“Dvostruki standardi i manipulacije Junajted Grupe”, pišu u Zagrebu: HRVATI RAZOTKRILI ŠOLAKOVE LAŽI!

Autor:

Vesti

24.10.2023

10:18

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Jedan od najuglednijih hrvatskih portala za medijske vesti i analize objavio je da ogromna buka koju su u Srbiji napravili N1 i Nova S oko novih zakona o medijima nema veze sa “borbom protiv mraka” i sličnim parolama, već isključivo sa poslovnim interesima Junajted Grupe, koja hoće da zavede monopol i “ubije” konkurentski Telekom Srbija

“Dvostruki standardi i manipulacije Junajted Grupe”, pišu u Zagrebu: HRVATI RAZOTKRILI ŠOLAKOVE LAŽI!

Foto: Promo/United Grupa, Profimedia

Baš svima je postalo jasno kakvim se licemerjem i mahinacijama bave Junajted Grupa, njen gazda Dragan Šolak i njihovi mediji: posle Grčke, Italije i Severne Makedonije, Šolakova grupacija postala je tema žestokih kritika čak i u Hrvatskoj! 

"Dvostruki standardi i manipulacije Junajted Grupe” naslov je analize koju je objavio Medija Dejli (mediadaily.biz), najugledniji hrvatski portal za poslovne informacije iz oblasti medija i telekomunikacija, a povodom ponašanja Šolakove kompanije uoči usvajanja novih medijskih zakona u Skupštini Srbije. 

Autor teksta je na početku kratko naglasio da u Srbiji postoje mediji koji podržavaju vlast i kritikovao njihov pristup, a onda je nastavio o Šolakovoj grupaciji.

Republika

Foto: Printscreen

Tekst o Junajted grupi

- S druge strane, mediji United Grupe (N1, Nova.rs, Danas), pod konstantnom aureolom da su samo oni neovisni mediji, zasipaju javnost svojim argumentima i vode žestoku medijsku, lobističku i čak političku kampanju kako bi novi medijski zakoni bili podređeni njihovim poslovnim interesima. Na vrhuncu te kampanje 17.10.2023, primjerice Nova.rs (članica UG), samo je tog dana u razdoblju između 12 i 16 časova objavila osam članaka na tu temu, zagušujući javni medijski prostor - naveo je ovaj ugledni portal.

Kako je dodao, moglo je da se shvati da je glavni kamen spoticanja oko novih medijskih zakona bila naknadno ubačena mogućnost da TV kanali s nacionalnom frekvencijom moraju da budu u sistemu kablovskih operatera, da moraju da budu na prvim pozicijama u rasporedu kanala, kao i da će REM odlučivati koje će cene operateri plaćati za kanale ako se ne dogovore sa televizijama.

- Pri tome su mediji United Grupe (UG) najviše isticali da vlast želi omogućiti legalizaciju TV kanala državnog operatera Telekom Srbija (Arena sport, Euronews i Bloomberg), te da će posljedice takvih zakonskih odredbi biti medijski mrak, uništavanje konkurencije (SBB-a, članice UG) te kupovina drugih medija od strane Telekoma Srbije (TS) - konstatuje se u analizi hrvatskog portala Medija Dejli i ističe:

- United Grupa je ovakvim pristupom pokazala dvostruke standarde u ponašanju, a njeni mediji nisu bili niti najmanje profesionalni u izvještavanju oko novih zakonskih odredbi, niti su se držali novinarske neutralnosti, već su otvoreno manipulirali istinom radi poslovnih interesa UG. Čak se u tu bitku uključio direktor N1 televizije Igor Božić, iako to predstavlja čisti sukob interesa.

Autor teksta je to objasnio sledećim argumentima: 

- Izmjenama zakona iz 2014, što se dogodilo na insistiranje i lobiranje United Grupe, omogućeno je distributerima medijskih sadržaja da mogu proizvoditi i medijske sadržaje, tj. osnivati medije, što je UG aktivno i činio, pa je uz sportske TV kanale (Sport klub) pokrenuo i svoj news kanal N1, kasnije i druge. Dakle, UG je “krivac” što telekom operateri mogu imati svoje medije. No, UG se cijelo vrijeme zapravo zalaže da to pravo imaju samo privatne kompanije, a ne i državni TS, iako na tržištu više gotovo i ne postoje druge privatne kompanije koje pružaju uslugu distribucije televizijskog sadržaja. Iz ovakvog stava UG jasno je da se zalažu za vlastiti monopol i za svoj interes, a ne javni. -

Portal je podsetio da se Telekom Srbija u tržišnu borbu sa proizvodnjom TV sadržaja, odnosno kupovinom i osnivanjem medija, uključio tek 2018. godine. Uz konstataciju da na uređivačku politiku Euronjuz Srbija i Blumberg Adrija retko ko ima prigovore, naglasio je da su “trn u oku UG postali Arena sport kanali i Superstar TV”. 

