OTKRIVAMO ŠEMU PLJAČKE BUDŽETA: Bjelina filmska mafija!


IZVOR: B. K. - E. S. T. - 26.08.2021 | 18:00


Dragan Bjelogrlić razradio je do tančina šemu preko koje uzima pare od države. Načini su raznoliki i da bi im se ušlo u trag, potrebno je povezati dosta stvari jer je Bjelina hobotnica razgranata, pre svega, u filmskoj industriji, ali i šire.

Foto: ST/V. LUKIĆ

Dragan Bjelogrlić

Do pre tri godine Bjelogrlićeva mreža je, kao temelj, imala Filmski centar Srbije (FCS), gde je on bio u Upravnom odboru do 2015, ali je i posle toga, sve do dolaska Jelene Trivan u FCS, preko svojih ljudi završavao sve što poželi.

Pogledajte kako je sve Bjelogrlić muzao i muze državu...

1. Filmski centar Srbije

Bjelogrlić je do 2015. bio u Upravnom odboru Filmskog centra Srbije (FCS), a nakon toga prelazi u Grupaciju za kinematografiju pri Privrednoj komori Srbije. Dok je bio u FCS, oformio je jak lobi, koji je njegovim projektima dodeljivao milionska sredstva, ali je izostajala kasnija kontrola da li je taj novac namenski utrošen.

Uobičajeni modus operandi je bio da se pare dodeljuju samom sebi, ali i firmama s kojima je bio povezan na ovaj ili onaj način. Primera radi, oni koji su odlučivali, među kojima i Bjelogrlić, doneli su odluku da pare koji su dobijali od kazni uplaćenih RRA, koje su prosleđivane kinematografiji, podele međusobno.

Bjela razvija i još jedan metod za isisavanje novca FCS, pa tako dobija novac za projekte koje ni godinama kasnije ne realizuje. Recimo, 2015. (samo mesec dana nakon odlaska iz FCS, jer pre toga, kao član UO, ne bi mogao da uzme pare) dobio je sredstva za film "Čuvari formule", ali ni do dan-danas nije počeo da ga snima. To mu, međutim, nije smetalo da tri godine kasnije uzme pare za drugi film ("Toma") iako ni prvi nije počeo da snima. I, gle čuda, pare za "Tomu" dodelio mu je, kao predsednik komisije, Vuk Ršumović, s kojim je povezan na nekoliko načina (godinu dana pre toga najavili zajednički projekat - pogledajte najavu medija o tome, a zajedno su i predavači na Fakultetu za medije i komunikaciju, koji vodi Nada Popović Perišić). Na tom konkursu, tek da sve bude jasno, nije prošao čak ni Duško Kovačević. Za njega para nije bilo.

2. Fakultet za medije i komunikaciju

Nakon napuštanja Filmskog centra Srbije (FCS) Dragan Bjelogrlić postaje predavač na Fakultetu za medije i komunikaciju, na čijem je čelu Nada Popović Perišić, s kojom je bio u Upravnom odboru FCS. Da ne ostane nikakva dilema i pomisao da se radi o slučajnosti, na tom fakultetu sarađuje na projektima sa Vukom Ršumovićem, baš onim koji mu je, kao predsednik komisije FCS, dodelio novac za film "Toma" (pogledajte okvir Filmski centar Srbije).

Inače, Nada Popović Perišić, prema podacima APR, ima 16,3 odsto vlasništva u "Firefly productions", firmi registrovanoj za proizvodnju kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i TV programa. Isto toliko udela imaju i Ivana Miković, članica UO FCS u vreme kada je Nada Popović Perišić tamo bila predsednica, kao i Miodrag Stevanović, koji je u FCS bio na mestu supervizora produkcije za dodelu sredstava.

Foto: Đ. KOJADINOVIĆ

Jelena Trivan zaustavila muljanje

Jelena Trivan zaustavila muljanje

Lanac nezapamćenih mahinacija u Filmskom centru Srbije prekinut je sredinom 2018, dolaskom Jelene Trivan na čelo ove institucije. Nakon toga počišćeni su oni koji su nameštali konkurse, dodeljivali pare sebi i svojim ljudima (a nekako je najveći deo toga uvek uspevao da završi kod Dragana Bjelogrlića) i sprečavali sve druge autore da uopšte dobiju priliku i snime film. Sada i mladi autori imaju šansu i da je to ispravna politika, svedoči, na primer, činjenica da je najgledaniji film 2019, u godini pred koronu, bio debitantsko delo "Taksi bluz".

