IZVEŠTAVANJE O ODRŽIVOM RAZVOJU: Održivost kao nova mera poslovnog uspeha

Vesti

27.12.2025

10:01

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Izveštavanje o održivom razvoju postaje važan alat transparentnosti i odgovornosti, ali i putokaz vrednosti koje kompanija zastupa

IZVEŠTAVANJE O ODRŽIVOM RAZVOJU: Održivost kao nova mera poslovnog uspeha

Foto: wee dezign/Shutterstock

U savremenom poslovnom okruženju, uspeh kompanija se ne meri isključivo profitom, već ukupnim uticajem koji imaju na ljude, zajednicu i životnu sredinu. U tom kontekstu, izveštavanje o održivom razvoju postaje važan alat transparentnosti i odgovornosti, ali i jasan pokazatelj vrednosti koje kompanija zastupa.

Na globalnom nivou, društveno odgovorne kompanije već godinama sistematski izveštavaju o svom ekonomskom, ekološkom i društvenom učinku. Najčešće se oslanjaju na međunarodne standarde poput Global Reporting Initiative (GRI), ESG kriterijuma i ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija (SDGs).

Foto: NONGASIMO/Shutterstock

U Srbiji je poslednjih godina zabeležen značajan pomaj u praksi izveštavanja o održivom razvoju kompanija

Jedan od najčešće navođenih primera je kompanija Unilever, koja održivost integriše u samu srž svog poslovnog modela. Njeni izveštaji o održivom razvoju detaljno prikazuju napredak u smanjenju emisija štetnih gasova, odgovornom korišćenju resursa, unapređenju položaja zaposlenih i etičkom lancu snabdevanja. Sličan pristup ima i Microsoft, koji u svojim izveštajima jasno definiše ciljeve poput postizanja negativnog ugljeničnog otiska, ulaganja u obnovljive izvore energije i podrške lokalnim zajednicama kroz obrazovne i tehnološke programe. Transparentnost i merljivi pokazatelji omogućavaju javnosti da prati stvarni napredak, a ne samo deklarativne namere.

Ovakvi primeri pokazuju da u savremenom globalnom poslovanju održivost više nije dodatak, već ključni deo dugoročne strategije rasta i konkurentnosti.
U Srbiji, praksa izveštavanja o održivom razvoju i društvenoj odgovornosti razvijala se postepeno, ali je poslednjih godina primetan značajan pomak, naročito među velikim kompanijama i poslovnim sistemima.
Naftna industrija Srbije (NIS) spada među pionire u ovoj oblasti. Ove godine je kompanija objavila verifikovani Izveštaj o održivom razvoju i time obeležila 15 godina kontinuiranog izveštavanja o održivom poslovanju. Tokom ovih 15 godina, NIS je ostvario brojne rezultate u svim ključnim oblastima održivosti - od doprinosa ekonomskom napretku do unapređenja zaštite životne sredine i ulaganja u razvoj zaposlenih i šire zajednice.
Delta Holding je još jedan primer kompanije koja održivi razvoj posmatra kao sastavni deo poslovne filozofije. Kroz redovno ESG izveštavanje, Delta prikazuje aktivnosti u oblasti smanjenja negativnog uticaja na životnu sredinu, razvoja zaposlenih, kao i društveno korisne projekte realizovane kroz Delta Fondaciju, naročito u oblastima obrazovanja, zdravstva i socijalne zaštite.

Foto: wee dezign/Shutterstock

Održim poslovanjem se ne poštuju samo zakonske regulative, već se na taj način gradi i poverenje sa zaposlenima i potrošačima

Primer odgovornog poslovanja predstavlja i Coca-Cola HBC Srbija, koja se ističe dugogodišnjim izveštavanjem o održivom razvoju, naročito u oblastima upravljanja vodnim resursima, reciklaže ambalaže, smanjenja emisija i podrške lokalnim zajednicama kroz obrazovne i ekološke projekte.

Ovi primeri pokazuju da i na domaćem tržištu raste svest da održivo poslovanje i transparentno izveštavanje nisu samo odgovor na regulatorne zahteve, već i način da se izgradi poverenje sa zaposlenima, potrošačima i širom zajednicom.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading