Nema više: Bankama zabranjeno da obmanjuju reklamama


IZVOR: Jelena JOKANOVIĆ - 02.04.2019 | 05:58


Do stana za deset dana, kredit samo uz ličnu kartu, bez naknade, besplatno... Ovo su samo neki od reklamnih slogana banaka koji odlaze u istoriju jer je juče na snagu stupio novi pravilnik NBS o oglašavanju finansijskih usluga koji predviđa mnogo stroža reklamiranja.

Foto: <a href="http://www.profimedia.rs" target="_blank">www.profimedia.rs</a>

Tako se više neće dešavati da nas banke namame ponudama u kojima obećavaju novac bez po muke, a da nam tek na licu mesta kažu da to baš i nije tako i da moramo da ispunimo određene uslove da bismo do njega došli. Na primer, ukoliko reklamiraju kredit bez troškova, to znači da apsolutno nikakvih dodatnih izdataka ne sme biti, skrivenih, pratećih i naknadnih.

Garantovano odobrenje će moći da se nađe u reklami samo ako sklapanje ugovora ne zavisi od ispunjenja drugih uslova, a poruka "vraćamo vaš novac", kojom sve češće pokušavaju da nas pridobiju, znači da će banka morati da nam sredstva isplati bez uslovljavanja, i to sav iznos.

Ukratko, banke više neće smeti da u reklamama izostave ili prikriju bilo koju informaciju neophodnu za procenu usluge koju nude. Međutim, Dejan Gavrilović iz Efektive podseća da je ovakvo reklamiranje bilo zabranjeno i Zakonima o oglašavanju i zaštiti potrošača, ali da banke to nisu poštovale.

Foto: Medija centar Beograd

Dejan Gavrilović

GAVRILOVIĆ: Prošle godine tužili smo dve banke koje su tvrdile kako je njihova štednja najbolja, a nije

- Mi smo prošle godine tužili dve banke koje su u isto vreme tvrdile kako je njihova štednja najbolja, a ispostavilo se da najbolju kamatu ima treća, koja se čak i nije reklamirala. Deluje da su i ova nova pravila kozmetičke prirode. Ipak, to što će banke ubuduće morati da dostavljaju medija plan kako će reklamirati proizvod, NBS se čini kao dobra ideja - dodaje Gavrilović. 

Ovo više neće moći

- Reklamirati proizvod kao besplatan, bez naknade, 0 troškova i slično ako se od korisnika naplaćuju kamata, naknade i drugi troškovi ili je zaključenje ugovora uslovljeno drugim ugovorom koji korisniku stvara trošak (npr. osiguranje od gubitka posla)
- Da napišu "garantovano odobrenje" ukoliko ono zavisi od ispunjenja drugih uslova
- Da u reklami stoji "vraćamo vaš novac" ako je on uslovljen na bilo koji način i podrazumeva manji iznos od uplaćenog
- Da korisnicima nude poklon ako se od njih zahteva da pod određenim okolnostima vrate učinjenu korist
- Koristiti floskule - mi smo najbolji, najpovoljniji, vaša štednja je kod nas najsigurnija, jer je isticanje sigurnosti neke banke način da se sve druge banke prikažu kao nesigurne