POZADINA TEŠKOG INCIDENTA! Potrovali ljude zbog javašluka: Otkrivamo ko je odgovoran za nesreću kod Pirota!


IZVOR: Republika - 27.12.2022 | 09:25


Vagoni puni amonijaka iskočili iz šina zbog dotrajale pruge, mada su pare "Infrastrukturama železnice Srbije" obezbeđene još 2018. godine.

Foto: Printskrin/RTS
POZADINA TEŠKOG INCIDENTA! Potrovali ljude zbog javašluka: Otkrivamo ko je odgovoran za nesreću kod Pirota!

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je da je loša infrastruktura uzrok nesreće kod Pirota, u kojoj je u nedelju po podne došlo do iskakanja cisterni s amonijakom.

Pa ipak, činjenica da je za njenu rekonstrukciju novac obezbeđen još pre tri godine, a da je tender raspisan tek nedavno, otvara pitanje da li je u pitanju samo nezgoda ili pak i nemar?

Foto: beograd.rs

 

Vesić je naveo da mu ne treba komisija da bi to utvrdio i dodao da je pitanje zašto se tri godine čekalo za raspisivanje tendera za rekonstrukciju tog dela pruge iako je, kako je naveo, novac obezbeđen iz kredita.

NIJE PRVI PUT

- Izvesno je da su razlozi za akcident u lošoj železničkoj infrastrukturi s obzirom na to da su se na ovoj deonici često dešavale ranije slične nesreće, doduše nije bilo curenja amonijaka. Tri godine se čeka na rekonstrukciju ove pruge. U martu ove godine je raspisan tender, a pare su nam bile dostupne još 2018. Deo sredstava obezbeđuje EU, a ostatak se obezbeđuje iz budžeta Srbije. I to je pitanje o kojem ćemo razgovarati - naveo je Vesić.

Zbog ovog javašluka najmanje jedna osoba je izgubila život. Ovo lice, inače srčani bolesnik, u bolnicu je primljeno sa simptomima trovanja.

Osim toga, tela dva muškarca (jedan državljanin Turske) pronađena su u blizini mesta gde je došlo do iskakanja, ali zasad nije poznato da li je uzrok smrti gušenje. Ukupno 59 osoba je hospitalizovano zbog simptoma trovanja, među kojima i dvoje dece.

Foto: printskrin/instagram/192_rs

 

Iz preduzeća "Infrastrukture železnice Srbije", koje je, kao što i sam naziv kaže, nadležno za održavanje pruga, u odgovoru Republici potvrdili su da su sredstva za rekonstrukciju obezbeđena još 2018. ali da su realizaciju čitavog projekta usporili najpre izrada projektne dokumentacije, zatim sprovođenje tenderskih procedura, kao i postupak eksproprijacije.

- Najpre je Evropska investiciona banka 25. novembra 2019. odobrila, a "Infrastrukture železnice Srbije" usvojile plan eksproprijacije, odnosno akcioni plan raseljavanja, koji u potpunosti ni do danas nije bilo moguće realizovati. Sporna je zgrada holdinga Mašinske industrije Niš (MIN), u kojoj živi pet porodica, za koje je potrebno naći adekvatno rešenje - navode, između ostalog, u odgovoru.

Iz firme "Srbija kargo", čija je lokomotiva prevozila amonijak, naveli su da su rukovodioci na terenu.

TRAŽI SE REŠENJE

Da stvar bude gora, curenje otrovnog gasa nije zaustavljeno ni tokom jučerašnjeg dana. Naime, čeka se stručno mišljenje koje je rešenje najbolje, da li će se vršiti pomeranje, uklanjanje, pražnjenje ili neka druga metoda koja se primenjuje u ovakvim situacijama.

- Očekujemo dalje instrukcije, da li može da se izvrši zaptivanje ili će u jednom trenutku krenuti pomeranje tih cisterni - naveo je gradonačelnik Pirota Vladan Vasić dodajući da su merenja u Pirotu juče ujutru pokazala da je koncentracija amonijaka na nuli.

Foto: RTS/printscreen

 

 

Ipak, brojne firme u Pirotu juče nisu radile, deca nisu išla u školu, građanima je savetovano da ne izlaze iz kuće bez preke potrebe, a patrola saobraćajne policije je zaustavila ulazak u grad iz pravca Knjaževca i preusmeravala na Belu Palanku.

Podsetimo, kompozicija od 20 vagona puna amonijaka iz Bugarske je krenula ka Šapcu, a u toku puta na deonici pruge od Pirota do sela Staničenja kod mesta Sopotski han, iz šina su iskočile četiri, od kojih je iz jedne, usled oštećenja, došlo do curenja amonijaka.

Amonijak može da izazove i slepilo

Usled kontakta s amonijakom u vazduhu peku oči, nos i grlo, ljudi imaju nagon za kijanjem, kašlju, oči im suze, a ako je koncentracija veća, može doći i do privremenog ili trajnog slepila jer dolazi do ljuštenja površinskih ćelija oka.

U slučaju da je nivo amonijaka ekstremno visok, to može izazvati probleme s disanjem i bolom u grudima.

Stepen povrede zavisi od trajanja izlaganja gasu i koncentracije gasa ili tečnosti.

"Eliksir grupa": Iscurelo oko 20 tona

"Eliksir grupa", vlasnik amonijaka koji se nalazi u prevrnutim cisternama, izdala je saopštenje u kome navodi da još nije procenjena iscurela količina amonijaka, ali da se pretpostavlja da je u pitanju oko 20 tona.

- Sve relevantne činjenice ovog akcidenta će se utvrditi nakon uviđaja koji radi Tehnička železnička komisija, sastavljena od predstavnika "Infrastrukture Srbije", koja upravlja javnom železničkom infrastrukturom, i "Srbija karga", koji je prevoznik tereta u javnom železničkom saobraćaju. Iako "Eliksir grupa", kao vlasnik tereta, ne snosi odgovornost, spremni smo da učestvujemo u sanaciji svih posledica koje zbog nesreće trpi lokalno stanovništvo i životna sredina. Naš prioritet u ovom trenutku je zaštita zdravlja građana, a dugoročno sistemski rad na prevenciji sličnih incidenata - naveli su u dopisu medijima.

Opozicija skuplja jeftine poene

Opozicija u Srbiji je i ovu nesreću iskoristila da dobije neki politički poen. Tako je potpredsednik Narodne stranke Miroslav Aleksić u Skupštini zatražio vanrednu sednicu i optužio vlast da se "pravi luda". Odgovorio mu je ministar državne uprave i lokalne samouprave Aleksandar Martinović.

Foto: ST/N. MANDIĆ

 

- Dok smo bili u opoziciji, nije nam padalo na pamet da ostvarujemo političku korist od toga što se negde prevrnula cisterna, što je pao avion, što je neko poginuo. Vi se samo time bavite. Ako hoćete da demontirate vlast SNS, kao što je rekao jedan poslanik, to morate da uradite na izborima - poručio je Martinović.

Predsednik Jedinstvene Srbije Dragan Marković Palma pitao je poslanike opozicije da li je to slika koja se iz Srbije šalje u vreme kada Srbi na KiM očekuju "Oluju".

- Je li to briga za Srbe na Kosovu? A kada su u pitanju vozovi koji iskaču iz šina i zagađenja koje pominje opozicija, da li iskaču vozovi iz šina u Nemačkoj, Francuskoj, Italiji? Da, ali zbog toga se ne prekida zasedanje. Svi ljudi koji mogu da pomognu i oni koji su stručni od trenutka iskakanja voza su na licu mesta - naveo je Marković.