KUSTURICA O NEPOZNATIM DETALjIMA IZ ŽIVOTA Zapalili su mi kuću, srušili je, oteli sve što sam imao, a na kraju sam ja bio kriv

Autor:

Zabava

04.11.2018

16:09

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Reditelj Emir Kusturica održao je u subotu uveče u Drvengradu radionicu za studente i mlade autore u okviru Jesenjeg pozorišnog festivala.

RepublikaFoto: Tanjug
Emir Kusturica nadahnuto govorio studentima i mladim autorima na Jesenjem pozorišnom festivalu

Reditelj Emir Kusturica održao je u subotu uveče u Drvengradu radionicu za studente i mlade autore u okviru Jesenjeg pozorišnog festivala, ističući da pozorište ima veliku slobodu da sa malo para napravi veliku katarzu.

Kusturica je govorio o slobodi pozorišta da napravi katarzu, tržištu koje ne dozvoljava stvaranje ideologije neophodne za pravu umetnost, neophodnosti čuvanja svoje duhovnosti, ali i kako su mu filmovi spasili glavu.

VERUJU DA JE TRŽIŠTE BOG

- Moderan film je poklopljen silom holivudskih gluposti koje su vrlo uspešne. Srećna okolnost je što film kroz Netfliks može da uđe u svaku kuću, ali ne možemo očekivati da Netfliks traži pametne filmove. Holivud tridesetih, četrdesetih godina je stvarao ogromna umetnička dela, da bi danas završio u verovanju da je tržište bog. U takvoj situaciji pozorište ima veliku slobodu da sa malo para napravi veliku katarzu - istakao je Kusturica.


Reditelj smatra da današnji srpski film trpi najviše, zato što se ne bavi egzistencijom.

- Bio je zanimljiv slučaj oko koga su se opozicija i pozicija sukobili, ona baba što je ubila investitora. Ne mogu da shvatim da se niko od mladih ne bavi pričom da žena od 70 godina ispuca sve metke u investitora za koga mnogi tvrde da je ono što su kapitalisti u svojoj prirodi. Njih to ne zanima, oni hoće da naprave prodor na zapadno tržište i u tome se desi da čovek pobegne od teme iz svog pozorišta, onoga što stvarno čini dramu - rekao je Kusturica.

On ističe da bi mladi autor mogao da napravi čudo od te priče i u pozorištu i na filmu, ali da im to ne daju ideologije, tj. fondovi.

- Oni hoće da se bave mračnom slikom ili temama kao što je ono što smo mi prezirali osamdesetih - ''došlo doba da se ljubav proba'', da sve ide na dosetke i viceve. Ima strašnih drama i komedija kod nas, ali je mozak negde preusmeren i nije dovoljno fokusiran na ljudsku egzistenciju - ocenio je reditelj.

Kusturica je i posavetovao okupljene studente da insistiraju na egzistenciji i sudbini.

- Čovek može da bude potresen samo ako dramsko delo donese iskrenu i snažnu sudbinu. Ako nemamo sudbinu izvezenu u vremenu i prostoru, nemamo sa čim da se identifikujemo. Zato su sudbine najpotresnija dimenzija našeg rada - objasnio je Kusturica.

Problem je, primećuje slavni reditelj, što mladi ostvare dve-tri uloge i ako primete da su fotogenični, okrenu se reklamama.

- Najveći neprijatelj umetnosti su reklame. Reklame su kao brza hrana, efektne fotografije koje ubijaju mizanscen. Optički svet modernog gledaoca je upropašćen reklamama. One zadaju suvi estetski ton koji nema život, a veliki kamermani su postali deo industrije, a ne veliki umetnici i u tome je problem - rekao je Kusturica.

Tržište kao velika pijaca pravi nered, skreće pažnju Kusturica.

- Živimo u svetu gde je sve praksa i sve je vezano za tržište i novac. Tržište stvara veliki nered, ne dozvoljava da se razviju teorije i ideologije. Problem današnjeg sveta je u političkoj korektnosti i u činjenici da nam ne dozvoljavaju da nastupe ideologije koje bi bile proizvod vremena u kome živimo, a sa nadideologijom koja je zapravo odeologija banaka, tržišta. Pozorište može da živi izvan težine u kojoj mi živimo i u kome nema pravila - rekao je Kusturica.

FILM MI SPASAO GLAVU

Kusturica je iskreno priznao da je njegov život izvezen srećnim okolnostima.

- Došao sam u Sarajevo kao jedini koji je završio prestižnu akademiju, napravio tv dramu i napravio veliki džumbus zbog incesta u toj priči. Moj razvoj je išao stazom kojom navodim mlade ljude, a to je da je ostvareni smisao za ljudsku egzisteniciju i ljudske sudbine bio parametar za taj uspon - rekao je on i potom dodao: “Svi moji filmovi su nekako bili izraz te moje teze da je potvrda čovečnosti i ljudskosti na granici između svetova. Žrtvovanje za te filmove je teklo paralelno sa nečim što je bila velika fraktura i lom ne samo u državi koja je nestala, nego i u duši koja je to trpela.”

Kusturica je naglasio da su mu filmovi spasili glavu.

- Zapalili su mi kuću, srušili je, oteli mi sve što sam imao pa sam još bio kriv što jesam to što jesam i što nisam izgovarao što je trebalo, a shvatio sam da jedina odbrana od svega toga može biti film i tada sam radio možda najkompleksniji i najupečatljiviji film (“Podzemlje”) u karijeri, a onaj koji je najviše emocionalno uticao na mene je “Dom za vešanje” - rekao je Kusturica.

Veliko olakšanje je bilo, kako je objasnio, to što su se približavali Titovoj smrti.

- Ne možemo da sporimo da je drug Tito bio sposoban, ali kao i svi balkanski političari smatrao je ''posle mene potop''. Sve dobro što se dešavalo u rokenrolu, novi talas, dokumentaristički pristup filmu u Bosni i Hercegovini, odnosno crni talas u Srbiji, stvarano je u odnosu prema vlastima i odstupu od te vlasti. Ne znam kako čovek danas može da osvoji tu slobodu jer ni njena definicija ne postoji. Sve se fokusira na lovu, a čoveku lova treba. Da baš žrtvuje svoj život i svoju umetnost zbog love, to ne ide. Mladi žive danas bez ideologije, sa lažnom levicom, a najveći borci za levičare su najbogatiji Amerikanci što je paradokalsno, što znači da je to mehanizam za ovladavanje svetom - istakao je Kusturica.

Ipak tvrdi da dar uvek nađe put i treba imati nastup koji vodi do željene scene, ali ne do crvenog tepiha.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading