SPUŠTA SE GRANICA ZA DOBIJANJE DOZVOLE ZA KAMIONE I AUTOBUSE: Da li se nedostatak vozača rešava nauštrb bezbednosti putnika! EVO ŠTA KAŽU STRUČNJACI!

Autor:

Vesti

03.08.2023

15:50

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

U državi koja kuburi sa vozačima, ova odluka je pametna i mudra. Brine me samo druga stvar, a to je od čega će jedan mlad čovek da plati polaganje ovih vozačkih ispita, ističe profesor Vujanić

SPUŠTA SE GRANICA ZA DOBIJANJE DOZVOLE ZA KAMIONE I AUTOBUSE: Da li se nedostatak vozača rešava nauštrb bezbednosti putnika! EVO ŠTA KAŽU STRUČNJACI!

Foto: shutterstock

Granica za dobijanje vozačke dozvole za kamione (C kategorija) i autobuse (D) mogla bi da bude spuštena za cele tri godine, ukoliko Skupština usvoji Zakon o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje je prošle nedelje prihvatila Vlada Srbije.

U tom slučaju donja starosna granica za polaganje vozačkog ispita za vožnju kamiona iznosila bi 18 godina umesto sadašnjih 21, a za vozače autobusa 21 umesto sadašnjih 24 godine. 

Ovim izmenama, kako je objašnjeno, bio bi rešen hroničan problem nedostatka čak 25.000 vozača C i D kategorije u Srbiji, koje sada mahom popunjavamo, ali samo delimično, dovođenjem radne snage iz inostranstva.

- Tu smo značajno izašli u susret udruženjima i prevoznicima jer postoji potreba za većim brojem vozača. Procena je da fali oko 25.000 vozača - rekao je za beogradske medije direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović 

I mada se u javnosti pojavila polemika da bi spuštanjem granica za dobijanje vozačke dozvole, posebno za autobuse, moglo da ugrozi putnike, jer će ih, najjednostavnije rečeno prevoziti deca, profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da su da strahovanja neosnovana i da bi donošenjem ovog zakona, država povukla mudar potez.

Republika

Foto: Tanjug/F. KRAJINČANIĆ

Milan Vujanić

- Dete od 21 godine!? Ljudi treba da znaju da je čovek od 21 godine, pa čak i onaj od 18, pred zakonom odgovoran kao i onaj sa 50 godina. Samim tim ako je neko procenio da se punoletstvo i zrelost stiču sa 18 godina, znači da nije urađeno bez razloga, već da je to zaista tako. Samim tim, u državi koja kuburi sa vozačima, ova odluka je pametna i mudra. Brine me samo druga stvar, a to je od čega će jedan mlad čovek da plati polaganje ovih vozačkih ispita, jer on da bi stigao do vozača autobusa, mora da položi za automobil, pa kamion, pa za autobus. Polaganje vozačkog za automobile je oko 85.000, za kamione 450.000 pa tek koliko košta za autobuse... Dakle, ako hoćemo da rešimo problem manjka vozača za C i D kategoriju, onda ove visoke cene bi trebalo prvo da rešimo, recimo, da država subvencioniše ili plati polaganje, pa da ti ljudi joj posle kroz platu vrate. Može da se odrekne i PDV-a... - kaže profesor Vujanić.

Goran Aleksić iz Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport u ranijem intervijuu za Republiku upravo se zalagao za jedno ovako rešenje, pričajući da nama, kada su vozači, konkretno autobusa u pitanju, više nije toliki problem ni odlazak radne snage u inostranstvo, ni nepoštovanje uslova u kojima oni radi, koliko to što je prema aktuelnim propisima "teškog pristupiti profesiji".

Republika

Foto: Prinstskin/Srbijatransport

Goran Aleksić

U Srbiji vozači autobusa u zavisnosti na kojim linijama voze mogu da zarade od 60.000 do čak 180.000 dinara. Da se razumemo, ovo su lepe pare, i nema više razloga kao nekad da se odlazi u inostranstvo. Mi imamo sada drugi problem. Najpre, da bi neko mogao da polaže za vozača autobusa on mora da plati polaganje koje košta sve ukupno oko 450.000 dinara. Taj čovek pre toga mora da ima dozvolu i za vožnju automobila i kamiona, a vi vidite koliki su to dodatni troškovi. Sa druge strane, da bi neko uopšte mogao da polaže za vozača autobusa, on mora da ima najmanje 24 godine. Moramo primeniti postojeću i dobru praksu iz Evrope, jer u Nemačkoj, primera radi, u tim godinama dobijate kompletno obučenog profesionalnog vozača za vožnju na međunarodnim relacijama. Oni kreću sa obukama, najpre za minibus, i može da polaže sa 18 uz posedovanje B kategorije. Dakle, kod nas je to 24 godine, kad čovek je već uveliko dobar kuvar, majstor...i opredeli se za konkretnu profesiju. Ne čeka niko 24 godine da bi nešto počeo da radi - pričao je Aleksić.

Bonus video:

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (1)

Loading
Biser

05.08.2023 11:36

Ajde "TAJKUNI" i "PRIVATNICI", umesto da samo mutite i trpate u svoj džep novac, da povećate plate vozačima i da ih prijavite na puni iznos plate, pa da ima vozač i posle dobru penziju. Muvate sa porezima, utajom, a hteli bi vozača da Vam vozi za 500€. Pri tome neispravni krševi kamioni, a Vi u novim limuzinama. Ima vozača, ali morate ih platiti pošteno sa svim benefitima. A ne samo u Vaš džep što više, a na štetu radnika(vozača). Pozdrav za sve tajkune