STIŽE NAJSTROŽI ZAKON O SAOBRAĆAJU: Trajno oduzimanje vozila i dozvole za nepopravljive - TRIPUT VEĆE KAZNE AKO PREKRŠAJ ČINITE DOK VOZITE DECU!
Broj poginulih govori o potrebi strožijeg zakona

Foto: ST/Nemanja Pančić, TANJUG/ JOVANA KULASEVIC/ nr
Do kraja 2025. Srbija bi trebalo da dobije najstroži Zakon o bezbednosti saobraćaja To bi nakon 2009. godine bio prvi, potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja u Srbiji, a sa sobom bi doneo potpuno nova pravila koja dosad nisu postojala.
Statistika kaže da na srpskim putevima svake godine pogine oko 500 ljudi, a mesečno i jedno dete, što dovoljno govori o potrebi da se pooštre saobraćajna pravila. Cilj je da se do 2030. godine prepolovi broj poginulih na putevima u Srbiji.
Evo koje su najveće promene koje predviđa novi zakon.
TRAJNO ODUZIMANJE VOZILA I DOZVOLE
Mera privremenog oduzimanja vozila nije pokazala veliku efikasnost jer postoji veliki broj povratnika u vršenju najtežih krivičnih dela, zbog čega su potrebne strožije kazne, a to je trajno oduzimanje vozila i trajna zabrana upravljanja odreženim kategorijama vozila. Prema novom ZOBS-u za ponovno činjenje prekršaja i posle dve pravosnažne osude, vozači bi trajno ostajali bez svojih automobile ali i vozačkih dozvola.
Prema rečima stručnjaka za bezbednost, Milana Vujanića, to je najveća novina, ali da bi se sve to realizovalo neophodne su i promene Ustava.
- Suština tih kazni je da se vozači koji konstantno prave prekršaje, bez obzira na kazne, da im se može oduzeti vozilo. Znači ne za svaki prekršaj, ali recimo, ukoliko vam je zabranjeno upravljanje, a mi vas nađemo da vozite u teško alkoholisanom stanju, onda se vozilo oduzima, bez obzira čije je, znači ne vlasniku, nego se oduzima od onog ko je koristio, makar bilo i ukradeno. Što se tiče vozačkih dozvola, trajna zabrana upravljanja znači da vam poništimo vozačku dozvolu i ne dozvoljavamo vam više da polažete - kaže Vujanić.
Foto: Tanjug/F. KRAJINČANIĆ
Kazne će, kako navodi Vujanić biti veće ali je o stava da materijalno veće kazne nisu rešenje, već da se kazne učine neprihvatljivim za vozače.
- Recimo, za parkiranje, uveo bih da vozilo mora da se parkira u nekoj garaži i plati novčana kazna. Ovo prvo, nemogućnost upravljanja vozilom bila bi veča kazna nego samo novčana. Predlozi još uvek pristižu, očekujemo da će do oktobra biti prezentovan konačan tekst – kaže Vujanić.
APSOLUTNA NETOLERANCIJA NA ALKOHOL KOD SVIH VOZAČA I ALKO BRAVE
Značajna promena je i uvođenje nulte tolerancije na alkohol koja je dosad važila samo za mlade vozače, motocikliste i profesionalne vozače. S tim da bi se sankcionisala samo alkoholisanost veća od 0.20 promila, ispod toga bi se izricala mera upozorenja i vozilo bi se isključivalo iz saobraćaja na šest do 12 sati.
Zakon bi uključivao obavezno uvođenje alko-brava u vozila - uređaja koji onemogućavaju pokretanje automobila, kamiona ili autobusa kada je vozač pod dejstvom alkohola. Mnogi vozači već poznaju ovu tehnologiju, jer alko-brave postoje u nekim privatnim kompanijama i koriste se kao preventivna mera za vozače sa istorijom vožnje pod dejstvom alkohola.
Funkcioniše tako da pre nego što pokrenete vozilo duvate u aparat. Ukoliko uređaj detektuje alkohol, vozilo neće biti u mogućnosti da se pokrene. Koković dodaje i da je uređaj vrlo diskretan i da je najčešće integrisan u vozilo, pa vozači često nisu ni svesni da je aktivan dok ne pokušaju da upale vozilo.
Foto: Shutterstock
TROSTRUKO VEĆE KAZNE ZA PREKRŠAJE SA DECOM U VOZILU
Ranjive grupe u saobraćaju, posebno deca, biće dodatno zaštićene kroz predlog kojim se za prekršaje počinjene u prisustvu dece mlađe od 12 godina uvode trostruko više kazne – što predstavlja deo šire strategije pooštravanja sankcija.
Foto: shutterstock
STROŽE KAZNE I NA PEŠAČKIM I PRUŽNIM PRELAZIMA
Kao važna komponenta zakona ističe se i dodatna zaštita pešaka sa naglaskom na jasnije obaveze vozača pri prolasku pored pešačkih prelaza i značajno strožim kaznama za njihovo nepoštovanje. Predlog je da novi Zakon obuhvati i strožu kontrolu poštovanja saobraćajnih pravila na ukrštanju puta sa železničkom prugom ili na prelazu puta preko železničke pruge zbog povećanja fatalnih nezgoda na takvim lokacijama.
VEĆA ODGOVORNOST ZA VOZAČE KAMIONA I AUTOBUSA
Jedna od predloženih stavki je i povećana odgovornost za vozače kamiona i autobusa. To bi podrazumevalo ograničenu upotrebu auto-puteva za teretna vozila u određenim periodima uvođenjem specifičnih vremenskih ograničenja za teretna vozila u periodima kada su gužve, kako bi se smanjio rizik od nezgoda.
STEPENOVANJE KAZNI
Jedna od razmatranih mera, koje se pominju jeste i stepenovanje kazni, povećanje raspona novčanih kazni. Kazne bi se prilagođavale primanjima vozača. To bi značilo da bi prekršilac čija je plata milion dinara dobio daleko veću novčanu kaznu od onog koji prima 50.000. Razmatra se i unapređenje sistema kaznenih poena u smislu da se ne čeka da vozač činjenjem niza prekršaja stekne status nesavesnog vozača, već da se on prati.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (8)
Vozač kamiona
22.06.2025 20:47
Mislim da mi nemamo stručnjake za bezbednost saobraćaja... Kad od naroda traže sugestije! Šta se tiče kamiona i autobusa najbolje bi bilo zabraniti kretanje skroz a pdv tražiti da uplate svakog 15-og
Pera
22.06.2025 21:16
Opet mi veci katolici od Pape
Dragi
23.06.2025 07:14
@Pera - Prepišite zakon iz austrije i završite sa tim jednom.svakih dva meseca novi zakon o bezbednosti saobraćaja a putevi se raspadaju
Zoran
23.06.2025 09:28
Razumem, uvećava se kaznena politika za vozače, ali zašto ti stručnjaci ne povećaju i kazne za stanje, kvalitet puteva i da se svi zakoni sprovode jednako za sve, tj. da nema nikoga ko je povlašćen, izuzev vozila hitne pomoći koji moraju ponekad kršiti neki propis zbog brzine spašavanja života