BiH uskoro bez vozača autobusa i kamiona

Autor: Blic, Republika

Svet

11.01.2020

13:25

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Masovni odlazak iz BiH je najviše problema zadao poslodavcima. Velika je potražnja za brojnim zanimanjima koja su kod nas višestruko slabije plaćena nego na zapadu, a problem je posebno aktuelan i akutan u vezi s vozačima kamiona i autobusa.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

Neki poslodavci se već okreću uvozu radne snage. Poslednjih meseci posebno se ističe nedostatak vozača, komercijalista, trgovaca, varilaca, CNC operatera, kao i radnika raznih zanimanja u drvnoj i tekstilnoj industriji te u ugostiteljstvu, piše Klix.

Takođe, kada je reč o visokoj stručnoj spremi, traženi su IT stručnjaci, programeri, veb dizajneri, potom inženjeri mašinstva, elektrotehnike te farmaceuti. Liberalizacija tržišta radne snage u Evropskoj uniji napravila je ozbiljne probleme i prevoznicima u BiH.

Safudin Čengić, generalni direktor sarajevskog Centrotransa, kaže kako su brojni kvalitetni vozači otišli, posebno u Sloveniju i Austriju, dok su u Nemačkoj konkursi za zapošljevanje vozača autobusa stalno otvoreni.

Čengić smatra da uvoz radne snage nije prva opcija, da treba iskoristiti vlastite resurse, jer samo u Kantonu Sarajevo ima 60 hiljada nezaposlenih.

– Zagovornik sam toga da nezaposlene prekvalifikujemo i usmerimo na ona zanimanja koja su potrebna poslodavcima, a posebno sam za to da se upisna politika u srednjim školama prilagodi potrebama poslodavaca, a ne da se fabrikuje kadar koji objektivno nema mogućnost naći posao u svojoj struci – rekao je Safudin Čengić.

Sličnog je stava i Tomislav Majić, predsednik Udruženja za preduzetništvo i posao LiNK iz Mostara, koji suludu obrazovnu politiku ilustruje podatkom da Mostar već skoro 30 godina ne proizvodi avione, a i dalje edukuje kadar za zanimanje aviolimar.

Uvoz jedino rešenje

– Mnogi poslodavci već ističu da je uvoz radne snage jedina mera koja može zaustaviti potpuni nestanak sposobne radne snage, a da je to poslednjih meseci najviše izraženo među vozačima kamiona i autobusa. Naši ljudi koji imaju potrebne dozvole odlaze raditi u Sloveniju i dalje, za dvostruko veće plate – kaže Majić.

Nestašica radne snage u Hercegovini posebno je izražena u proleće i leto, kad krene sezona na Jadranu.

– Sve ode pa nema ko ni zasade da obradi. Ove godine u dolini Neretve, kada je došla berba, radna snaga tražila se i u Srbiji, Makedoniji… Za berbu mandarina dnevnica je bila 50 KM uz plaćenu hranu i piće za taj dan – kaže Majić koji dodaje kako poslodavci ne sede skrštenih ruku, već su pripremili 25 zakona koji se tiču poslovanja, ali Vlada FBiH to još uvek nije uzela u razmatranje.

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading