OVO SVI VOZAČI TREBA DA ZNAJU! Godinama mislite da ovako štedite gorivo, a zapravo MNOGO VIŠE TROŠITE
Dovodili su vas u zabludu da je ovo dobar "trik".
Foto: Shutterstock
Generacije vozača odrastale su ubeđene da se spuštanjem nizbrdo u neutralnom položaju, poznatom kao „ler“, može postići značajna ušteda goriva.
Ova praksa prenosila se sa starijih vozača na mlađe, često kao neka vrsta „tajnog trika“ koji pokazuje iskustvo za volanom.
Međutim, istina je potpuno drugačija, vožnja u „leru“ ne donosi nikakvu uštedu, već naprotiv povećava potrošnju, dok istovremeno ozbiljno ugrožava sigurnost vozača i putnika.
Zašto vožnja u „leru“ troši više goriva?
Kada se automobil spušta nizbrdo u neutralnom položaju, motor mora neprestano da dobija gorivo kako bi ostao u radu i sprečio gašenje.
U proseku, ova potrošnja iznosi između 0,5 i 0,7 litara na sat, što na dužim relacijama nipošto nije zanemarljivo. Upravo tu nastaje paradoks, dok vozač misli da vozi „besplatno“, gorivo i dalje sagoreva, pa čak i više nego što bi bilo potrebno.
Sa druge strane, kada je vozilo u brzini i koristi kočenje motorom, ubrizgavanje goriva gotovo u potpunosti prestaje. Motor ostaje u radu zahvaljujući energiji koja se prenosi sa točkova, a ne dodatnom sagorevanju.
To znači da je prava ušteda goriva moguća samo onda kada je automobil u brzini, a ne u neutralnom položaju. Stručnjaci podsećaju da je ovaj princip poznat godinama, ali da mnogi vozači i dalje slepo veruju u stari mit.
Još jedan važan aspekt je i mehanički, vožnja nizbrdo u „leru“ može dodatno da opterećuje kočioni sistem, jer motor tada ne učestvuje u regulaciji brzine. Time ne samo da se povećava potrošnja goriva, već i ubrzano trošenje automobila.
Opasnosti po bezbednost na putu
Još ozbiljniji problem od same potrošnje goriva jeste bezbednost. Kada se vozilo kreće u „leru“, ono lako može da dostigne nekontrolisanu brzinu.
U takvoj situaciji vozač se oslanja isključivo na kočnice, koje pri dužem korišćenju mogu da se pregreju i izgube efikasnost. Posledica toga može biti produženi zaustavni put ili potpuni gubitak mogućnosti da se automobil bezbedno zaustavi.
Kada je automobil u brzini, motor pruža prirodan otpor i usporava vozilo, čime se smanjuje pritisak na kočnice i čuva njihova funkcionalnost. Kočenje motorom omogućava bolju kontrolu nad vozilom, sprečava nagla ubrzanja i održava stabilnost tokom vožnje niz strme deonice. Upravo zato stručnjaci upozoravaju da vožnja u „leru“ može da bude posebno opasna na planinskim putevima, gde su nizbrdice duge i zahtevne.
Zaključak je jasan, vožnja u „leru“ nije ni ekonomična ni bezbedna. Umesto uštede, vozači rizikuju veću potrošnju goriva i sopstvenu sigurnost. Prava tehnika kojom se čuvaju i novčanik i život jeste korišćenje kočenja motorom, koje donosi i stvarnu uštedu i bolju kontrolu vozila. Stručnjaci savetuju da je krajnje vreme da se ovaj opasni vozački mit zauvek zaboravi.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)