3. Grupacija za kinematografiju PKS

Po odlasku iz Filmskog centra Srbije Bjelogrlić postaje predsednik Grupacije za kinematografiju u Privrednoj komori Srbije. Zašto mu je to bilo važno? Pa, recimo, zato što grupacija daje člana UO FCS i na njen predlog biraju se članovi komisija FCS, koje dodeljuju sredstva za kinematografske projekte. Tako je Bjela otišao i na svoje mesto u FCS postavio bliskog prijatelja i saradnika na kog je imao stopostotan uticaj. Plus, sve do dolaska Jelene Trivan na čelo FCS predlozi grupacije za članove komisija usvajani su automatski, bez ikakve provere. Tako je Bjelogrlić napravio lobi koji je harao FCS i po ćefu (tačnije interesu) delio državne milione i trpao ih u svoje džepove i džepove njemu podobnih.

4. Mreža u FCS i posle odlaska

Uprkos odlasku iz Filmskog centra Srbije (pogledajte okvir Grupacija za kinematografiju PKS), Bjelogrlić zadržava presudan uticaj na dodelu novca za filmske projekte. Tek dolaskom Jelene Trivan ovaj kartel biva razbijen.

Kako se ispostavlja, mnogi članovi komisija i nisu imali mnogo izbora, već su morali da glasaju da se novac da Bjelinim projektima da bi u njima mogli da učestvuju i nešto zarade. On im je praktično davao mrvice zarade od miliona koje su mu prethodno dodelili.

Posebno je zanimljiv način na koji je Bjelogrlić lobirao za tuđe projekte da bi kasnije od njih uzimao deo kolača. Očigledan primer je afera koja je izbila 2016, koju je razotkrio upravo Predrag Gaga Antonijević. On je tada objavio mejl prepisku sa Bjelom, u kojoj mu ovaj otvoreno nudi mito ako glasa da se dodeli novac filmu "Jesen samuraja" i poručuje da će da podele plen koji, procenjuje Bjela, može da bude 100.000-120.000 somića. Antonijević to odbija, a Bjelogrlić ga od tog trenutka patološki mrzi, i to ne može da sakrije. Kulminacija je bio brutalan fizički napad na Antonijevića pre nekoliko dana.

Foto: ST/V. LUKIĆ

Bjela progurao svog čoveka Gordana Kičića na konkursu

Pare za Kičićev fijasko

Bjelogrlićevi ljudi uvek su mogli da računaju da će proći na konkursu u Filmskom centru Srbije dok je on tamo vedrio i oblačio. Šta su mu zauzvrat davali ili činili, oni znaju, tek umetnički kriterijum nije bio važan. Tako je, primera radi, Bjela progurao svog čoveka Gordana Kičića na konkursu na kom je učestvovao sa filmom "Patuljci sa naslovnih strana". A kakav je to projekat bio, vidi se po podatku da je film u bioskopima pogledalo 7.000 ljudi.

5. Kamp "Mia patria"

Od vlasti, koju naziva korumpiranom i diktatorskom, Bjelogrlić uzima pare i preko firme svoje žene "Mia patria", odnosno istoimenog kampa koji ta firma organizuje, a dobio je ime po njihovoj ćerki. Maja Bjelogrlić osnivač je i direktor kampa "Mia patria" u Opovu, koji se promoviše kao mesto koje okuplja našu decu iz dijaspore (kao i stranu), koja dolaze da se upoznaju s jezikom, kulturom i istorijom Srba i Srbije. To se, naravno, papreno naplaćuje.

E tu dolazimo do glavne cake u ovoj priči. Bjelogrlići novac za decu koja dolaze dobijaju od Uprave za dijasporu Vlade Srbije i Kancelarije za Kosovo i Metohiju. Obe su, naravno, državne institucije.

I tu nije kraj... "Mia patria", između ostalog, decu uči o Srbiji, jeziku, našoj istoriji tako što angažuje i plaća glumce koji održavaju razne aktivnosti, kao što su snimanje kratkih filmova, dramske sekcije, druženje s poznatim glumcima. Akteri u svemu tome su, naravno, isključivo ljudi iz ekipe Dragana Bjelogrlića, a nekad i on sam.

6. Đilas i Šolak

Za svoju seriju "Senke nad Balkanom" Bjelogrlić je od RTS uzeo novac za marketinšku kampanju, a, kako kažu upućeni izvori, radi se o sumi od oko 100.000 evra. Potom je sekunde za reklame tokom emitovanja epizoda u drugoj sezoni prodao "Dajrekt mediji", nekadašnjoj firmi Dragana Đilasa, koja je posle niza transakcija (sumnja se da su mnoge od njih bile fiktivne) prešla u ruke Đilasovog saradnika tajkuna Dragana Šolaka, odnosno njegove "Junajted grupe". Nakon toga sa serijom je prešao na SBB kanale.

Foto: Republika

Naslovna strana Srpskog telegrafa za 27. avgust 2021.