Sećanje na dan kada su ubili Formulu 1 - ponovno rođenje legendarne staze!


IZVOR: Republika - 09.04.2022 | 17:16


Nakon dve godine, Australija će biti domaćin Formuli 1.

Foto: Tanjug/AP
Sećanje na dan kada su ubili Formulu 1 - ponovno rođenje legendarne staze!

Svima će ostati u sećanju taj mart 2020. godine. Neizvesnost je zavladala planetom, i više ništa nije bilo isto. Sve je stalo, pa tako i svet sporta. Utakmice su otkazivane, lige prerano zaustavljane, a ništa nije bilo drugačije ni u svetu Formule 1.

Mercedes je bio na vrhuncu, a Red Bul je imao ambiciju da ih skine sa trona. Sve je bilo spremno za novu sezonu, bolidi su već bili predstavljeni, spisak vozača zvanično objavljen.

Svaki fan je željno iščekivao prvu trku sezone, na istorijskom Albert Parku u Melburnu. Ta trka ima sentimentalnu vrednost za svakog gledaoca i vozača. Mnogi istorijski momenti, velike i neočekivane pobede su se dešavale upravo na uzavrelom australijskom asfaltu.

Međutim, 2020. godine, Melburn je utišan. Tog dana nisu postavljene tribine za gledaoce. Nije bilo buke i gungule koja je neizbežna na svakoj Velikoj Nagradi. Inače miran kraj Melburna nije bio ispunjen zvucima hibridnih motora. Tog dana vladala je tišina. Nije bilo trke.

Sezona je ostala gotovo napuštena. Tek je započeta u julu, u Austriji, na drugoj strani sveta. Neki ljudi, koji nisu vični geografiji, su možda pomešali Austriju i Australiju, te su se začudili da umesto jezera Albert vide Štajerske Alpe.

Nije je bilo Australije na kalendaru ni naredne godine, i mesto te trke su zauzele druge staze; Austrija, dve nove trke u Italiji, Turska, Bahrein.

Međutim sećanja su ostala zapisana na toj stazi.

Mnoga velika imena su se provlačila kroz uske krivine, prolazeći nekoliko centimetara pored barijera pri ogromnim brzinama.

Te ulice nikada neće zaboraviti pobede Alaina Prosta 1986. i 1988. godine, kao ni pobeda Ajrtona Sene 1991. godine na izuzetno mokrim i opasnim uslovima, što je bila posledica tadašnjih regulacija. Sena je ostao kao dokaz toga.

Ulice se sećaju i vladavine Mihaela Šumahera, koji je bio gotovo nepobediv na toj stazi ranih 2000- ih kada je Ferari bio sinonim za Formulu 1. Osim 2003. godine, kada je Meklaren, koji je obećavao te sezone, odneo pobedu. To je učinio Dejvid Kultard. Njegov mlađi kolega, Kimi Raikonen je postavio najbrži krug.

Finac je 2007. godine pobedio na toj trci sa pol pozicije, ovaj put u Ferariju, u sezoni u kojoj je na kraju osvojio šampionat. Ferari više nikada nije došao do pol pozicije, niti je ijedan Ferarijev vozač više osvojio šampionat. Tek je Sebastijan Fetel, deset godina kasnije uspeo da trijumfuje na ovoj trci.

Kimi Raikonen je još jednom u Australiji pokazao zašto je jedan od najvećih vozača ikada. U prvoj trci sezone, u svojoj prvoj trci nakon dve godine, u nejakom Lotusu, odneo je veličanstvenu pobedu, ostavivši Ferari, Red Bul i Meklaren u prašini.

Nakon toga je zavladao Mercedes, čvrsto se držeći te pozicije u Australiji svake godine, sve dok trka nije utišana, na dve godine.

Ceo svet je kolektivno odahnuo kada je najavljen povratak Albert Parka na kalendar. Ipak, on je bio na mala vrata. Ta užasna epizoda u istoriji je konačno završena i pogled celog sveta biće uprt u Melburn. Ipak, VN Australije više neće biti prva trka sezone. Ta čast je pripala Bahreinu.

Foto: Tanjug/AP

 

 

U međuvremenu su stasale nove generacije. Maks Ferštapen je suvereni vladar, Mercedes je najslabiji još od 2013. godine, Fetel je sada u Aston Martinu, koji je u tužnom stanju, a Raikonen je u svojoj dnevnoj sobi, negde u Švajcarskoj, daleko od svetala i glamura koje donosi taj sport. Sada su tu Lando Noris, Džordž Rasel, Karlos Sainc i Šarl Lekler. Upravo je on ovog jutra došao do pol pozicije. Prvi Ferarijev vozač još od 2007. sa najboljim plasmanom u kvalifikacijama.

Raikonen je pobedio sa te pozicije, i osvojio šampionat. Da li će se istorija ponoviti? Ako je Lekler došao na pol, pobediće. Ako osvoji Australiju osvojio je šampionat. Ipak, Ferštapen se itekako pita mnogo.

Nije ni bitno. Bitno je da će mirna voda jezera Albert ponovo biti uzburkana brujanjem najnaprednijih motora na svetu. Osim labudova i Evropljana koji moraju ustati u sedam ujutru da bi pratili, niko se neće buniti na to. I zašto bi?

BONUS VIDEO