HAOS NA TRGU NIKOLE PAŠIĆA: Vozači okupirali Dečansku, parkiraju se gde stignu!
U Dečanskoj ulici vlada pravo opsadno stanje, vozači u potrazi za besplatnim parkingom zauzeli su tri kolovozne trake.
Foto: ST/D. KADIĆ
Parking mesta uvek nedostaje, bar onih koja se ne plaćaju, pa se vozači snalaze parkirajući na trotoaru ili čak na zelenim površinama. Međutim, pored stalnog saobraćajnog kolapsa koji Beograđanima iz dana u dan zadaje glavobolje, bahati vozači odlučili su da zauzmu ne jednu, već čak tri kolovozne trake u centru prestonice.
U Dečanskoj ulici, na Trgu Nikole Pašića, ne obazirući se na saobraćajna pravila i Zakon o bezbednosti saobraćaja, vozači se parkiraju bukvalno gde stignu. Nova, iako potpuno nelegalna „parking mesta“, pojavila su se duž celog trga, gde se svakodnevno parkira sve veći broj automobila. Republika beleži da se broj ovako parkiranih vozila svakodnevno povećava, iako na tom mestu po svim propisima nikako ne bi smela da budu ostavljena.
Iako bi Beograđani uskoro trebalo da dobiju nova parking mesta pokraj Doma Narodne skupštine, u Vlajkovićevoj ulici, čini se da vozači ne nameravaju da sačekaju. U milionskom gradu kakav je Beograd parking mesta uvek nedostaje, ali su vozači ovoga puta očigledno preterali, pa kršenjem propisa dodatno pogoršavaju saobraćaj u već prebukiranom centru grada.
Šta kaže zakon?
Opšte pravilo: vozač ne sme da zaustavi ili parkira vozilo na mestu gde bi ono ugrožavalo bezbednost drugih učesnika u saobraćaju, ometalo normalno odvijanje saobraćaja ili kretanje pešaka.
Član 66. Zakona o bezbednosti saobraćaja propisuje zabranu parkiranja (i zaustavljanja) na sledećim mestima, „po sili zakona“ — dakle, čak i bez znaka zabrane:
- na stajalištu za vozila javnog prevoza, kao i na manje od 15 metara ispred i iza oznake stajališta
- na prelazu puta preko železničke pruge ili tramvajskih šina, kao i na manje od 5 metara od njih
- u blizini šina ako se time ometa prolazak voza ili tramvaja
- u tunelu, podvožnjaku, galeriji, na mostu i nadvožnjaku
- na vrhu prevoja ili u nepreglednoj krivini
- tamo gde bi vozilo zaklanjalo saobraćajni znak
- na biciklističkoj ili pešačko-biciklističkoj stazi
- na putu sa fizički odvojenim kolovoznim trakama (osim ako je dozvoljeno znakom)
- iznad priključaka komunalne infrastrukture
- gde bi se onemogućio pristup drugom vozilu
- na delu trotoara namenjenom osobama sa posebnim potrebama
- na trgovima, pešačkim zonama i protivpožarnim putevima
- na pristupnim saobraćajnicama između zgrada
- na saobraćajnicama koje povezuju parkirališta i stambene blokove
- na kolskom ulazu ili izlazu iz zgrade, dvorišta ili garaže
- na trakama za uključivanje, isključivanje, zaustavljanje, kao i žutom traku i tramvajskim bašticama
- na parking mestima za osobe sa invaliditetom
- na rezervisanim parking mestima
- na površinama gde je saobraćajnim znakom zabranjen saobraćaj
Parkiranje na zelenim površinama
Parkiranje na zelenim površinama je strogo zabranjeno. Lokalna samouprava dodatno uređuje ovu oblast, pa Odluka o komunalnom redu grada Beograda predviđa:
- kaznu od 25.000 dinara za parkiranje na javnoj zelenoj površini (parkovi, skverovi, pjacete, travnjaci uz put)
- kaznu od 15.000 dinara za parkiranje na drugim zelenim površinama u javnom korišćenju
Parkiranje na trotoaru
Parkiranje na trotoaru dozvoljeno je samo kada je to posebno označeno, i to pod uslovom da ostane najmanje 1,60 metara slobodnog prostora za pešake, koji ne sme biti uz samu ivicu kolovoza.
Koliko prostora mora da ostane za druga vozila?
Zabranjeno je parkirati na mestu gde bi od vašeg vozila do pune linije, druge ivice kolovoza ili prepreke ostalo manje od tri metra prostora za prolaz.
Minimalna udaljenost od raskrsnice i zebre
Ne smete parkirati na raskrsnici, niti na manje od 5 metara od nje — osim u jednosmernim ulicama, gde je to dozvoljeno odmah posle raskrsnice, u smeru kretanja.
Isto pravilo važi za pešački prelaz i prelaz biciklističke staze.
Razlika između zaustavljanja i parkiranja
Po zakonu, zaustavljanje je prekid kretanja do tri minuta, bez napuštanja vozila.
Sve preko toga — ili svaki izlazak iz vozila — smatra se parkiranjem, bez obzira na to što su uključena „sva četiri“.
BONUS VIDEO
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (1)
Бојан
27.11.2025 05:48
Џакарта 32милиона, Токио слично, Каиро 22милиона итд. Како ли тек они?