Iza kupovine preko interneta vrebaju mnoge prevare: Evo od čega sve morate da se pazite


IZVOR: RTS, Republika - 18.01.2020 | 10:23


Poreska policija podnela je Javnom tužilaštvu u Beogradu krivične prijave protiv dve osobe iz Beograda koje su osumnjičene da su prometom robe stranog porekla utajile oko 22 miliona dinara. Osumnjičeni su tri godine prodavali obuću preko instagrama, a isporučivali i naplaćivali preko kurirske službe. Prihod od neregistrovane delatnosti nisu prijavili i nisu uplatili porez.

Foto: Tanjug/Z. ŽESTIĆ

Tatjana Matić

Tatjana Matić, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija navela je da su prodaja falsifikovane robe i "pecanje" najčešći načini prevare.

- Prodaja robe stranog porekla koja nije autentična, brendovi koji su falsifikovani i koji se prodaju po neverovatno niskim cenama  je najčešći slučaj prevare. Zatim sledi fišing metoda gde se građani putem različitih mamaca u smislu – dobili ste na nagradnoj igri putovanje, jednostavno mame da se upecaju i uplate određen novac kako bi dobili neka povoljna putovanja ili nagradu - objašnjava Matićeva.

Navodi da se u Srbiji u najvećoj meri preko interneta kupuje sportska odeća i obuća, ali i rezervišu turistička putovanja.

Kako kaže, na internetu jednim klikom možemo doći do robe koju želimo, ali možemo biti i prvareni. Da bismo izbegli prevaru potrebno je da proverimo da li su prodavaci od kojih kupujemo registrovani jer jedino na taj način mogžemo da zaštitimo svoja prava.

- Ukoliko želimo preko Instagrama, Fejsbuka ili neke platforme da kupimo neku robu možemo tražiti od tih lica da nam pošalju dokaze o registrovanoj radnji ili da na sajtu APR-a kroz jednu kratku pretragu dođemo do podataka da li je reč o registrovanom prodavcu ili ne - objašnjava državna sekretarka.

Kako kaže društvene mreže – Fejsbuk i Instagram predstavljaju novi vid kupovine koji je sve prisutniji i koji će sigurno u narednom periodu u svetu, za nekih deset godina imati primat u odnosu na klasičnu trgovinu.

Foto: Photo by Parker Byrd on Unsplash

Foto: Ilustracija

Prednosti internet kupovine

Kako kaže, prednost kupovine preko interneta je ta, što kupci ukoliko su nezadovoljni proizvodom koji su kupili preko interneta, mogu isti bez obrazloženja da vrate u roku od 14 dana.

- Naša prava mogu biti ugrožena kao i prilikom svake kupovine tako i kada kupujemo elektronski, ali nama je mnogo lakše da ostvarimo svoje pravo kada smo elektronski kupili neku robu nego u prodavnici. Po važećem zakonu o zaštiti potrošača mi možemo čak u roku od 14 dana vratiti robu koju smo elektronski kupili ako nismo zadovoljni bez ikakvog obrazloženja dok u prodavnici moramo imati neko obrazloženje zašto vraćamo robu, čime smo nezadovoljni - objašnjava Matićeva.

Svoja prava lakše ostvarujemo kada smo robu kupili elektronskim putem

Ističe da su sve te svetske platforme imaju dobar ugled upravo iz razloga što poštuju prava potrošača i ne prave problem prilikom povraćaja robe.

- Naravno kada kupujete robu od prodavca iz inostranstva tada važe neka druga pravila koja su istaknuta toj platformi i zato pročitajte šta piše jer se odnosi na vaše potrošačko pravo - navodi državna sekretarka.

Inspektori kao tajni kupci 

Dodaje da je kupcima na usluzi i tržišna inspekcija.  

- Ako su nam prava bila ugrožena, ako smo bili nezadovoljni nekom kupovinom koju smo obavili tu je tržišna inspekcija koja apsolutno može da izađe u susret i reši problem - navodi Matićeva.

Novi zakon uvešće i nove kazne za one koji se bave prevarama

Navodi da su sa novim zakonom predviđene i neke nove kazne, neki novi mehanizmi i metode praćenja nelegalnih prodavaca – inspektor kupovinom, kao tajni kupac, prikuplja dokaze i činjenice.  

- Tajna kupovina omogućava da se na lakši način uđe u trag nelagalnim prodavcima na društvenim mrežama - zaključila je Matićeva.