KARTA 9 EVRA, RAČUN 90: Istina o niskobudžetnim letovima koju vam niko ne kaže
Kompanije zarađuju od jeftinih letova.
Foto: Shutterstock/Alina Rosanova
Niskobudžetne avio-kompanije poput Ryanaira, Wizz Air, easyJet ili američkih Spirit i Allegiant Air žive po principu: izuzetno niski troškovi + dodatna naplata za sve što nije osnovna usluga - i to je recept za profit.
Zašto su karte jeftine, ali kompanije svejedno zarađuju?

Foto: Schutterstock/Andrew Angelov/patrice6000/Song_about_summer
Karte su jeftine jer kompanije minimalizuju troškove: koriste jedan tip aviona u floti (najčešće Boeing 737 ili Airbus A320), lete na sekundarne aerodrome sa nižim taksama, zadržavaju mala kabinska osoblja i skraćene procedure ukrcavanja i iskrcavanja.
Zlata vredna poslovna linija
Najprofitabilniji deo poslovanja nije sama karta, već "ancillary fees" – dodatne usluge koje se naplaćuju posebno:
- Prtljag
- Izbor sedišta, prioritetno ukrcavanje
- Hrana i piće tokom leta (Buy-on‑board)
- Sve što nije uključeno u osnovnu cenu karte
Primera radi, Ryanair je 2019. god. zaradio oko 30–45% svog prihoda upravo iz tih dodataka.
3. Ultra efikasna operacija = više letova, više zarade
Brza izmena putnika na zemlji, često u roku od 25 minuta, omogućava više letova dnevno istim avionom.
Ovo povlači i niže aerodromske naknade, niže troškovi rada i logistike.
Troškovi prate popuste
Najveći deo troškova i dalje čini gorivo, amortizacija aviona i radna snaga. Kod budžet prevoznika zaposlenima se često ne dozvoljava sindikalno organizovanje, čime se smanjuju troškovi rada.
Pandemija i rast goriva 2023–2024. znatno su smanjili profitabilnost, pa su primeri poput Spirit Airlines-a završili i restrukturiranjem i bankrotom.
Gde stvarno trošimo dok putujemo?
Iako letimo jeftino, putnici zapravo često troše više na:
- prtljag i njegove dimenzije
- izbor boljeg mesta ili prioritetnog ukrcaja
- kupovinu tokom leta (hrana, piće, duty-free)
- komisione rezervacije hotela i rent-a-car paketa putem aviosajtova
Kod Allegiant‑a, prihod od hotelskih aranžmana i iznajmljivanja prevoza čini značajan deo ukupnog biznisa - do trećine prihoda u nekim segmentima.
Kako to izgleda za korisnika?
- Niske osnovne cene karata privlače korisnike.
- Kompanije profitiraju ne od samog leta, već od niza usluga koje naplaćuju posebno - i to po visokim maržama.
- Štede svuda: aerodromi, flota, osoblje, procedure - kako bi održale profitabilnost čak i uz jeftinu osnovnu cenu.
- Najveći rizik: rast troškova goriva, konkurencija i zakonske promene (npr. EU planovi da uvede besplatni ručni prtljag za sve) mogu dovesti do pritiska na model.
Bonus video:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)