DOLAZI DO NAPLATE RUČNOG PRTLJAGA? Putnici zabrinuti i svi postavljaju jedno te isto pitanje
EU razmatra o novoj odluci.
Foto: shutterstock, Srpski telegraf/Vladimir Lukić
EU razmatra mogućnost uvođenja obavezne naplate ručnog prtljaga u avionima, kao i umanjenja naknada u slučajevima kašnjenja letova. Najavljene moguće izmene zabrinule su civilno društvo i avio-kompanije jer smatraju da se time narušavaju neka od osnovnih prava putnika. Osim toga, svi imaju gotovo isto pitanje - šta tačno podrazumeva ručni prtljag?
Stručnjak za civilni avio-saobraćaj Aleksa Španjević dao je sveobuhvatnu analizu trenutne situacije oko ručnog prtljaga u avio-saobraćaju širom Evrope. Pre svega, on ističe da svaka avio-kompanija ima različitu politiku kada je u pitanju ručni prtljag - dok neke kompanije, posebno niskotarifne (low-cost), naplaćuju unošenje ručnog prtljaga, druge, poput nacionalnih avio-kompanija, to i dalje dozvoljavaju besplatno.
Advertisement
- Ključno je napraviti razliku između lične stvari, poput torbe ili ranca, i onog manjeg koferčića koji ide gore u pretinac. Avio-kompanije imaju pravo da kroje svoju cenovnu politiku i da li će taj koferčić koji ide iznad nas biti uključen u osnovnu tarifu ili ne - objašnjava Španjević.
Kada je reč o najavljenoj široj reformi vazdušnog saobraćaja u EU, stručnjak kaže da trenutno nema jasne definicije šta će tačno te izmene obuhvatiti.
Foto: pixabay.com

- Godinama postoji rasprava o ručnom prtljagu u EU, bilo je i tužbi i kazni. U novembru 2024. španska vlada je izrekla kaznu od 179 miliona evra za pet low cost avio-kompanija zbog nepoštovanja propisa o ručnom prtljagu - navodi on.
- Ključna stvar je presuda Evropskog suda pravde iz 2014. koja je potvrdila da ručni prtljag može da se unese u kabinu bez dodatne naplate, pod uslovom da ispunjava bezbednosne standarde. Međutim, sud nije jasno definisao šta tačno podrazumeva pod 'ručnim prtljagom', što je dovelo do različitih tumačenja od strane avio-kompanija i organizacija za zaštitu potrošača - objašnjava Španjević.
On dodaje da avio-kompanije tvrde da ispunjavaju tu regulativu jer dozvoljavaju unošenje manjih ličnih stvari, ali da društva za zaštitu potrošača smatraju da je ručni prtljag ono što ide gore u pretinac iznad sedišta.
- To je pitanje koje se proteže decenijama otkako su nastale niskotarifne kompanije i mislim da još uvek nećemo imati konačno razrešenje ove situacije - zaključuje stručnjak.
"Dobro se informišite"
Španjević ističe da trenutno ne znamo šta tačno možemo da očekujemo po pitanju politike ručnog prtljaga u avio-saobraćaju.
- To je na dugačkom štapu i ne znamo šta će se konkretno promeniti u pogledu politike prtljaga - navodi on.
Španjević savetuje putnicima da se dobro informišu o politici avio-kompanija u pogledu ručnog prtljaga prilikom rezervacije karata.

Foto: pixabay.com
- Savetujem putnicima da se, dok rezervišu kartu, informišu o politici prtljaga avio-kompanije. Na svakom sajtu postoji sekcija gde se navodi po kojoj tarifi mogu da unesu prtljag - objašnjava on.
Dodaje da niskotarifne (low-cost) avio-kompanije najčešće dozvoljavaju samo unošenje torbe, dok nacionalne avio-kompanije često dopuštaju i unošenje ručnog prtljaga.
- Ukoliko je neka basic tarifa, npr. low cost avio-kompanija to će uključivati samo torbu, dok neke legacy nacionalne avio-kompanije najčešće, ali ne i uvek, dozvoljavaju unošenje i tog ručnog prtljaga - ističe Španjević.
On savetuje putnike da se dobro informišu pre putovanja kako ne bi došli u neprijatnu situaciju da na aerodromu plaćaju dodatne troškove.
Kada je reč o nadoknadama za kašnjenje leta, Španjević navodi da je to pitanje regulisano direktivom EU 261 iz 2004. godine, koja predviđa kompenzacije za putnike. Međutim, ističe da i dalje traje rasprava o izmeni te regulative.
(Euronews)
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)