BEŽANJE SA MESTA NESREĆE JE "SKUP SPORT": Okanović objasnio da li je reč o krivičnom delu i šta zakon obuhvata


IZVOR: Republika - 19.07.2021 | 06:22


Na Karaburmi je automobil je sinoć udario dva dečaka na pešačkom prelazu, a vozač je odmah pobegao sa mesta nesreće.

Foto: Tanjug

Damir Okanović

Saobraćajna nesreća na Karaburmi u kojoj su povređena dva maloletna dečaka uzburkala je domaću javnost, a Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju objasnio je kako funkcioniše zakon po pitanju bežanja s lica mesta nakon izazvane nesreće.

U nedelju uveče oko 20.15 časova na Karaburmi, vozač crnog "sitroena", udario je automobilom dva dečaka - braću od 10 i 5 godina, kao i njihovog oca (43), dok je na pešačkom prelazu preticao autobus. Vozač je pobegao s lica mesta, a otac dečaka i drugi prolaznici su hitro reagovali i zvali Hitnu pomoć.

Stariji dečak se trenutno nalazi u komi jer ima prelom lobanje, dok je mlađi sin dobro i ima prelom leve butne kosti. Vozač L. G. (38) je brzom reakcijom policije danas uhapšen i uz krivičnu prijavu će biti privedem Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu, saopštili su iz MUP-a.

- Naš Krivični zakonik ne poznaje 'bežanje' sa lica mesta kao krivično delo, bez obzira na posledice saobraćajne nezgode. Kao krivično delo propisano je ukoliko vozač ostavi bez pomoći lice čiju je povredu prouzrokovao.Takva zakonska odredba dovela je do tumačenja u sudskoj praksi da vozač ne odgovara za to delo ako se saobraćajne nezgoda dogodila u vreme i na mestu gde je uobičajena pojava da postoje drugi ljudi koji mogu da ukažu pomoć povređenom - rekao je Okanović za Mondo, pa objasnio:

- Shodno tom tumačenju ako vozač npr. udari pešaka na Trgu Republike u Beogradu u 15 časova, kada je veliki broj ljudi na tom mestu, vozač nije odgovoran za krivično delo ostavljanja bez pomoći povređenog pešaka jer je bilo puno prolaznika koji mogu da pomognu. Sa druge strane, prema tom tumačenju vozač bi bio odgovoran za krivično delo neukazivanja pomoći ako npr. udari biciklistu na otvorenom putu u 3 ujutro i odbaci ga na njivu pored puta, gde nema nikoga ko bi mogao da biciklisti ukaže pomoć.

Okanović je istakao da zakon u ovom smislu ima manu, kao i da su još 2012. godine predlagali Ministarstvu pravde izmene Krivičnog zakonika (u šta je naša redakcija imala uvid), kao i oštrije kazne za to krivično delo, ali njihovi predlozi nisu usvojeni.

- Pošto smatramo da takva zakonska odredba nije dobra, još 2012. godine zvanično smo predložili Ministarstvu pravde izmenu Krivičnog zakonika tako da umesto reči 'ko ostavi bez pomoći' budu reči 'ko ne ukaže pomoć'. Time bi nesumnjivo postojala krivična odgovornost vozača za napuštanje lica mesta saobraćajne nezgode u kojoj je neko povređen, bez obzira na vreme i mesto saobraćajne nezgode. Osim što smo predložili izmenu formulacije krivičnog dela, predložili smo i zaoštravanje kazni za to krivično delo.Međutim Ministarstvo pravde nije uvažilo naš predlog pa sada imamo situaciju da vozač sa Karaburme može da izbegne krivičnu odgovornost zbog napuštanja lica mesta gde su dva dečaka ozbiljno povređena - kazao je Okanović.

On je istakao da ova odredba u zakonu što se tiče "bežanja" s mesta krivičnog dela, ni u kom slučaju ne umanjuje krivično delo u vidu izazivanja saobraćajne nezgode u kojoj je neko povređen ili u najgorem slučaju, usmrćen.

- Napominjem da to ne dovodi u pitanje postojanje krivičnog dela zbog izazivanja saobraćajne nezgode u kojoj je neko povređen, jer svaka saobraćajna nezgoda u kojoj je neko zadobio i najlakše moguće povrede jeste krivično delo - rekao je on.

Međutim, jedna posledica postoji u ovim situacijama, napominje Okanović, i ona je materijalne prirode.

- Za kraj moram da dodam, da ako neko čitajući ovaj tekst pomisli da se bežanje sa lica mesta isplati, da je to ipak veoma 'skup sport'. Naime ako vinovnik saobraćajne nezgode napusti lice mesta pre vršenja policijskog uviđaja, osiguravajuća kompanija stiče pravo da svu štetu koja je isplaćena oštećenim licima potražuje od vinovnika. U praksi to znači da bekstvo sa lica mesta može koštati amoralnog vozača desetina miliona dinara, jer naknade koje dobijaju žrtve saobraćajnih nezgoda odnosno njhovi bližnji, mogu iznositi upravo toliko - zaključio je Okanović.