NOVI ZAKON STUPA NA SNAGU: Više nećete moći voziti trotinet koji nije registrovan!


IZVOR: Republika/ T. J. - 08.03.2024 | 19:00


Prema novom zakonu, vlasnici električnih trotineta moraju podneti zahtev za izdavanje nalepnice Agenciji za bezbednost saobraćaja do 15. juna.

Foto: Shutterstock
NOVI ZAKON STUPA NA SNAGU: Više nećete moći voziti trotinet koji nije registrovan!

Električni trotineti su postali sve popularnije prevozno sredstvo u Srbiji, ali i izvor kontroverzi i pitanja vezanih za bezbednost i regulaciju saobraćaja. Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja (ZBS) u Srbiji uvodi obaveznu registraciju električnih trotineta putem posebnih nalepnica, čime se pokušava unaprediti bezbednost saobraćaja i regulisati korišćenje ovih vozila.

Registracija električnih trotineta

Prema novom zakonu, vlasnici električnih trotineta moraju podneti zahtev za izdavanje nalepnice Agenciji za bezbednost saobraćaja do 15. juna kako bi legalno mogli da se kreću u saobraćaju. Ova nalepnica je ključni dokument koji omogućava vozačima da učestvuju u saobraćaju.

Sadržaj zahteva za nalepnicu

Zahtev za izdavanje nalepnice mora sadržati određene tehničke detalje o električnom trotinetu, a uz zahtev se dostavlja i kompletna tehnička dokumentacija za vozilo.

Šta mora da sadrži zahtev za nalepnicu električnog trotineta

Kako je objašnjeno, u zahtevu za izdavanje nalepnice treba navesti:

- lične podatke (ime i prezime, JMBG, datum i mesto rođenja)
- podatke o prebivalištu (mesto, poštanski broj, ulica i kućni broj, telefon i imejl)
- i podatke o lakom električnom vozilu (marka, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina, masa praznog vozila)

Uz zahtev se dostavlja i kompletna tehnička dokumentacija za lako električno vozilo.

Izgled nalepnice

Nalepnica će biti pravougaonog oblika, sivosrebrne boje, i sadržaće logo Agencije za bezbednost saobraćaja, oznaku za lako električno vozilo na ćirilici i latinici, kao i brojčane vrednosti o nominalnoj snazi elektromotora, najvećoj konstruktivnoj brzini i masi praznog vozila. 

Vidljiva u dnevnim i noćnim uslovima, samouništavajuća pri pokušaju uklanjanja, sivosrebrne boje i dimenzija 36×60 milimetara.

U gornjem delu nalepnice nalaziće se logo Agencije za bezbednost saobraćaja, a u središnjem oznaka za lako električno vozilo LEV na ćirilici i na latinici, ispod nje brojčane vrednosti o nominalnoj snazi elektromotora (W), najvećoj konstruktivnoj brzini (km/h) i masi praznog vozila (kg).


Nalepnice kao rešenje za identifikaciju vozila

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ističe da su nalepnice ključne za identifikaciju električnih trotineta i bicikala, omogućavajući saobraćajnoj policiji da razlikuje legalna vozila od onih koja nisu registrovana.

Nalepnice su, pre svega, neophodne kako bi saobraćajna policija u kontroli mogla da razluči električne trotinete i bicikle od neke naprave koja liči na te dvotočkaše, a zapravo nisu laka električna vozila. Jer, dok svaki vozač električnog trotineta ne bude imao tu nalepnicu, dakle dok Agencija za bezbednost saobraćaja ne završi svoj deo posla, saobraćajci ne mogu da izvrše tu kontrolu – kaže Okanović.

Besplatnost nalepnica

Postavlja se pitanje da li će nalepnice biti besplatne, a Damir Okanović naglašava da bi ih trebalo učiniti besplatnim kako bi se podržalo korišćenje lakih električnih vozila i urbanu mikromobilnost.

- Nalepnice su dobro rešenje, pod uslovom da budu besplatne - smatra Damir Okanović.

Pravila kretanja električnih trotineta

Prema odredbama ZBS, vozači električnih trotineta moraju nositi zaštitnu opremu, koristiti biciklističku stazu ili kolovoz sa odgovarajućim ograničenjima brzine. Takođe, postoji starosno ograničenje za upravljanje električnim trotinetom, gde je donja granica za vožnju ovih vozila 14 godina.

- Za kretanje treba da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku, što će reći da im je zabranjena vožnja trotoarima na kojima nema posebnog dela za bicikliste ili dela koji je zajednički za njih i pešake – navodi se u odredbama ZBS.

Kazne za prekršaje

Vozači električnih trotineta koji krše zakonske odredbe mogu biti kažnjeni novčano ili čak višegodišnjim zatvorom, naglašava se važnost poštovanja pravila kako bi se očuvala bezbednost u saobraćaju.

Evo kolike su kazne:

- Najdrastičnija ide od 100.000 do 120.000 dinara ili čak zatvor do 30 dana ukoliko električni trotinet vozite po autoputu i motoputu
- Ukoliko nekome nanesete lake telesne povrede, predviđena je kazna zatvora od 30 dana na više, dok je za nanošenje teških telesnih povreda kazna zatvora od 2 do 8 godina
- Za slučaj da vozač električnog trotineta nekoga usmrti, kazna zatvora ide od dve do 12 godina
- Kazna za ono što može biti najčešći prekršaj, a to je vožnja nedozvoljenom površinom, iznosi 10.000 dinara
- Kazna od 10.000 dinara predviđen je i za ostale česte prekršaje: vožnja bez osvetljenja, bez svetloodbojnog prsluka na kolovozu, vožnja saputnika, ako ste mlađi od 14 godina, ako niste punoletni a vozite ga kolovozom i konačno, vožnja bez obavezne nalepnice
- Što se tiče nižih novčanih iznosa, ako se vozač trotineta na pešačko-biciklističkoj stazi kreće brzinom većom od 10 km/h, kazna je 3.000 dinara, a istim iznosom kazniće se ukoliko vozi preko pešačke “zebra”, te ako ima slušalice na oba uha
- Kazna od 5.000 dinara, predviđena je ako se dva ili više vozača ovih dvotočkaša kreću paralelno, a ne jedan za drugim, te ako se na trotinetu prevozi predmet koji vozača ometa tokom upravljanja
- Slično vozačima automobila, kako su regulisale nove odredbe ZBS, i vozačima ovih dvotočkaša može biti privremeno oduzeto prevozno sredstvo za seriju težih prekršaja


Uvođenje obavezne registracije električnih trotineta putem nalepnica predstavlja korak ka regulaciji ovog vida saobraćaja u Srbiji, ali otvara i pitanja o besplatnosti nalepnica i pravilima kretanja ovih vozila. Kako se ovaj zakon bude primenjivao, biće interesantno videti njegov uticaj na bezbednost saobraćaja i korišćenje električnih trotineta u urbanim sredinama.

(Alo)

BONUS VIDEO: