ne postoji u ovom trenutku način kako mi možemo da predvidimo te džepove. Naravno, postoje podzemni radari, geosonarne ekipe, čak postoje i ekipe za provetravanje koje su zadužene samo za to. Ali, nažalost, kada se dogodi, ne može se sprečiti - rekao je Tomašević.

Bonus video:

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (2)

Loading
Vesna

02.04.2022 02:54

Surov i najtezi posao i dalje uzima zivote. Iskreno saucesce porodicama.

Rudar

03.04.2022 22:36

Saučešće porodicama. Rudarska sudbina. Moram primjetiti da ovom profesoru, najblaže rečeno, rudarstvo nije baš blisko. Ako prethodni tekst predstavlja njegovu tačnu izjavu, onda bih rekao da je cjelokupno znanje o rudarstvu stekao jedino u toj posjeti Sloveniji. Daleko je on od stručnjaka u oblasti rudarstva.