VOZAČI OVO MORAJU DA ZNAJU: Najsigurniji način da spasite motor kad ostanete bez ulja!

Republika.rs

Autor:

Biznis

19.11.2025

04:30

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Ako se tokom vožnje upali lampica za ulje, stručnjak objašnjava kako bezbedno dopuniti motor i izbeći ozbiljna oštećenja.

VOZAČI OVO MORAJU DA ZNAJU: Najsigurniji način da spasite motor kad ostanete bez ulja!

Foto: shutterstock/OMG_Studio

Kako je iskusni stručnjak objasnio postoje smese koje smeju da se mešaju, a koje ne i  kako ne uništiti motor usred puta

Za svaki motor postoji tačno propisan proizvođač, tip, gradacija i kvalitet ulja. I mada vozači najčešće razmišljaju samo o gorivu, istina je da automobili - naročito benzinski - itekako troše i ulje. Kod savremenih malih turbo-benzinaca potrošnja goriva može biti minimalna, ali ulje ume da „nestane“ mnogo brže nego što očekujete.

Problem nastaje onda kada se to dogodi na putu, a nemate ulje za dopunu.

Dolivanje ulja ili vožnja bez dopune?

Ako se upalila lampica i ulje je ispod minimuma, izbor je jednostavan: vožnja bez dopune nije opcija. Rizikujete ozbiljna i skupa oštećenja motora.

Rešenje je odlazak na prvu pumpu - ali tada nailazi novi problem. Male su šanse da ćete naći baš ono ulje koje inače sipate: isti proizvođač, tip i gradacija teško će vas čekati na polici.

U takvoj situaciji treba izabrati najmanje lošu, ali prihvatljivu kombinaciju, objašnjava za polovniautomobili.com stručnjak za proizvodnju ulja, Stefan Ranković.

Foto: Promo foto

 

 

Tipovi ulja – šta se sme mešati?

Ulja se dele na mineralna, polusintetička, sintetička.

Polusintetičko ulje je mešavina mineralnog i sintetičkog, pa se može kombinovati sa oba. Ipak, neke kombinacije su manje rizične od drugih.

„Manje loša varijanta je kombinovati polusintetičko (10W-40) sa sintetičkim (5W-40), jer su im osobine sličnije nego, recimo, mineralno 15W-40 i polusintetičko 10W-40“, kaže Ranković.

Mešanje različitih viskoznosti

Ako se pomešaju ulja istog tipa, ali različite gradacije, najčešće nema trenutnih posledica.

Dobija se „srednja“ viskoznost i motor obično može nastaviti da radi do servisa, gde ga treba isprazniti i zameniti ulje i filter.

Ipak — pravilo broj jedan ostaje isto, uvek je najbolje koristiti tačnu gradaciju koju je propisao proizvođač. Osim tipa i gradacije, ulja imaju oznaku kvaliteta

ACEA (evropska specifikacija)

API (američka)

Ako motor zahteva ACEA C1, sipajte C1. Ako zahteva C2 — sipajte C2.

„Sipanje C2 umesto C1 obično ne pravi problem, jer je C2 kvalitetnije i snažnije. Ali obrnuto može biti rizično — C1 možda neće pružiti dovoljnu zaštitu pod opterećenjem“, dodaje Ranković.

Da li je problem ako je ulje drugog proizvođača?

Ako je tip, viskoznost i specifikacija ista — nema problema.

Ako vaš auto koristi sintetičko ACEA C3 5W-30, ulje drugog brenda sa istim oznakama slobodno može poslužiti za dopunu.

Kada god je moguće, držite se onog ulja koje je već sipano na servisu.

To znači:

isti proizvođač, ista formulacija, ista gradacija, ista ACEA/API specifikacija.

Tako je motor najsigurniji — a vi bez stresa i nepredviđenih kvarova na putu.

BONUS VIDEO

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading