JUGA KOLEVKA BUBE I AJKULE


IZVOR: - 29.11.2017 | 06:03


Fića, NSU princ, spaček, ostin mini, buba, reno 4, sitroen dijana, stojadin, jugo, opel IDA, golf, ajkula... Ovo je samo deo modela koji su se proizvodili u nekadašnjoj automobilskoj sili - bivšoj SFRJ, državi koja bi danas, da se nije raspala 1992. godine, obeležavala 74 godine postojanja.

Foto: twitter.com/flipgazemedia

Zastava 750 - Fića

FIĆA NACIONALE

Velika preduzeća namenske industrije sa hiljadama zaposlenih, po završetku Drugog svetskog rata, preorijentisala su se na automobile. Samo dve godine od osnivanja "Zastave", počela je proizvodnja čuvenog fiće. Zbog niske cene, mogućnosti kupovine na kredit i male potrošnje prodato je čak 30 miliona, pa se s pravom kaže da je fića nacionale stavio Jugoslaviju na točkove. Desetak godina kasnije u Sarajevu je počela proizvodnja NSU princa i bube, a potom i golfa, koji je dugo smatran simbolom uspeha u životu. U to vreme u Sloveniju su stigli i spaček i "Ostinova" vozila, a potom i jedan od najpoznatijih automobila na našim prostorima - reno 4. Paralelno s tim, Kikinda otvara vrata nemačkom "Opelu" i počinje sklapanje kadeta, askone, omege i senatora, koji su smatrani domaćim vozilima do te mere da je senator zvanično nazvan opel kikinda.

"Zastava" je prednjačila u proizvodnji i samo za jednu godinu proizvela je više od 220.000 vozila

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta

Osamdesetih godina počela je proizvodnja juga, a ubrzo i neslavna tura po SAD, gde je nuđen po tri puta nižoj ceni od najjeftinijeg automobila.

74 godine postojanja danas bi obeležavala SFRJ

30 miliona fića je prodato

Foto: pixabay.com

Spaček

DEVEDESETIH SVE PROPALO

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da su vozila proizvodile fabrike u Sloveniji, Srbiji i BiH.

- Automobilska industrija u nekadašnjoj Jugoslaviji bila je izuzetno razvijena. Po proizvodnji je prednjačila "Zastava", koja je imala oko 2.400 kooperanata, a jedne godine proizvela je više od 220.000 vozila. Fabrike su uništene devedesetih tokom sankcija, ali i posle naopakog procesa tranzicije i privatizacije tokom kog smo ih predali u ruke strancima koji su ih pretvorili u šoping-molove i banke - kaže Savić.

Foto: pixabay.com

Ajkula

SLOVENIJA

spaček, ajkula

od 1964. sklapani u slovenačkom "Tomosu" u Kopru

ostin

od 1967. sklapao se u slovenačkom IMV u Novom Mestu

reno 4, 12, 16, 18 i petica druge generacije

od 1972. proizvodili se u IMV Novo Mesto u Sloveniji

575.960 automobila proizvedeno

BOSNA I HERCEGOVINA

buba, džeta i VW kedi

od 1969. sklapani u Tvornici automobila Sarajevo - TAS

golf, golf dvojka

od 1976. proizvodio se u Tvornici automobila Sarajevo - TAS

150.000 komada

NSU princ

od 1965. sklapan u vogošćanskom "Pretisu" u Sarajevu

15.000 automobila

SRBIJA

fića

od 1955. proizvodila ga "Zastava" Kragujevac

923.487 automobila

stojadin

od 1971. proizvodio se u KG

1.273.532 automobila

jugo

od 1981. proizvodio se u "Zastavi"

794.428 automobila, plus 141.651 jugo prodat u SAD

opel, kadet, askona, senator (opel kikinda), omega

od 1969. proizvodili se u IDA Kikinda

38.700 automobila