Šta kriju linkovi: Kako funkcioniše nova SMS prevara i kako da je prepoznate
Važno je napomenuti da su najbolja zaštita kombinacija znanja i tehnologije.
Foto: Shutterstock/Dusan Petkovic
Ministarstvo unutrašnjih poslova upozorilo je građane na novi talas SMS prevara koji cilja
vozače ili vlasnike vozila. Poruke navodno obaveštavaju o saobraćajnim prekršajima,
prekoračenju brzine ili nenaplaćenim putarinama i sadrže linkove koji vode na lažne
stranice. Otvaranje takvih linkova može da dovede do krađe ličnih i platnih podataka ili
instalacije zlonamernog softvera.
Prevare čini klasičan set taktika: hitnost (poruka koja deluje kao obaveštenje na koje je
sajtova i linkova. Zlonamerni hakeri prave lažne stranice koje liče na zvanične servise i
traže unošenje poverljivih podataka što može da dovede do krađe identiteta, finansijskih
gubitaka ili zloupotrebe naloga. Upravo zbog toga, u edukativnim vodičima o bezbednosti
operatori objašnjavaju najčešće trikove prevaranata. Od lažnih SMS poruka i sumnjivih
linkova do stranica koje izgledaju kao zvanične i ističu da je svaki nepromišljen klik
najveći rizik, jer napadači ciljano koriste strah i osećaj hitnosti da bi naterali korisnika da
napravi pogrešan korak.

Foto: Freepik/rawpixel.com
U praksi, aktuelna prevara u Srbiji uglavnom stiže preko SMS poruke sa kratkim
klikne na link, često biva preusmeren na lažnu stranicu koja traži podatke kartice ili lične
podatke, ili pak na stranicu koja automatski preuzima zlonamerni fajl na telefon ili
računar, čime napadači dobijaju pristup uređaju i mogućnost da prate podatke, lozinke ili
aktivnosti korisnika. MUP i telco operatori apeluju da obratite pažnju i ne otvarate
sumnjive linkove neočekivanih SMS poruka i da ne upisujete podatke na neproverenim
sajtovima, a ukoliko ste ipak kliknuli na link ili uneli podatke, potrebno je odmah obratiti
se policiji i svojoj banci, kako bi se sprečila dalja zloupotreba.

Foto: Shutterstock/Tero Vesalainen
Pored državnih upozorenja, i telco operatori u Srbiji imaju edukativne kampanje i usluge
za korisnike koje imaju za cilj da informišu i zaštite građane kako bi smanjili rizik od
ovakvih napada. Na primer, operatori objavljuju vodiče o tome kako prepoznati prevare,
savete i preporuke kako zaštititi online identitet. Takođe, dostupna su i dodatna rešenja
koja filtriraju zlonamerni saobraćaj na nivou mreže i blokiraju maliciozne domene pre
nego što stignu do korisnikovog uređaja.
Šta konkretno svako od nas može odmah da uradi? Evo nekoliko praktičnih saveta:
- Ne otvarajte linkove nepoznatih SMS poruka; proverite broj pošiljaoca (broj, tekst
poruke i internet domen linka);
- Ne unosite podatke o karticama ni lične podatke na sajtovima koje ne
prepoznajete;
- Instalirajte ažuriranja sistema i aplikacija;
- Koristite dodatna sigurnosna rešenja koje nudi vaš operator ili nezavisni
bezbednosni softver;
- Ako sumnjate da ste prevareni odmah blokirajte karticu, promenite lozinke i
prijavite slučaj policiji.
Na kraju, važno je napomenuti da su najbolja zaštita kombinacija znanja i tehnologije:
zaštite pomažu da se prevare detektuju pre nego što prouzrokuju štetu. Zato je korisno
slediti službena obaveštenja, koristiti dostupne zaštitne servise i uvek dva puta proveriti
svaki sumnjivi link ili poruku.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)