- Nitko do sad iz UG nije pojasnio zašto bi nastupio medijski mrak i zašto je ugrožen javni interes, kako su isticali njihovi mediji u objavama kod donošenja novih medijskih zakona, ako bi bilo zabranjeno TS-u da ostane vlasnik komercijalnih TV kanala Arene sport i Superstar TV-a? Doista, u komercijalnim TV kanalima ne postoji javni interes niti bi njihovim gašenjem/prodajom nastao medijski mrak - naglasio je ovaj ugledni portal u analizi.

“U Srbiji traže zabranu, u Hrvatskoj sve može”

 

Nedavno je zakon o elektronskim medijima izmenjen i u Hrvatskoj, ali Junajted Grupa se tamo ponašala potpuno drugačije nego u Srbiji, ističe se u analizi.

“UG je lobiranjem uspjela napraviti izmjenu u kojoj se potom dozvolila mogućnost da telekom operateri budu istovremeno i vlasnici medija, što je u prethodnom bilo zabranjeno. Pri tome lobisti UG nisu niti spomenuli, a kamoli inzistirali da se u hrvatskom Zakonu izbaci mogućnost da država, državne tvrtke ili jedinice lokalne uprave i samouprave imaju u vlasništvu svoje medije, što je u HR inače dozvoljeno. Dakle, u jednoj državi zbog svog interesa inzistiraju na zabrani, a u drugoj to ne čine, čime je razvidno zalaganje za dvostruke standarde”, naglasio je autor analize uglednog portala Medija Dejli.

Autor je zatim nastavio:

- Iz UG nisu posebno apostrofirali kao problematične niti news kanale Telekoma Srbije, što bi bilo logično kad je u pitanju javni interes, već su se okomili na najutjecajnije privatne nacionalne televizije Pink, Happy, Prva, B92..., jer bi po novim zakonskim odredbama TS mogao stjecati i vlasništvo u tim kompanijama. I ovdje vidim jednu tešku nelogičnost kojom se manipulira. Mediji United Grupe, ugledni neovisni pojedinci ali i cijela oporbena zajednica te medije nazivaju neobjektivnim i provladinim, što oni nesporno i jesu, ali gdje bi bila logika da ih onda TS kupuje? Što će im to? Da bi bili još više provladini? Ako su nesporno provladini, iako su privatni, kako mogu postati još opasniji za cijelo društvo ako su u vlasništvu Telekoma Srbije?. -

Potom citirao direktora N1 Igora Božića da “javnost treba da bude spremna na potpuni mrak ako budu usvojene izmene medijskih zakona koje hoće vlast", a onda replicirao da je ovaj “svjesno manipulirao činjenicom da je to nemoguće u digitalno doba gdje svatko tko ima pristup internetu bilo gdje u svijetu može imati i osnovati svoj online medij, a koje uostalom ima i United grupa (i to prilično uticajne)”.

U analizi hrvatskog portala ističe se da su N1 i ostali ogromnom medijskom bukom pokušali da “ubiju” konkurentski Telekom, “a za tu operaciju jako dobro zvuči floskula o medijskim slobodama i mraku, puno bolje nego da se kaže da je United Grupi zapravo ugrožen osnovni (telekom) biznis”.

Primer iz Slovenije

Media Dejli je objasnio licemerno ponašanje Junajted Grupe i na primeru Slovenije.

“I u Sloveniji je državni Telekom Slovenije vlasnik medija (Siol.net, a do nedavno i Planet TV), a nije zabilježeno da se UG tome protivila. Dapače, UG se trudila kupiti te državne medije, ali im nije uspjelo”, navodi se u tekstu hrvatskog portala.

Medija Dejli je podsetio da je Junajted Grupa u početku kampanje protiv novih medijskih zakona tvrdila da državni operateri u EU nikako ne mogu da budu vlasnici medija, što se ubrzo pokazalo kao netačno. 

Ukazao je i na licemerno ponašanje Šolakove grupacije, koja u Srbiji iz sve snage zahteva da državni operater ne može da bude vlasnik medija, a u Hrvatskoj i Sloveniji sa tim nema ni najmanji problem!

BONUS VIDEO.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na Telegramu i Vajberu. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.

Komentari (17)

Loading
Neda

24.10.2023 10:29

Solak izgleda ima mnogo visoko misljenje o sebi i svojim tajkunskim malverzacijama posto ocigledno sebi daje za pravo da se poredi sa Telekomom!

Filip

24.10.2023 10:30

Najgore je što Šolak svojim lažima šteti interesima sopstvene zemlje

Mira

24.10.2023 10:31

Šolakovi mediji kao da ih finansira Kurti, tako lažu i rade protiv interesa zemlje

Maja

24.10.2023 10:31

Ovo je jedan osvežavajć tekst posebno što dolazi van Srbije pa ima dozu distanciranja, nije iz ove naše perspektive. Kao kada je pre par godina izašla analizi izveštavanja N1 i još nekolicine medija od samih suvlasnika iz Luksemburga, koji su bili zgroženi sa kakvim odsustvom profesionalizma televizije u njihovom suvlasništvu izveštavaju.