UMRO SLAVNI AMERIČKI REDITELJ! Beograd i naša glumica su mu POMOGLI kad rodna zemlja nije!
Preminuo nakon kratke i teške bolesti!
Foto: Credit: Media Punch, MediaPunch Inc / Alamy / Profimedia
Jedan od najznačajnijih pozorišnih reditelja i vizuelnih umetnika Robert Vilson preminuo je u 84. godini u Njujorku, nakon kratke i teške bolesti, saopštila je porodica i njegov umetnički centar Votermil.
Poznat po eksperimentalnim i avangardnim predstavama poput „Ajnštajn na plaži“ (sa Filipom Glasom), „Vojcek“, „Kralj Lir“, „Soneti“, „Oluja“ i „Kralj Ibi“, Vilson je bio arhitekta po obrazovanju. Rođen je 4. oktobra 1941. u konzervativnoj sredini u Teksasu, gde su teatar i umetnost bili tabu.
U Njujork se preselio 1963. i otkrio sopstveni pozorišni izraz – vizuelno snažan, gotovo nem bez oslonca na konvencionalni tekst. Krajem šezdesetih osnovao je performans trupu „Byrd Hoffman School of Byrds“ i postavio radikalna dela poput „KA MOUNTAIN AND GUARDenia TERRACE“, izvođenog sedam dana bez prestanka na brdu u Iranu.
Vilson je odbacivao tradicionalno glumačko školovanje:
– Dobar glumac komanduje publikom i kad ćuti, ako samo pomeri prst - govorio je.
Jedno od njegovih najpoznatijih dela, „Pogled gluvonemog“, nastalo je iz ličnog iskustva – usvojio je gluvog dečaka Rejmonda kog su pogrešno ocenili kao neinteligentnog. Predstava, bez ijedne reči, trajala je sedam sati i izvođena je mesecima u Parizu, a zamalo je stigla i na beogradski Bitef, koji je kasnije postao koproducent „Ajnštajna na plaži“.
UPOZNAVANJE I PONUDA MIRE TRAILOVIĆ
1971. godine, upoznao je i Miru Trailović, koja je poželela da tu predstavu dovede u Beograd, na festival Bitef, koji je osnovala. Međutim, bilo je to isuviše komplikovano zbog velikog broja izvođača, među kojima su bili beskućnici, radnici, nastavnici, obični ljudi svih generacija…
Vilson, ipak, dolazi u Beograd prvi put, ali bez predstave, na konferenciju Bitefa. Kako se sećao 2015. na predavanju koje je održao u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, kad je poslednji put bio u Beogradu ne bi li otvorio 50. Bitef, sreo je ovde tople i prijateljski nastrojene ljude. Sa Mirom Trailović i Jovanom Ćirilovim se dogovorio da s predstavom „Pismo kraljici Viktoriji“ gostuje na Bitefu.
Foto: Wikipedia/Стеван Крагујевић
– U mojoj zemlji morao sam da sam prikupljam sredstva i sve što je potrebno za realizaciju. A Mira Trailović mi je tada ponudila da Bitef bude partner u mom sledećem projektu – predstavi “Ajnštajn na plaži”. Bitef je tako postao, s još pet zemalja, među kojima – sramota me je da to kažem, nije bila i SAD – koproducent predstave „Ajnštajn na plaži”. Bitef je preuzeo rizik da uđe u produkciju dela i pre nego što je bilo napisano. Hvala Bitefu što je posejao seme – kazao je tada Vilson.
Beogradska publika gledala je i „Pismo kraljici Viktoriji“ i „Vojceka“. Legendarna je i anegdota s Titom, koji mu je nakon predstave prišao i upitao: „Poznajete li Elizabet Tejlor?“
Vilson je sarađivao s imenima poput Toma Vejtsa, Lu Rida, Marine Abramović, Tilde Svinton i Lejdi Gage. Radio je scenografiju, crtao, pravio nameštaj i dobitnik je brojnih priznanja, uključujući Zlatnog lava u Veneciji i nagradu Olivije za najbolju operu 2013.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)