NAUČNICI APELUJU: Ostavite ovih 9 navika jer skraćuju život!

Autor: Republika

Lifestyle

12.07.2021

13:45

Posmatrajući zdrave u odnosu na bolesne ljude, medicinska nauka je uspela da ustanovi koje su to navike zbog kojih postajemo bolesni i zaključili šta bi trebalo da radimo da bismo bili zdravi.

pexels.com
Ne cedite bubuljice!

Brojna naučna istraživanja bave se problematikom svakodnevnih navika i njihovim uticajem na naše zdravlje i dugovečnost te su dokazali da neke od navika zaista mogu značajno narušiti naše stanje i skratiti nam život.

Healthiguide izdvojio je ovih devet navika kao one koje će znatno uticati na životni vek, prenosi 24sata.hr.

1. Noćno prejedanje

Nedavna istraživanja Medicinskog fakulteta u Pennsylvaniji otkrila su da noćni zalogaji mogu znatno utIcati na zdravlje i životni vek. Oni deluju na metabolizam masti, gomilanje viška kilograma, neravnotežu šećera u krvi te porast glukoze i insulina.

Jedenje u noćnim satima donosi i rizik od povišenog holesterola i triglicerida. Previsok nivo triglicerida nakuplja se u masnom tkivu, posebno oko struka i na stomaku te pojačava rizik razvoja hroničnih bolesti poput dijabetesa i bolesti kardiovaskularnog sistema.

2. Kasno gledanje serija

Redovno gledanje serija do kasno u noć može skratiti život jer utiče na dobar san. Nedostatak sna povezan je sa niskim nivoima melatonina i povećanim stresom koji pak vodi do povišenja nivoa hormona stresa kortizola. Visoki kortizol vodi do insulinske rezistencije, porast šećera u krvi, porasta težine i niza metaboličkih promena koje rezultiraju ozbiljnim bolestima.

Jasno je da dobar san mora biti prioritet u svakoj životnoj dobi, pa je stoga gledanje serija bolje ostaviti da bude dnevna aktivnost. Gašenje svih ekrana pre spavanja korak je prema dugovečnosti.

pixabay.com
Serije i televiziju gledajte tokom dana

3. Previše soli

Svako telo na drugačiji način podnosi unos soli, ali višak kod svih može narušiti zdravlje i voditi do bolesti srca i bubrega. Klinika Cleveland navodi da visoki krvni pritisak može biti rezultat dugoročnog unosa previše soli, a on pak oštećuje arterije i vene. Zbog toga će dotok kiseonika prema organima biti niži, a povisiće se rizik od moždanog i srčanog udara.

Visoki krvni pritisak zbog viška soli takođe može uticati na sposobnost bubrega da kvalitetno filtriraju tečnost, a zbog toga nastaje oštećeno tkivo te niz bubrežnih bolesti.

4. Neadekvatno pranje ruku

Ako već kao čovjčanstvo naviku pranja ruku nismo stavljali na prvo mesto pre pojave pandemije, stručnjaci su svakako njenu ulogu u očuvanju zdravlja i sprečavanju širenja bakterija i virusa istakni pojavom COVID-19 bolesti. Ako se prisetimo epidemije SARS-a 2003. godine, jasno je da tokom života možemo očekivati više epidemija.

Pomaže pranje ruku sapunom i toplom vodom najmanje 20 sekundi, a posebno ako smo bili u blizini nekoga ko ima simptome prehlade, gripa ili druge infekcije.

Photo by Curology on Unsplash
Naviknite se da dobro operete ruke

5. Ne koristite konac za zube

Možda toga niste bili svesni, ali svakog dana bi trebalo da se koristi konac za zube. Mikroorganizmi koji se nakupljaju između zuba mogu prouzrokovati upalu desni. Upala u ustima može podstaći rast bakterija koje se krvotokom mogu proširiti po celom telu.

Virusi i bakterije iz usta mogu uzrokovati upalu vena, a tim stvaranjem ugrušaka, srčani udar i moždani udar. Ljudi sa upalom desni čak imaju veći rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti.

6. Nezaštićeni polni odnos

Iako danas zahvaljujući modernoj terapiji ljudi mogu živeti sa HIV-om, postoji niz polno prenosivih bolesti koje mogu znatno skratiti život poput sifilisa, hepatitisa B ili hepatitisa C.

Zaštitite se koristeći kondome te redovno posjećujte lekare i testirajte se na polne bolesti. Takođe, od novih partnera zatražite nalaze takvih testova da biste si osigurali zdravlje.

7. Grizete nokte

Ako mislite da se ćete preneti bakterije s prstiju u usta, to je tačno. Ipak, veću zabrinutost izaziva i činjenica da će bakterije iz usta preći na nokte i dospeti u nokatnu ploču. Odatle će se apsorbovati u krvotok, a to može voditi do opasne infekcije krvi, odnosno sepse.

Ako ste među onima koji ne koristi redovno konac, opasnost od širenja štetnih oralnih bakterija dok grizete nokte donosi još veći rizik.

pixabay.com
Ne stavljajte nokte u usta!

8. Cedite bubuljice

Istiskanjem akni ugrožavate sebe, ali i druge. Department of Health of Cape May County u New Jerseyu ističe da se na taj način može preneti veoma opasna infekcija stafilokokom.

Reč je o bakteriji koju možemo inače pronaći na našoj koži i u nosu. Istiskanjem akni stvara se rana na koži u koju ta bakterija može ući, što će stvoriti ozbiljne dermatološke probleme za vas, ali i ljude sa kojima ste u kontaktu.

9. Preskačete doručak

Osim što donosi važne nutrijente i utoljuje glad, doručak je veoma važan za regulaciju šećera u krvi. Za ljude koji boluju od dijabetesa tipa 2, bolesti nadbubrežne žlezde i sličnih stanja, doručak je gotovo najvažniji obrok u danu.

Ako ste se odlučili na intermitentni post zbog gubitka kilograma i preskačete doručak, svakako se konsultujet sa lekarom i porazgovarajte o rizicima. I za mršavljenje vam treba doručak.

 

Komentari (0)

Loading