INTERVJU FILIP MITROVIĆ, EMOBILITY KLASTER KOORDINATOR PKS: Neophodne su izmene Pravilnika o baterijama!
Firme-distributeri električnih vozila sada skladište baterije kod sebe po posebnim pravilima, ali to nije dugoročno rešenje. Postoje kompanije koje tehnički mogu da započnu proces reciklaže, međutim, ne poseduju potrebne dozvole nadležnih
Foto: Vladimir Lukić
U Srbiji ima oko 6.000 registrovanih električnih automobila i ta brojka svakodnevno raste. Zašto? Prvo, prednost električnih automobila u odnosu na konvencionalne je ekonomske prirode, daleko su isplativiji i jeftiniji za održavanje, a drugo, ne i manje važno, zaštita životne sredine, po čijim postulatima su ova prevozna sredstva praktično i skrojena. Dolazak električnih automobila u Srbiju izazvao je promene i prilagođavanje, ali i otvorio brojna pitanja - stanice za punjenje, punjači, ko plaća tu struju... I dok se stručna javnost bavi rešavanjem ovih i sličnih tema, jedna oblast je ostala praktično ispod radara - odlaganje baterija iz električnih automobila.
Foto: Vladimir Lukić

Naime, baterije, odnosno baterijski sistemi dolaze s garancijom na osam godina, a potom možete svaki modul u tom sistemu dodatno da menjate. Međutim, kada baterija krene da degradira, kad više nije upotrebljiva za električni automobil, vraća se prodavcu automobila/distributeru. On pak pošto nema sistema za reciklažu baterija u zemlji, nema gde s njom, osim da je skladišti po posebno propisanim uslovima jer je reč o opasnom otpadu. To je za firme dodatni trošak, a rešenje može biti izmena Pravilnika o baterijama, gde bi se sada obuhvatila i ova oblast. Takođe, sistemskim rešenjem ovim baterijama bi mogao i da se produži životni vek - iako više nije korisna za električni automobil, savršena je za skladištenje energije u solarnim elektranama. O mogućnostima i izazovima koje sa sobom nose električni automobili, kao i baterijskim sistemima i njihovoj ponovnoj upotrebi govori Filip Mitrović, eMobility klaster koordinator Privredne komore Srbije.
Da li je infrastruktura u Srbiji prilagođena električnim vozilima?
Ima li sada tih stanica duž većih puteva u zemlji?
- Ima, na tome su najorganizovanije radili JP "Putevi Srbije" i trenutno ima nekih tridesetak stanica, a 21 je u funkciji. Kod tih stanica duž glavnih putnih pravaca imamo izazov jer brzi punjači zahtevaju veliku količinu struje i da biste to instalirali, potrebna vam je trafostanica, infrastruktura da pokrenete tu stanicu, da ona radi pravilno.
Ko plaća tu struju koja se koristi na stanicama duž glavnih puteva?

Foto: Vladimir Lukić
Rekli ste da je 21 stanica u funkciji. Prema vašoj proceni, koliko ih treba da bi to bilo optimalno?
- U ovom trenutku sigurno stotinak, ali ne toliko zbog automobila koje imamo u Srbiji, već zbog tranzitnog saobraćaja. Mi imamo kroz Srbiju tranzitni saobraćaj koji ide put naše južne pokrajine, Turske, dolaze iz zapadne Evrope i sve je više korisnika koji voze električne automobile. Postoje pritužbe u tom smislu da nemamo dovoljno stanica.
Sem većeg broja stanica i problema s naplatom struje, da li postoji još neki problem u okviru putnog segmenta? Foto: Vladimir Lukić
- Generalno postoji i privatna infrastruktura, kada pričamo o OMV i NIS stanicama. NIS ima na šest mesta brze punjače, OMV na dvadesetak stanica, takođe, duž glavnih putnih pravaca. Oni mogu da naplate struju jer su privatna kompanija i naplaćuju je preko aplikacije Charge&Go, i vi plaćate vreme provedeno na punjaču, što, s jedne strane, nije fer, a nije ni jeftino. To košta od 50 do 70 dinara po minutu provedenom na punjaču. S tim, morate da uzmete u obzir da automobil i punjač mogu da ne komuniciraju baš dobro, što zbog vremenskih uslova, što zbog načina na koji je instaliran punjač, pa to sve može da traje mnogo duže.

Koliko, u proseku, traje baterija u električnom vozilu?
I kad prođe osam ili deset godina, šta vozač električnog automobila radi s tom baterijom?
- Prvo, kad baterija počne da degradira, postoji niz radnji koje vi možete da preduzmete da to sprečite, odnosno menjate segmente baterije i tako joj produžavate životni vek dok ne dođe do nečega što zovemo "drugi životni vek baterije". I to je ono što razdvaja električne automobile od svega ostalog. To je momenat gde se mobilnost povezuje s energetikom. Sve su veća interesovanja za skladištenje energije. Zašto? Zato što je energija skupa, a imamo potencijal da je pravimo iz obnovljivih izvora. Energija iz obnovljivih izvora je odlična ako se potroši u trenutku kada nastane. Međutim, ako se ne potroši - višak praktično propada, i to je trenutak gde se uključuju ove baterije jer one mogu da skladište energiju kao bafer i osiguraju njenu kasniju upotrebu.
U kojim sferama možemo da koristimo tu bateriju?
- Može da se koristi u svim sferama što se tiče skladištenja energije. Na primer, sve su popularnije solarne elektrane koje će zakonski morati da budu pokrivene baterijskim kapacitetima. Elektroenergetski sistem ne može u datom trenutku da prihvati svu energiju koja dođe iz obnovljivih izvora i baterija služi kao bafer da tu energiju zadrži do momenta kad bude potrebna. Ta baterija koja se bavi skladištenjem energije je ista ona baterija koja pokreće mobilnost.
Ako je baterija potpuno završila svoj vek, gde je vozači električnih automobila odlažu?
Da li mi onda vraćamo bateriju distributeru kad se ona potroši?
- U ovom trenutku ono što je preporuka proizvođača, s obzirom na to da ih na našem tržištu nema veliki broj, jeste da se baterije skladište na pravilan način dok se ne nađe rešenje. Firme-distributeri skladište sada baterije kod sebe po posebnim pravilima. U Srbiji postoje kompanije koje tehnički mogu da započnu proces reciklaže, ali ne poseduju potrebne dozvole. Verujem da ćemo doći do toga sledeće godine.
Kako ovaj problem može sistemski da se reši?
- Tako što će se razgovarati direktno s proizvođačima, koji su voljni da daju sve informacije o tome kako baterije može da se skladište, kako se vraćaju, čak i kako se reciklira određeni proizvod. Potrebna je i podrška države reciklažnim kompanijama, da oni budu ti koji će preuzeti sve te opasne materije i baterije.
Da li to znači da bi morao da se menja Pravilnik o baterijama?
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)