TROVANJE U AVIONIMA! Stjuardesa se srušila usred leta, piloti prijavljuju neurološka oštećenja – a kompanije tvrde da je sve bezbedno!
I dalje bez jedinstvenih pravila.
Foto: shutterstock.com/1981 Rustic Studio kan
Sve veći broj pilota i članova kabinskog osoblja širom sveta upozorava na pojavu koja sve češće izaziva uzbunu u avio-industriji – ulazak isparenja motornog ulja i hidrauličnih tečnosti u kabinu i kokpit. Takvi incidenti, poznati kao fume events, poslednjih godina naglo su u porastu, pokazuju najnoviji podaci do kojih je došao Wall Street Journal.
Simptomi kod posade

Foto: Shutterstock/Alina Rosanova
Dok avio-kompanije tvrde da razloga za paniku nema i da se radi o retkim slučajevima, iskustva članova posade govore suprotno. Stjuardese i piloti prijavljuju vrtoglavice, zamagljen vid, gubitak koncentracije, pa čak i ozbiljna neurološka oštećenja. Jedna stjuardesa je u javnom svedočenju ispričala da je tokom leta izgubila svest i da su kasnije lekari potvrdili trajno oštećenje nervnog sistema.
Najviše pritužbi na Erbas A320
Najviše prijava vezuje se za avione iz porodice Erbas A320, naročito modele sa motorima Pratt & Whitney PW1100G. Statistika pokazuje da je kod ovog tipa aviona učestalost problema višestruko veća nego kod Boinga 737. Međutim, ni Boing nije imun – u februaru je avion Delta erlajnsa tipa Boing 717 morao hitno da se vrati zbog ulja koje je završilo u sistemu za klimatizaciju.
Zašto dolazi do trovanja vazduha
Problem nastaje jer većina modernih aviona koristi tzv. bleed-air sistem, koji u kabinu dovodi komprimovani vazduh iz motora. Kada brtve popuste, u njega mogu da dospeju ulje i hemikalije koje pri visokim temperaturama isparavaju i stvaraju opasan koktel. Stručnjaci ističu da su noviji motori, iako napredniji, osetljiviji i skloniji kvarovima.
Šta rade proizvođači i vlasti
Erbas je pokrenuo projekat "Project Fresh“, kojim planira izmene konstrukcije kako bi smanjio rizik od kontaminacije vazduha, ali prve izmene očekuju se tek od 2026. godine. Evropska agencija za bezbednost u avijaciji (EASA) i dalje ispituje fenomen kroz posebni projekat, dok sindikati pilota i stjuardesa zahtevaju strožije standarde i jasnije protokole zaštite.
I dalje bez jedinstvenih pravila
Avio-kompanije obučavaju posade da prepoznaju prve znakove kontaminacije, ali i dalje ne postoji jasna globalna definicija kada je incident samo neprijatan miris, a kada ozbiljna opasnost. Dok proizvođači tvrde da su avioni bezbedni, sindikati i stručnjaci upozoravaju da se problem ne sme ignorisati – jer svaki let sa kontaminiranim vazduhom može ostaviti trajne posledice po zdravlje.
Bonus video:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)