NOV SKANDAL FEJSBUKA: Masovno dozvoljavao pristup podacima korisnika!


IZVOR: Tanjug - 20.12.2018 | 08:26


Društvena mreža Fejsbuk je godinama dozvoljavala najvećim svetskim tehnološkim kompanijama pristup ličnim podacima korisnika, i to znatno veći nego što su to predstavili javnosti, objavio je "Njujork tajms".

Foto: Tanjug/AP

Prema podacima lista na stotinama dokumentovanih stranica, Fejsbuk je imao posebne dogovore s određenim kompanijama.

Fejsbuk je neprestano rastao, dobijao na broju korisnika i sve više zarađivao na reklamama. Partnerske kompanije su dobile karakteristike koje su ih činile atraktivnijima, a korisnici najpoznatije društvene mreže povezivali su se s prijateljima preko raznih sajtova i uređaja. 


Ova društvena mreža je na taj način stekla neverovatan monopol nad ličnim podacima gotovo 2,2 milijarde ljudi, a upravljanje njima nije bilo transparentno. 

Foto: Tanjug/AP

Fejsbuk je sarađivao sa drugim kompanijama, bilo da se radi o onim koje su imale sajtove, aplikacije ili pretraživače, a u toj saradnji su svi dobili nešto.

Majkrosoftovom pretraživaču Bing dopustio je da bez odobrenja svojih korisnika dobije uvid u sve prijatelje koje taj korisnik ima na poznatoj društvenoj mreži. I Netflks i Spotifaj mogli su da čitaju poruke korisnika. Amazon je dobio dozvolu Fejsbuka da dolazi do podataka o korisnicima, konkretno do imena i prezimena i informacija o tome kako da ih kontaktira i to preko njihovih prijatelja. Yahoo je mogao da gleda objave prijatelja korisnika čak i ovog leta, uprkos njihovim izjavama u javnosti, da su s tim prestali početkom godine. 

Za Fejsbuk se od marta vezuje niz skandala s privatnim podacima korisnika, kada je otkriveno da je konsultanska kompanija Kembridž Analitika iskoristila podatke o korisnicima kako bi pomogla u predsedničkoj kampanji 2016. godine Donaldu Trampu. Posle priznanja o kršenju poverenja korisnika, Mark Zakerberg je u aprilu uveravao zakonodavce da korisnici imaju potpunu kontrolu nad svim što dele na Fejsbuku.

Foto: Tanjug/AP

Ali dokumenta i razgovori sa 50 bivših zaposlenih u Fejsbuku i njihovih korporativnih partnera dovode u pitanje i to da li je Fejsbuk izbegao odredbe ugovora koji su sklopili s američkom Federalnom trgovinskom komisijom 2011. godine, po kojem im je bilo zabranjeno deljenje podatka korisnika bez njihovog izričitog pristanka. 

Dokumenta opisuju kako je preko 150 preduzeća profitiralo od poslovanja s Fejsbukom, uključujući jednu koja se bavi online prodajom, kao i sajt sa zabavnim vestima, ali i kompanije koje se bave proizvodnjom automobila i medijskom organizacijom.

Najstariji posao koji je Fejsbuk sklopio s jednom od takvih kompanija je iz 2010. godine, a svi su bili aktivni 2017. godine. Neki od njih su bili aktivni i ove godine. Izvršni direktori Fejsbuka su priznali da su prošle godine imali greške u postupanju. 

Foto: Tanjug/AP

Mark Zakerberg

Fejsbuk nikada nije prodavao podatke svojih korisnika. Sklapali su partnerstva o podacima korisnika od svojih početaka i širili su bazu podatka o svojim korisnicima.

Do 2013. godine, je sklopio toliko takvih partnerstava da ih zaposleni srednjeg nivoa nisu mogli ni pratiti, piše Njujork Tajms pozivajući se na razgovore s bivšim zaposlenima.

Zato su programirali alat koji im je pomagao da uključe ili isključe poseban pristup partnerima. U isto vreme, taj alat je beležio tzv. "capabilities", odnosno privilegije koje su omogućavale partnerima da prikupljaju podatke. U nekim slučajevima partnerima nije trebala ni dozvola za to, prenosi B92.net.

Foto: Tanjug/AP

Jednu opciju predstavili su 2008. godine, a ona postoji i danas. Brojnim korisnicima je bila uznemirujuća jer su se pitali kakva saznanja Fejsbuk ima o njihovim kontaktima u stvarnom svetu.

Američki list tako otkriva, kako su Gizmodo i drugi mediji pisali o slucajevima kada je ta opcija korisnicima predlagala da se sprijatelje s ljudima koji idu kod istog lekara ili sa clanovima porodice s kojima nisu bliski, ali je čak i osobama koje su zlostavljane, predlagala da se povežu sa zlostavljačem. 

Facebook je koristio popis kontakata od svojih partnerskih kompanija Amazona, Yahoo-a i Huawei-a da bi dobio bolji uvid u veze medu ljudima te kako bi im predložio da se na njihovoj platformi povežu sa što više korisnika. 

Foto: pixabay.com

Njujork Tajms piše da su Soni, Majkrosoft, Amazon i drugi još i 2017. mogli da dodu do mail adresa korisnika preko njihovih Fejsbuk prijatelja. 

Osim toga, Fejsbukk je Spotifyu, Netfliksu i kanadskoj Rojal banci dopustio da čitaju, pišu i brišu privatne poruke korisnika. Spotifaj je, mogao mesečno da vidi poruke preko 70 miliona korisnika, a ta aplikacija i dalje nudi opciju deljenja muzike preko Fejsbuk Mešengera.

Podaci popularne društvene mreže pokazali su kako je kompanija imala dogovore o deljenju podataka s više od 60 proizvodača mobilnih telefona, tableta i drugih uređaja. Fejsbuk je tada omogućio Eplu da od svih korisnika sakrije da njihovi uredaji traže njihove podatke. Eplovi uređaji su tako mogli da pristupe kontaktima i kalendaru iako je bilo iskljuceno deljenje bilo kakvih podataka. 

Foto: Tanjug/AP



Iz Epla su poručili kako nisu bili svesni da je Fejsbuk dao takav pristup njihovim uređajima, da su svi prikupljeni podaci ostajali samo na njihovim uredajima i da nisu bili deljeni dalje. 

Odgovori o zaštiti podataka korisnika traže se od Evrope do SAD ove godine. Kao rezultat toga pale su akcije Fejsbuka, a grupa akcionara je čak zatražila da Zakerberg napusti čelnu poziciju. Ljuti korisnici su, pak, pokrenuli pokret pod heštegom #DeleteFacebook, preneo je američki list.