NAJNOVIJA DIREKTIVA SE NE ODNOSI NA FLOTU ER SRBIJE: Više od 6.000 Erbas aviona prizemljeno zbog opasanog kvara!

Republika.rs

Autor:

Biznis

29.11.2025

20:11

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Direktiva se odnosi na softver aviona tipa A320, i ni na koji način se ne reflektuje na avione kojima raspolaže flota Er Srbije.

NAJNOVIJA DIREKTIVA SE NE ODNOSI NA FLOTU ER SRBIJE: Više od 6.000 Erbas aviona prizemljeno zbog opasanog kvara!

Foto: Tanjug/AP

Aviokompanije širom sveta morale su da prizemlje hiljade Erbas aviona nakon otkrića softverskog problema koji je možda doprineo iznenadnom padu visine aviona prošlog meseca, pri čemu je povređeno 15 ljudi.

Er Srbija je danas saopštila da se red letenja ove avio-kompanije odvija prema utvrđenom planu i da na njega ne utiče najnovija direktiva evropskog proizvođača aviona Erbas i Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva.

Ova direktiva se, kako su naveli iz Er Srbije, odnosi na popravku softvera aviona tipa A320, ali ne obuhvata i ni na koji način se ne reflektuje na avione kojima raspolaže flota Er Srbije.

Procenjuje se da je pogođeno oko 6.000 aviona tipa A320, što je tokom vikenda dovelo do kašnjenja i otkazivanja letova na mnogim relacijama.

Erbas je  juče saopštio da je ispitivanje incidenta sa Džet Blu letom pokazalo da intenzivno solarno zračenje može da ošteti podatke ključne za funkcionisanje kontrola leta na avionima iz A320 porodice. Evropska agencija je navela da je problem izazvan softverskim ažuriranjem na računarima u avionu, piše Euronjuz.

Foto: pixabay.com

Avion

Evropska agencija za bezbednost vazduhoplovstva i američka Savezna uprava za avijaciju pozvale su aviokompanije da reše problem novim "brzim“ softverskim ažuriranjem na većini aviona, što bi, prema EU agenciji, moglo da izazove "kratkotrajne poremećaje“ u letovima.

Britanski regulator za avijaciju saopštio je da će biti "određenih poremećaja i otkazivanja letova“, dok će oko 500 aviona registrovanih u SAD biti pogođeno, baš dok se putnici vraćaju kući nakon Dana zahvalnosti, najprometnijeg perioda putovanja u zemlji.

Amerikan Erlajns upravlja sa oko 480 aviona iz A320 porodice, od čega je 209 pogođeno problemom. Kompanija je saopštila da bi popravka trebalo da traje oko dva sata po avionu, da se velika većina očekuje da bude ažurirana juče, a manji broj danas. Očekuju se kašnjenja, ali aviokompanija navodi da želi da ograniči otkazivanja i naglašava da joj je bezbednost i dalje glavni prioritet.

Iz američkog Delta erlajnsa su poručili da će poštovati direktivu, kao i da očekuju da će operativni uticaj na njihovu flotu aviona iz porodice Erbas A320 biti ograničen. Nemačka kompanija Lufthanza potvrdila je da je obaveštena o problemu i upozorila da bi tokom vikenda moglo da dođe do manjeg broja otkazivanja ili kašnjenja letova, istakavši da su već započeli sprovođenje propisanih mera.

Irski prevoznik Er Lingus naveo je da ima "ograničen broj pogođenih aviona", kao i da preduzima "hitne korake" da bi rešio problem.

Saudijska niskotarifna kompanija Flajnas najavila je da će se na delu njene flote sprovesti softverska i tehnička rekalibracija, što će izazvati kašnjenja.

Američki prevoznik Junajted erlajns saopštio je da nije pogođen Erbasovom objavom.

Turkiš erlajns je objavio da će osam aviona A320 iz njihove flote sigurno da bude vraćeno u službu nakon što budu završene potrebne radnje, kao i da se sve operacije nastavljaju sigurno i bez prekida.

Izi Jet je upozorio putnike na moguća kašnjenja. U poruci je navedeno: "U toku je softverska izmena na našoj A320 floti i, ukoliko bude promena u našem redu letenja, obavestićemo vas.“

Er Indija je na mreži X navela da njeni inženjeri rade na ažuriranju i da su već završili resetovanje na više od 40 odsto aviona kojima je to potrebno. Kompanija je saopštila da nema otkazivanja letova.

Neispravni softver, poznat kao Elevator and Aileron Computer (ELAC), proizvodi kompanija iz oblasti vazduhoplovstva i odbrane Tales.

Nakon incidenta od 30. oktobra na letu iz Kankuna (Meksiko) ka Njuarku (Nju Džerzi), najmanje 15 putnika JetBluea je povređeno i odvedeno u bolnicu. Avion je preusmeren ka Tampi, Florida.

Erbas je jedan od najvećih svetskih proizvođača aviona, uz Boeing.

Koliki su gubici

Iako zvanične procene ukupne štete još nisu objavljene, stručnjaci procenjuju da prizemljenje oko 6.000 aviona iz A320 porodice aviokompanije širom sveta košta desetine miliona dolara dnevno.

Prosek avio industrije pokazuje da otkazivanje jednog leta avioprevoznika može da iznosi 10.000 do 20.000 dolara po letu, ne računajući dodatne troškove poput kompenzacija putnicima, preusmeravanja saobraćaja i operativnih kašnjenja. Zbog toga se očekuje da će privremena obustava rada, iako kratka, ostaviti značajne finansijske posledice, posebno na velike prevoznike u periodu pojačanog saobraćaja.

BONUS VIDEO

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading