VIŠE NOVINA, ALI JEDNA POSEBNO ZNAČAJNA! Šta sve čeka đake i nastavnike od 1. septembra! VODIČ ZA POČETAK ŠKOLSKE GODINE!

Autor:

Vesti

21.08.2023

09:47

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Dok đaci polako troše poslednje dane raspusta, a roditelji obavljaju poslednje pripreme da ih za školske klupe opreme, prosvetni radnici će već danas imati prvu zvaničnu sednicu nastavničkog veća na kojoj će započeti rad za pripremu početka nove školske godine.

VIŠE NOVINA, ALI JEDNA POSEBNO ZNAČAJNA! Šta sve čeka đake i nastavnike od 1. septembra! VODIČ ZA POČETAK ŠKOLSKE GODINE!

Foto: ST/D. KADIĆ

U većini škola učenike i nastavnike očekuju mnogobrojne novine počev od većeg broja časova fizičkog vaspitanja, novog izbornog predmeta pod nazivom Vrline i vrednosti kao životni kompas, ali i obaveze učenja o empatiji, toleranciji, solidarnosti, međusobnom poštovanju, do definisanja motoa škole, a negde i zabrane upotrebe mobilnih telefona. Prvi dan škole počinje intoniranjem državne himne "Bože pravde".

Vaspitno-obrazovne ustanove koje se ne budu pridržavale ove zakonske obaveze mogu biti kažnjene novčano od 100.000 do milion dinara. Za isti prekršaj predviđena je sankcija i za direktora škole i to novčana od 25.000 do 100.000 dinara.

Prvi raspust u novembru

Prema školskom kalendaru, osnovcima i srednjoškolcima jesenji raspust počinje u sredu, 8. novembra, a završava se u petak, 10. novembra. Spojeno s vikendom, đaci će imati pauzu od pet dana.

Zimski raspust počinje u sredu, 3. januara 2024, a završava se u petak, 19. januara 2024. Đaci se u školske klupe vraćaju u ponedeljak, 22. januara.

Prolećni raspust počinje u ponedeljak, 29. aprila 2024, a završava se u ponedeljak, 6. maja. Spojeno s vikendima, đaci će imati pauzu od 10 dana. Za učenike od prvog do sedmog razreda letnji raspust počinje u ponedeljak, 17. juna 2024. godine, a završava se u petak, 30. avgusta.

Kako bi se đaci i nastavnici bolje pripremili za nastavak rada nakon majskih tragedija u OŠ "Vladislav Ribnikar" i u okolini Mladenovca, Ministarstvo prosvete je saopštilo da će cilj obrazovno-vaspitnog rada u ovoj godini biti razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti kod učenika i unapređivanje odnosa zasnovanih na međusobnom poštovanju i saradnji.

Poslate su smernice školama kojima je predviđeno da se prvog nastavnog dana razgovara sa učenicima kako bi se upoznali s planom rada, a tokom prve nastavne nedelje organizuje se tematska nastava usmerena na negovanje empatije, vrednosti međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti.

Pojačana kontrola

Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola, kaže za Kurir da je jedna od bitnijih novina za đake svakako pojačana kontrola učenika od strane odeljenskog starešine i psihološko-pedagoške službe.

- Biće više razgovora s decom i u osnovnim i u srednjim školama o tome da li imaju probleme, o emotivnim stvarima, drugarstvu i o svim vrednostima koje zapravo treba jedan učenik da poseduje da bi se smatrao sposobnim i zdravim. Na kraju svake nedelje vršiće se analiza i, ako se uoči da u razredu ili kod nekog učenika postoji problem ili otuđenje, psiholog i pedagog škole će sa svojim timom raditi na tome da to isprave jer će se od ove školske godine naviše potencirati na zajedništvu - kaže za Kurir Antić i dodaje:

Lista noviteta u školskoj 2023/2024.

