Novi zakon će ograničiti cene tehničkog pregleda?


IZVOR: blic.rs - 18.11.2018 | 17:17


Počela je izrada novog zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju, kojim će provizija polise za automobile od pet odsto biti korigovana bar na 10, što bi mogao da bude i uvod za pad cene tehničkih pregleda.

Foto: ST/N. MANDIĆ

Foto: Ilustracija

Drugim rečima, moglo bi da dođe do prevazilaženja sukoba koji je nastao zato što su osiguravajuće kuće ukinule stimulaciju za prodaju svojih polisa tehničkim servisima sa nezakonitih 20 na zakonitih pet odsto, zbog čega su i povećane cene tehničkih pregleda. Njihov međusobni rat platili su vozači, kojima je iz džepa izbijeno duplo više para nego pre nekoliko meseci jer trenutno nikakvim propisima nije određena minimalna i maksimalna cena tehničkog pregleda. Tako su servisi nagli pad svojih prihoda po osnovu provizije od polisa nadoknadili povećanjem cena, koje su negde dostigle i duplo veće iznose.

Iz Ministarstva finansija tvrde da je zato formirana Radna grupa, koja ima obavezu da promeni zakonsku regulativu.


- Ovaj haos je nastao jer propisana provizija od pet odsto se nije primenjivala u praksi. Naime, NBS je pre četiri godine, nakon poplava, omogućila osiguravačima da podignu cenu obaveznog osiguranja automobila za 45 odsto, kako bi nadoknadili štetu. Od tog iznosa, tehničkim pregledima je pripadalo 20 posto, 15 odsto više nego što zakon dozvoljava. To im je iznenada ukinuto, a obrazloženje osiguravajućih kuća servisima je bilo da je to naložila NBS. Zato je na terenu došlo do pravog malog rata servisa i osiguravajućih kuća, pa se čak i obustavila prodaja polisa. Zvaničnog saopštenja o tome nema od NBS, ali osiguravajuće kuće ga nezvanično plasiraju na terenu što dovodi do konfuzije - objašnjava sagovornik.

On dodaje da je zbog svega ovoga guvernerka Jorgovanka Tabaković insistirala da se intenzivira rad radne grupe za izradu novog zakona.

Foto: ST/N. MANDIĆ

Foto: Ilustracija

NBS: Radna grupa radi na zakonu

NBS je indirektno potvrdila da postoji mogućnost za povećanje visine provizije od pet odsto.

Trenutno je u primeni član 45 Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju iz 2009. godine, kojim je utvrđena najviša dozvoljena provizija za prodaju polisa osiguranja od auto-odgovornosti. U toku su aktivnosti na izradi novog Zakona u okviru Radne grupe u kojoj učestvuju Ministarstvo finansija, NBS i druga nadležna ministarstva, Udruženje osiguravača Srbije i drugi. Razmatraju se sva otvorena pitanja u pogledu primene pojedinih odredaba, nakon čega će biti utvrđen konačan tekst. Što se tiče odbijanja nekih tehničkih pregleda da izdaju polisu osiguranja, nadzor nad njihovim radom nije u ingerenciji NBS. Polisu osiguranja moguće je kupiti direktno od društava za osiguranje ili od lica koja obavljaju poslove zastupanja u osiguranju, ukoliko ta mogućnost ne postoji kod tehničkih pregleda - kažu u NBS.

- Radnu grupu čine predstavnici Ministarstva finansija i drugih nadležna ministarstva, NBS i osiguravajućih društava. Oni u okviru sveukupnih izmena moraju da se dogovore i oko izmene člana 45 Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju, koji je donet još 2009. godine, kojim je visina provizije polise osiguranja pet odsto. Taj procenat će se najverovatnije promeniti i postoje predlozi da on bude između 10 i 12 posto, čime će ukloniti kamen spoticanja na relaciji osiguravajuće kuće - tehnički pregledi. Ako se to desi, onda bi i cena tehničkih pregleda trebalo da padne - kaže naš sagovornik.

S tim se slažu i u Nacionalnoj asocijaciji tehničkih pregleda (NATEP), ali odbijaju da odgovornost za ovakvo stanje se upućuje na njihovu adresu.

- Nije bilo nikakve organizovane akcije za povećanje cene, već je reč o čistom preživljavanju. Naime, mnogo se stvari desilo za kratko vreme koje direktno ugrožavaju opstanak servisa. To se odnosi na nova zakonska rešenja koja su uvela nove standarde i u opremanju, ali i trajanju pregleda, koja nam znatno smanjuju prihode. Na sve to, provizija osiguravajućih društava smanjena je sa 20 na pet odsto - kažu u NATEP-u.