UMRO SLAVNI AMERIČKI REDITELJ! Beograd i naša glumica su mu POMOGLI kad rodna zemlja nije!

Zabava

01.08.2025

14:00

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Preminuo nakon kratke i teške bolesti!

UMRO SLAVNI AMERIČKI REDITELJ! Beograd i naša glumica su mu POMOGLI kad rodna zemlja nije!

Foto: Credit: Media Punch, MediaPunch Inc / Alamy / Profimedia

Jedan od najznačajnijih pozorišnih reditelja i vizuelnih umetnika Robert Vilson preminuo je u 84. godini u Njujorku, nakon kratke i teške bolesti, saopštila je porodica i njegov umetnički centar Votermil.

Poznat po eksperimentalnim i avangardnim predstavama poput „Ajnštajn na plaži“ (sa Filipom Glasom), „Vojcek“, „Kralj Lir“, „Soneti“, „Oluja“ i „Kralj Ibi“, Vilson je bio arhitekta po obrazovanju. Rođen je 4. oktobra 1941. u konzervativnoj sredini u Teksasu, gde su teatar i umetnost bili tabu.

 

Bob Vilson, nakon 45. godina ponovo na Bitefu! :) Photo: Sonja Zugic Posted by Bitef on Monday, September 26, 2016

U Njujork se preselio 1963. i otkrio sopstveni pozorišni izraz – vizuelno snažan, gotovo nem bez oslonca na konvencionalni tekst. Krajem šezdesetih osnovao je performans trupu „Byrd Hoffman School of Byrds“ i postavio radikalna dela poput „KA MOUNTAIN AND GUARDenia TERRACE“, izvođenog sedam dana bez prestanka na brdu u Iranu.

Vilson je odbacivao tradicionalno glumačko školovanje:

Dobar glumac komanduje publikom i kad ćuti, ako samo pomeri prst - govorio je.

Jedno od njegovih najpoznatijih dela, „Pogled gluvonemog“, nastalo je iz ličnog iskustva – usvojio je gluvog dečaka Rejmonda kog su pogrešno ocenili kao neinteligentnog. Predstava, bez ijedne reči, trajala je sedam sati i izvođena je mesecima u Parizu, a zamalo je stigla i na beogradski Bitef, koji je kasnije postao koproducent „Ajnštajna na plaži“.

UPOZNAVANJE I PONUDA MIRE TRAILOVIĆ

1971. godine, upoznao je i Miru Trailović, koja je poželela da tu predstavu dovede u Beograd, na festival Bitef, koji je osnovala. Međutim, bilo je to isuviše komplikovano zbog velikog broja izvođača, među kojima su bili beskućnici, radnici, nastavnici, obični ljudi svih generacija…

Vilson, ipak, dolazi u Beograd prvi put, ali bez predstave, na konferenciju Bitefa. Kako se sećao 2015. na predavanju koje je održao u Jugoslovenskom dramskom pozorištu, kad je poslednji put bio u Beogradu ne bi li otvorio 50. Bitef, sreo je ovde tople i prijateljski nastrojene ljude. Sa Mirom Trailović i Jovanom Ćirilovim se dogovorio da s predstavom „Pismo kraljici Viktoriji“ gostuje na Bitefu.

Republika

Foto: Wikipedia/Стеван Крагујевић

Mira Trailović

U mojoj zemlji morao sam da sam prikupljam sredstva i sve što je potrebno za realizaciju. A Mira Trailović mi je tada ponudila da Bitef bude partner u mom sledećem projektu – predstavi “Ajnštajn na plaži”. Bitef je tako postao, s još pet zemalja, među kojima – sramota me je da to kažem, nije bila i SAD – koproducent predstave „Ajnštajn na plaži”. Bitef je preuzeo rizik da uđe u produkciju dela i pre nego što je bilo napisano. Hvala Bitefu što je posejao seme – kazao je tada Vilson.

Beogradska publika gledala je i „Pismo kraljici Viktoriji“ i „Vojceka“. Legendarna je i anegdota s Titom, koji mu je nakon predstave prišao i upitao: „Poznajete li Elizabet Tejlor?“

Vilson je sarađivao s imenima poput Toma Vejtsa, Lu Rida, Marine Abramović, Tilde Svinton i Lejdi Gage. Radio je scenografiju, crtao, pravio nameštaj i dobitnik je brojnih priznanja, uključujući Zlatnog lava u Veneciji i nagradu Olivije za najbolju operu 2013.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO:

Komentari (0)

Loading