Novi detalji najvećeg incidenta u istoriji kontrole letenja: Pilot sprečio veliku tragediju!


IZVOR: Dragana PETROVIĆ - 20.01.2020 | 04:53


Samo zahvaljujući prisebnosti pilota životi su spaseni! Tragedija na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla", kada avion umalo nije pobio radnike na pisti, izbegnuta je zahvaljujući umešnosti pilota koji je u poslednjem trenutku uspeo da podigne letelicu u vazduh i tako za dlaku izbegao da pregazi majstore koji su popravljali signalizaciju.

Foto: ST/D. KUJUNDŽIĆ

Do greške je došlo zbog propusta Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), koja je zaboravila da je dozvolila majstorima da popravljaju signalizaciju na pisti beogradskog aerodroma "Nikola Tesla", pa je usmerila avion za poletanje u njihovom pravcu.

- Sreća u nesreći je što je u pitanju bio običan putnički avion, pa je pilot uspeo ranije da poleti. Da se radnici nalaze na pisti, pilot je odmah obavestio Kontrolu letenja, pa su radnici hitno evakuisani. Samo nekoliko minuta posle ovog incidenta na pistu je sleteo "Erbasov" avion A330-200 kompanije "Katar ervejz", koji zbog veličine sigurno ne bi uspeo da izbegne radnike na pisti - kaže izvor Srpskog telegrafa koji je bio očevidac ovog događa.

Foto: Tanjug/D. GOLL

SKROZ ZAKAZALI Direktor Kontrole letenja Predrag Jovanović

"Erbasov" avion je širokotrupna mlazna letelica srednjeg do dugog doleta koja leti od 5.950 do 13.430 kilometara, može da primi do 335 putnika u dve putničke klase i ponese 70 tona tereta. O veličini ove letelice najbolje svedoči podatak da se za ukrcavanje i iskrcavanje putnika koriste dva avio-mosta.

Radili bez slobodnih dana

Pravni zastupnik Sindikata kontrole letenja Nenad Vojinović rekao je da postoje dokazi o brojnim nezakonitostima u radu neposrednih rukovodilaca u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA). Prema njegovim rečima, Direktorat civilnog vazduhoplovstva je još 16. marta 2016. suspendovao lekarsko uverenje bivšem načelniku Službe za operativnu obuku Slavku Jovanoviću, koji bez ovog uverenja ne može da produži dozvolu kontrole letenja. Ipak, on je i bez važeće dozvole dve godine i devet meseci radio na mestu načelnika i imao ovlašćenja da nekome oduzme dozvolu kontrole letenja iako je sam nije imao. Vojinović je u razgovoru za N1 upozorio da su kontrolorima često menjane smene, da nisu imali slobodne dane iako je to pravilnikom strogo regulisano zbog činjenice da se radi o veoma osetljivom radnom mestu.

S ovakvom letećom grdosijom, kaže izvor našeg lista, teško je manevrisati i kada je sve u najboljem redu, a kamoli u nekim nepredviđenim okolnostima.

Foto: ST/N. PANČIĆ

Nekoliko minuta posle incidenta na pistu je sleteo je ogroman "Ebasov" avion

O drami koja se dogodila na pisti u SMATSA ćute ko zaliveni, ali je u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije za Srpski telegraf potvrđeno da su dobili od Aerodromske kontrole letenja Beograd prijavu o ovom događaju i da su odmah pokrenuli vanredni inspekcijski nadzor. Izveštaj će, istaknuto je, dostaviti nadležnim službama.

Svesno kršenje propisa

Sindikat kontrole letenja ima dokaze, kako tvrdi Vojnović, da je menadžment SMATSA svesno godinama kršio standarde i propisane procedure EU vezane za stres kontrolora letenja. Tek pod pritiskom javnosti i insistiranja samih kontrolora letenja usledilo je usaglašavanje propisa. Kršenje propisa EU vezanih za stres ima direktne i dalekosežne posledice po zdravlje kontrolora letenja, a samim tim i na posao koji obavljaju.

Podsećamo, kako propisi nalažu, uprava aerodroma poslala je zvaničan zahtev SMATSA da odrede kada je najsigurnije da radnici izađu na pistu i poprave pokvarenu signalizaciju. Odgovor su ubrzo dobili, ali su nečijom greškom ili nemarom u Kontroli letenja zaboravili na radnike i poslali avion na uzletanje dok su oni bili na pisti i popravljali pokvarenu signalizaciju.