SAZNAJEMO: Dolaze nam dva trgovačka giganta iz Francuske
IZVOR: Jelena JOKANOVIĆ - 15.11.2018 | 04:30
Srpsko tržište maloprodaje primamljiv je zalogaj za najveće svetske trgovačke lance. Kako saznaje Srpski telegraf, posle nemačkog "Lidla", u Srbiju stižu i dva francuska giganta - drugi najveći trgovinski lanac u Evropi "Karfur" ("Carrefour") i njegov veliki konkurent "Ošan" ("Auchan").
Naime, u sklopu priprema za posetu francuskog predsednika Makrona, koji u Beograd stiže u prvoj polovini decembra, intenzivirali su se kontakti predstavnika dveju zemalja. Tokom tih razgovora, kako je našem listu preneo jedan od učesnika, inače službenik u Vladi Srbije, Francuzi su otkrili da obe pomenute kompanije u svojim biznis-planovima za naredne godine predviđaju širenje na srpsko tržište.
NAJJAČA EKONOMIJA
Očigledno je naše tržište postalo veoma primamljivo za svetske trgovce. Tome je svakako najviše doprinelo poboljšanje ekonomske situacije, ali i više nego pozitivna iskustva nemačkog "Lidla", koji je nedavno otvorio prve prodavnice kod nas. Uz Francuze, dolazak je najavio i austrijski "Špar", što je potvrdio njihov direktor za proširenje i razvoj Boštjan Brantuša.
Foto: Tanjug/AP
Ljajić: Po svim analizama srpsko tržište maloprodaje ima najviše potencijala u regionu
Najavu o dolasku dva giganta ministar trgovine Rasim Ljajić vidi kao veliku stvar za srpsku ekonomiju, ali i građane Srbije, jer nema efikasnijeg načina za smanjenje cena od konkurencije.
POSLE "LIDLA" STIŽU "KARFUR" I "OŠAN" Obe kompanije u svojim biznis-planovima za naredne godine predvidele širenje na našu zemlju |
Foto: Tanjug/AP
- Prema svim analizama, srpsko tržište maloprodaje ima najviše potencijala u regionu. Razlozi su jača ekonomija, veća kupovna moć, a procene rasta BDP veće su nego u zemljama okuženja. Drugo, veće je tržište, a treći razlog je činjenica što i dalje imamo nepovoljan odnos tradicionalne i moderne kupovine jer potrošači radije pazare u malim prodavnicama nego u velikim trgovinama, i taj odnos je 70:30. U zemljama EU taj odnos je 80:20 u korist moderne trgovine. Veliki trgovinski lanci očigledno u Srbiji vide prostor za menjanje tog odnosa, šansu za širenje, rast i razvoj - objašnjava Ljajić.
Madžar: Odlična vest. Ovo će povećati ponudu, a smanjiti marže, odnosno cene
PITANJE VREMENA
Ekonomista Ljubomir Madžar kaže da je samo pitanje vremena kada će svi najveći lanci doći kod nas jer su ostala tržišta prezasićena.
Foto: Tanjug/AP
Matić rasprodaje tržne centre Austrijski "Imofinanc" objavio je da će preuzeti osam tržnih centara u Srbiji, Sloveniji i Hrvatskoj, vrednih 90 miliona evra. Akvizija u Srbiji, kako je saopšteno, uključuje objekte u Subotici, Borči i Smederevu, koji su u vlasništvu "MPC grupe", srpskog biznismena Petra Matića, vlasnika TC "Ušće". |
- Ovo je odlična vest. To će povećati ponudu, a smanjiti marže, odnosno cene. Nije dobro za postojeće trgovinske lance, ali njih treba malo pritisnuti konkurencijom, da budu efikasniji - zaključuje Madžar.
Foto: Tanjug/AP
"Lidl" spustio cene konkurenciji
Šta dolazak novih igrača na neko tržište znači za potrošače, vidi se na primeru dolaska "Lidla" u Srbiju. Naime, mnoge cene su od tog trenutka osetno pale i u konkurentskim lancima. Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da je to samo dokaz koliko su bili u pravu kadu su upozoravali da naši trgovci imaju bezobrazno visoke marže.
Gde posluju u okruženju
"KARFUR" | |
- Bugarska | |
- Rumunija | |
- Makedonija | |
"OŠAN" | |
- Rumunija | |
- Mađarska |
- Imao sam uvid u istraživanje jedne poznate strane marketinške agencije o uticaju "Lidla" na zemlje u kojima je počeo sa radom. Cene konkurencije u proseku su padale 20-25 odsto, što znači da je za neke artikle bilo i više - navodi Papović.
Impresivne brojke | |
---|---|
"KARFUR" | |
12.295 radnji u 36 zemalja | |
384.151 zaposleni | |
74,5 milijardi evra godišnji prihod | |
"OŠAN" | |
3.778 radnji u 17 zemalja | |
351.282 zaposlena | |
51,7 milijardi evra godišnji prihod |