BiH uskoro bez vozača autobusa i kamiona


IZVOR: Blic, Republika - 11.01.2020 | 13:25


Masovni odlazak iz BiH je najviše problema zadao poslodavcima. Velika je potražnja za brojnim zanimanjima koja su kod nas višestruko slabije plaćena nego na zapadu, a problem je posebno aktuelan i akutan u vezi s vozačima kamiona i autobusa.

Foto: pixabay.com

Foto: Ilustracija

Neki poslodavci se već okreću uvozu radne snage. Poslednjih meseci posebno se ističe nedostatak vozača, komercijalista, trgovaca, varilaca, CNC operatera, kao i radnika raznih zanimanja u drvnoj i tekstilnoj industriji te u ugostiteljstvu, piše Klix.

Takođe, kada je reč o visokoj stručnoj spremi, traženi su IT stručnjaci, programeri, veb dizajneri, potom inženjeri mašinstva, elektrotehnike te farmaceuti. Liberalizacija tržišta radne snage u Evropskoj uniji napravila je ozbiljne probleme i prevoznicima u BiH.

Safudin Čengić, generalni direktor sarajevskog Centrotransa, kaže kako su brojni kvalitetni vozači otišli, posebno u Sloveniju i Austriju, dok su u Nemačkoj konkursi za zapošljevanje vozača autobusa stalno otvoreni.

Čengić smatra da uvoz radne snage nije prva opcija, da treba iskoristiti vlastite resurse, jer samo u Kantonu Sarajevo ima 60 hiljada nezaposlenih.

– Zagovornik sam toga da nezaposlene prekvalifikujemo i usmerimo na ona zanimanja koja su potrebna poslodavcima, a posebno sam za to da se upisna politika u srednjim školama prilagodi potrebama poslodavaca, a ne da se fabrikuje kadar koji objektivno nema mogućnost naći posao u svojoj struci – rekao je Safudin Čengić.

Sličnog je stava i Tomislav Majić, predsednik Udruženja za preduzetništvo i posao LiNK iz Mostara, koji suludu obrazovnu politiku ilustruje podatkom da Mostar već skoro 30 godina ne proizvodi avione, a i dalje edukuje kadar za zanimanje aviolimar.

Uvoz jedino rešenje

– Mnogi poslodavci već ističu da je uvoz radne snage jedina mera koja može zaustaviti potpuni nestanak sposobne radne snage, a da je to poslednjih meseci najviše izraženo među vozačima kamiona i autobusa. Naši ljudi koji imaju potrebne dozvole odlaze raditi u Sloveniju i dalje, za dvostruko veće plate – kaže Majić.

Nestašica radne snage u Hercegovini posebno je izražena u proleće i leto, kad krene sezona na Jadranu.

– Sve ode pa nema ko ni zasade da obradi. Ove godine u dolini Neretve, kada je došla berba, radna snaga tražila se i u Srbiji, Makedoniji… Za berbu mandarina dnevnica je bila 50 KM uz plaćenu hranu i piće za taj dan – kaže Majić koji dodaje kako poslodavci ne sede skrštenih ruku, već su pripremili 25 zakona koji se tiču poslovanja, ali Vlada FBiH to još uvek nije uzela u razmatranje.