ŠTA AKO VAM SKINU NOVAC SA RAČUNA, A BANKOMAT NE IZBACI NOVAC: Na kraju ispadne skuplja dara nego mera

Autor:

Vesti

11.12.2021

21:43

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Na osnovu podataka iz loga bankomata vidi se unos pin-koda, zahtevanog iznosa, upit stanja, apoenska struktura novčanica spremnih za isplatu, da li je novac uspešno isplaćen ili nije

ŠTA AKO VAM SKINU NOVAC SA RAČUNA, A BANKOMAT NE IZBACI NOVAC: Na kraju ispadne skuplja dara nego mera

Foto: ST/Đ. KOJADINOVIĆ

Bankomat

Svakome se desilo da prilikom korišćenja savremenih oblika plaćanja ili podizanja novca na bankomatu ostane neobavljena posla. Ili pos terminal kod trgovca ne izvrši transakciju ili bankomat ne isplati pare. Zahvaljujući savremenoj tehnologiji platilac, odnosno onaj koji podiže novac, nije oštećen. Konkretno u trgovini, na pos-terminalu prilikom transakcije i povezivanja s bankom, automat štampa slip na kome piše odobreno ili odbijeno.

U jednoj od najvećih banaka navode da je jedino merilo o uspešnosti transakcije poruka koju je terminal odštampao na slipu. „U praksi se može desiti da korisnik kartice dobije SMS o zaduženju od banke izdavaoca kartice, iako je terminal štampao da je transakcija odbijena. Ona je uvek neuspešna i neće biti plaćena prodajnom mestu na kome je izvršena”, kažu bankari.

Što se tiče situacije da bankomat ne isplati novac, a korisniku sredstva ostanu zadužena, on mora da se obrati banci čiji je bankomat i podnese reklamaciju za neodobrenu, neizvršenu ili nepravilno obavljenu platnu transakciju. U Narodnoj banci pojašnjavaju da se korisnik može obratiti i svojoj banci čiju karticu ima ako je pokušao da podigne gotovinu na bankomatu druge banke. Ona će na osnovu prigovora korisnika pokrenuti reklamacioni postupak prema banci čiji je bankomat.

- U tom slučaju, prihvatilac će iz logova bankomata u kratkom roku utvrditi sve činjenice i dostaviti ih izdavaocu, na osnovu čega će korisniku novac biti vraćen. Ako je korisnik pokušao da podigne gotovinu na bankomatu svoje banke, reklamacioni postupak se završava u okviru jedne banke i u praksi traje kraće nego u slučaju kada je prihvatilac druga banka. Zato preporučujemo klijentima da, ako su u mogućnosti, novac podižu na bankomatima banke izdavaoca platne kartice, jer se tako najbrže utvrdi da li je reč samo o rezervaciji sredstava po računu korisnika ili i o zaduženju. Ako korisnik nije zadovoljan odgovorom koji mu banka dostavi ili ga ne dostavi u roku od 15 dana od dana prijema prigovora, može se pritužbom obratiti Narodnoj banci - navode bankari.

U slučaju da u bankomatu nema gotovine za isplatu, bankomat prepoznaje tu situaciju i blokira mogućnost isplate gotovine, gde se na ekranu ispisuje poruka koja korisnike obaveštava da bankomat ne može da isplati gotovinu i klijenti uopšte ne mogu da započnu transakciju. Ako se ipak u trenutku izvršenja transakcije desi da bankomat ne može da isplati zahtevani iznos jer mu je u tom momentu nestalo dovoljno gotovine, transakcija će automatski biti stornirana i korisniku se neće zadužiti sredstva sa računa.

Jedan od razloga zbog kojeg bankomat nakon izvršene transakcije ne isplati novac korisniku može biti tehnički kvar na samom bankomatu, na primer na uređaju koji broji i transportuje novčanice do mesta gde ih klijent preuzima. Ako je tehnički problem tog tipa da bankomat ne može da stornira tu transakciju kad prepozna da novac nije isplaćen i na osnovu čega bi se korisniku oslobodila sredstva na računu, klijentu će sredstva ostati zadužena.

Ono što je važno napomenuti jeste da je bankomat uređaj koji u svojim logovima zapisuje sve izvršene funkcije i one u regularnim situacijama, i one kada dođe do određenog tehničkog problema. Log bankomata sadrži tačno vreme uz svaku aktivnost – unos pin-koda (ispravno ili neispravno unet), unos zahtevanog iznosa, upit stanja (ako korisnik vrši proveru), apoensku strukturu novčanica spremnih za isplatu, da li je novac uspešno isplaćen ili nije (ako nije isplaćen, može postojati i objašnjenje o kojem tipu greške je reč, a u zavisnosti od tipa bankomata), informaciju o preuzimanju novčanica, o preuzimanju platne kartice, i na osnovu podataka iz loga bankomata moguće je na jednostavan način utvrditi sve potrebne činjenice u vezi sa radom uređaja ili za konkretnom transakcijom.

Drugi razlog može biti potencijalna zloupotreba, gde neko postavlja uređaj koji omogućava da, kad bankomat nakon izvršene transakcije započne isplatu gotovine, ta gotovina ostane u delu bankomata koji nije dostupan klijentu i odakle se kasnije može preuzeti kada se korisnik udalji od bankomata. „Broj ovakvih potencijalnih zloupotreba na našem tržištu je veoma nizak, jer banke instaliraju dodatne uređaje koji sprečavaju ovakve zloupotrebe, pružaju mehaničku ili softversku zaštitu. Kada do takvih pokušaja i dođe, nadležni organi u saradnji s bankama veoma brzo reaguju”, kažu u NBS.

Na kraju drugog tromesečja 2021. godine, u Srbiji su instalirana 3.122 bankomata. S obzirom na trendove u pružanju finansijskih usluga, oni sve više postaju mesto na kojima je moguće uplatiti novac na tekući račun, platiti ratu kredita, račune za komunalije…

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO

Komentari (0)

Loading