  • Sto odeljenja osnovaca će imati pet časova fizičkog nedeljno
  • Dvadeset odeljenja srednjoškolaca imaće četiri puta fizičko sedmično
  • Uvodi se novi izborni predmet Vrline i vrednosti kao životni kompas
  • U srednjim školama posebna pažnja usmeriće se na izborne programe kojima će se podržati razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti
  • Rad nastavnika sa učenicima na buđenju tolerancije, empatije...
  • Sve škole moraće da definišu svoj moto
  • Pojedine škole samoinicijativno zabranjuju đacima upotrebu mobilnih telefona
  • Protokol za decu s dijabetesom u svim školama
  • Povećanje plata prosvetarima od 5,5 odsto, a u januaru 10 odsto

- Cilj je stvaranje empatije i tolerancije kod učenika, ali, s druge strane, i na neki način pojačana kontrola rada nastavnika. Ocenjivaće se kvalitet nastave, a ono što bi bilo dobro uraditi je možda održati jedan ili dva seminara u okviru škole kako bi se nastavnicima na primeru pokazalo kako bi njihov rad trebalo da izgleda. Smatram da bi ove mere mogle u krajnjem slučaju i da reše veliki problem koji je bio prisutan u našim školama, a to je vršnjačko nasilje.

Kako su najavili iz ministarstva, đake od petog do osmog razreda sačekaće i uvođenje nove slobodne nastavne aktivnosti pod nazivom Vrline i vrednosti kao životni kompas, dok će se srednjoškolci usmeravati na izborne programe kojima će se podržati razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti. Takođe, do kraja prvog polugodišta škole će sa učenicima i roditeljima kreirati moto škole tako što će definisati zajedničke vrednosti, očekivana ponašanja i ishode ponašanja u okviru škole i društva u celini koji su u skladu sa utvrđenim identitetom.

Učenje o zaštiti potrošača

Povodom Svetskog dana potrošača obeleženom u martu ove godine, pomoćnica ministra unutrašnje i spoljne trgovine Višnja Rakić rekla je danas da se od septembra tekuće godine počinje sa obrazovanjem učenika osnovnih škola o zaštiti potrošača, gde će se deca učiti osnovnim potrošačkim pravima.

Međutim, prosvetari s kojima je Kurir razgovarao rekli su da im još uvek nije poznato kako bi se takva nastava izvodila, a odgovore na to pitanje nismo dobili ni od Ministarstva prosvete.

Prevencija nasilja

Milan Krstić, direktor beogradske OŠ "Pavle Savić", kaže da su i prethodnih godina škole dobijale smernice o predavanjima za osnovce o prevenciji nasilja.

- Predložene stvari obično se primenjuju kao realizacija projekata ili u okviru slobodnih aktivnosti. Kako je to bilo i ranije, u slobodne aktivnosti spada čas koji se održava jednom nedeljno, a stručno nastavničko veće bira nastavnika koji će ga držati. Slobodne nastavne aktivnosti su deo plana nastave i učenja koji škola planira školskim programom i godišnjim planom rada. Svrha je da doprinesu ostvarivanju opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja, razvijanju ključnih i opštih međupredmetnih kompetencija potrebnih za snalaženje u svakodnevnom životu - objasnio je Krstić.

Jedna od bitnijih novina je i uvođenje dodatnih časova fizičkog vaspitanja u ukupno 120 odeljenja - 100 odeljenja u osnovnim i 20 u srednjim školama. Osnovci tih odeljenja će od ove godine imati pet puta nedeljno čas fizičkog, a srednjoškolci četiri.

Smernice Ministarstva prosvete

  • Od 4. do 8. septembra organizuje se tematska nastava usmerena ka negovanju empatije, vrednostima međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti
  • Od 11. do 15. septembra nastavnici sprovode inicijalno procenjivanje u okviru pojedinačnih predmeta, programa nastave i učenja i planiraju dalji obrazovno-vaspitni rad
  • Škole su u obavezi da godišnjim planom rada predvide samovrednovanje rada škole
  • Tokom septembra treba sprovesti procenu adaptacije za učenike petog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole na novu sredinu i planirati mere podrške s nastavnicima i učenicima
  • Do kraja prvog polugodišta škole će zajedno sa učenicima i roditeljima kreirati identitet (moto) škole, tako što će definisati zajedničke vrednosti, očekivana ponašanja i ishode ponašanja u okviru škole i društva u celini koji su u skladu sa utvrđenim identitetom

Mnoge osnovne škole su tokom prošle školske godine zabranile upotrebu mobilnih telefona tokom trajanja nastave, uključujući i odmore. Tako je OŠ "Jovan Popović" u Kikindi samo jedna u nizu škola koja je odlučila da nastavi sa ovom merom i ove godine uz podršku roditelja.

(Republika/Kurir)

Bonus video:

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading