AKO IMATE DIZELAŠA, MOŽETE DOBRO DA GA UNOVČITE: Potražnja velika, a ponuda slaba OVO JE RAZLOG
Većina proizvođača polako odustaje od prljavog goriva
Foto: Tanjug/AP Photo/Ahn Young-joon
Vozačima je sve teže da kupe nove automobile sa dizel motorima jer je automobilska industrija odlučila da postepeno ukine ovu vrstu „prljavog“ goriva. Kupcima ponestaje izbora, jer proizvođači sve više uklanjaju dizel motore iz svojih ponuda, a njihova dostupnost pada na rekordno niske nivoe. Analize tržišta pokazuju da je skoro polovina velikih proizvođača već potpuno izbacila dizel agregate iz svoje ponude.
To se jasno vidi i u statistikama registracija. U Velikoj Britaniji, na primer, samo je jedno od 18 novih vozila prodatih u 2025. do kraja aprila bilo sa dizel motorom – što je pad od 13 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Sličan trend prisutan je širom EU, piše Jutarnji.hr.
Potražnja, međutim, ne jenjava.
Naime, tržište polovnih automobila daje potpuno drugačiju sliku čak i u zemljama sa dobrim standardom. Na primer, u Velikoj Britanijidizelaši su i dalje veoma traženi, zbog svoje ekonomičnosti i niske potrošnje goriva na dužim relacijama.
Ponuda novih dizel automobila opala je za čak 68 odsto za manje od deset godina, pokazuje analiza koju je sproveo Car Gurus. Istraživanje je pokazalo da kod 30 najpopularnijih proizvođača postoji svega 65 dizel opcija. Poređenja radi, 2015. godine na britanskom tržištu bilo je dostupno čak 202 različita dizel modela, a dizeli su činili polovinu svih novoregistrovanih vozila.
Oni odustaju od dizel motora
Mnogi veliki brendovi su potpuno odustali od dizela. Opel je, recimo, 2015. nudio osam različitih modela sa dizel motorom, a danas nijedan. Toyota je sa sedam modela pala na nulu, kao i Volvo, Hyundai, Fiat, Nissan i Honda. Mini je takođe ukinuo sve dizel varijante.
Ford je svoju ponudu smanjio sa 13 na samo dve dizel opcije, dok je Peugeot pao sa 11 na svega nekoliko. Kia i Renault, nekada bogati dizel ponudom, sada nude samo po jedan model.
Rezultat – tokom 2024. u Britaniji su prodata 123.104 nova dizelaša, što je samo deseti deo prodaje ovih automobila u poređenju sa razultatima od pre jedne decenije. Zato i ne čudi što cene polovnih dizela rastu, jer teško je ubediti ljude da se odreknu dizela ako znaju njegove prednosti.
Kada je reč o polovnjacima, od ukupno 7,6 miliona polovnih automobila koji su 2024. promenili vlasnika, čak 2,7 miliona su bili dizelaši – odnosno 35 odsto svih transakcija. Godinu dana ranije, taj udeo je bio još veći i iznosio je 38 odsto od ukupno 7,2 miliona vozila.
Srbi ljubitelji "prljavih goriva"
Kada je reč o Srbiji, mi smo pravi ljubitelji dizelaša. Od 130.000 polovnjaka koji se uvezu na godišnjem nivou velikim delom su dizelaši. Ranijih decenija su kupovani jer je cena dizela bila povoljnija, sada kada su manje više izjednačene, ali se i dalje ne odustaje od vozila sa dizel motorom, kaže za Republiku jedan uvoznik polovnih automobila.
- Kod nas su dizelaši najzastupljeniji, prosto to su neke duboko ukorenjene navike naših vozača. Oni veruju da je to dugorošno isplativije a i vole ih- Čak 60-70 odsto kupljenih automobila koji stignu iz inostranstva su polovni dizelaši - kaže ovaj uvoznik.
BONUS VIDEO:
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)