OPERACIJA "UDAR GROMA"! Amerikanci nikad neće priznati kako je nestalo njihovih 24 najmodernijih jurišnih helikoptera!

Autor:

Vesti

19.05.2024

02:00

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Pentagon je ove mašine dovukao u 115 letova transportnih aviona, a onda izbegao odgovornost za fijasko jer ih je upotrebio protiv pravila

OPERACIJA "UDAR GROMA"! Amerikanci nikad neće priznati kako je nestalo njihovih 24 najmodernijih jurišnih helikoptera!

Foto: Profimedia, Printscreen/RTS, Profimedia Str Afp Profimedia, Profimedia

 

Bolje je imati manje gromova u ustima, a više munja u rukama, glasi poslovica hrabrog indijanskog plemena Apači, po kojima su Amerikanci nazvali svoje jurišne helikoptere CH-64. Oni i danas tvrde da dejstva apača po našim trupama na terenu nije bilo 1999, a i te kako imaju šta da kriju, ne zbog poginulih pilota i izgubljenih helikoptera, nego zato što bi neko morao da snosi odgovornost za nepropisnu upotrebu ovih helikoptera jer su oni namenjeni za sadejstvo s kopnenim jedinicama koje NATO 1999. nije smeo da pošalje na srpsku pešadiju.

SLUČAJ 88-0225

Dobar primer je pad apača s brojem 88-0225 koji se desio 5. maja oko 15 kilometara od granice sa SRJ. Helikopter je bio potpuno naoružan, a oba člana posade su poginula. Pad helikoptera pripisan je iznenadnom prestanku rada repnog rotora i posledičnom padu u kovitlacu. U izveštaju se navodi da se uzrok pada ne može utvrditi zbog velikog stepena oštećenja, pri čemu nije objavljena nijedna fotografija olupine, što je neobično za ovakav dokument.

Noćna mora kod Tirane, stajanke plivale u blatu

Na početku NATO čak nije planirao upotrebu apača. Ipak, pritisnut činjenicom da OVK nije u stanju da probije granicu s Albanijom, Pentagon je 4. aprila saopštio da prebacuje Specijalnu grupu Jastreb, koja je trebalo da bazira u Makedoniji, ali se ona tome usprotivila, pa je izabran Aerodrom "Rinas", kod Tirane.

U Albaniju je stiglo ukupno 24 helikoptera AH-64A apač, 26 UH-60L crni jastreb, kao i helikopteri za dopunu gorivom u letu CH-47D činuk). Za prebacivanje ove grupe transportnim avionima C-17 bilo je potrebno 115 letova. Aerodrom "Rinas" je ocenjen kao prava noćna mora u odnosu na Skopski Petrovac. Stajanke su se pretvorile u blato, vreme je bilo loše, a smeštajni uslovi slabi.

Bivši komandant Ratnog vazduhoplovstva JNA Anton Tus, koji je prebegao kod Tuđmana, šokirao je tada hrvatsku javnost gostovanjem na državnoj televiziji kad je odgovorio na pitanje šta će se desiti kad apači krenu iz Albanije na SRJ.

- Nije pravo pitanje šta će da se desiti. Krenuće oni, dejstvovaće, u to nema sumnje, nego je pravo pitanje je koliko će ih se vratiti. Mislim ne više od dva - rekao je Tus.
Zbunjena voditeljka je podsetila Tusa da su apači najmoderniji i najskuplji jurišni helikopteri, što je samo iznerviralo Tusa.

- Znate šta, kad malo bolje razmislim, ne verujem da će i ta dva uspeti da se vrate - rekao je Tus.

Iza informacija o uništenim apačima stoji grupa odabranih specijalaca iz 72. brigade Sokolovi Vojske Jugoslavije, koja je pod komandom potpukovnika Srbobrana Radića izvela tajnu akciju "Udar groma", u kojoj su na teritoriji Albanije uništeni američki apači.
"Udar groma" izveden je na tromeđi Srbije, Albanije i Makedonije. Potpukovnik Srbobran Radić potvrdio je da su u njoj heroji iz 72. specijalne brigade uništili više NATO letelica.

- Među njima su bili jedan apač i veliki transportni helikopter činuk. Prodor na Kosmet planiran je s improvizovanog heliodroma na tromeđi Srbije, Albanije i Makedonije, a obezbeđivali su ga makedonski vojnici. Inače, odatle je Albancima na Kosovu pružana podrška. Nismo imali izbora, morali smo da zaštitimo našu zemlju. U akciji su učestvovali samo ljudi koji su odlučili da žrtvuju sebe i svoj život za odbranu otadžbine - ispričao je Radić i dodao da im je cilj bio da unište helikoptere koji su konstantno napadali Vojsku Jugoslavije iz vazduha, a ujedno i Albancima dojavljivali položaje naših trupa.

On je objasnio da su avioni gađani sa zemlje lako prenosivim protivoklopnim raketama.

- Uništili smo i tri transportna helikoptera, kojima su prevozili teroriste OVK. Na malom prostoru napravili smo veliki rezultat - zaključio je Radić.

General Lazarević: Nijedan se nije vratio u bazu

General Vladimir Lazarević, ratni komandant Prištinskog korpusa, otkrio je za Srpski telegraf da se nijedan od 24 apača nije vratio u bazu.

- Na početku su objavili da su im dva apača pala iz tehničkih razloga, što nije istina. Oborili su ih pripadnici mog korpusa i pali su na našu teritoriju. Ostali su uništeni na zemlji, pre svega, u Albaniji, a tačno je da je NATO stavio veto na te podatke. Posle tog fijaska obustavili su do daljeg upotrebu tih helikoptera, možda i zbog toga što ih više nisu imali - rekao je general Lazarević.

SVE ZAPISANO

Ovo nije bila jedina akcija u kojoj su apači padali kao kiša. Postoje svedočanstva pripadnika 549. Motorizovane brigade VJ, koji su snajperom crna strela dejstvovali na apač. Njihov komandant, tad pukovnik Božidar Delić, kao i pripadnici 55. graničnog bataljona, svedočili su o dejstvu apača na karaulu "Mladen Stojanović" 15. aprila, kada je poginulo šest boraca. U jednom od posleratnih intervjua, pokojni general Delić govorio je o dejstvima raketama strela-2M na apače i naglasio da je u toj akciji bar jedan helikopter pogođen. A postoje i dokumenti o dejstvima apača za koje se Amerikanci prave da se nisu desili. U izveštaju koji je Delić 6. maja dostavio generalu Nebojši Pavkoviću, komandantu Treće armije, navodi se da je apač dejstvovao s 40 nevođenih raketa na karauli Gora. Jasno je i zašto Amerikanci kriju ove napade iz kojih se apači nisu vratili.

Srušeno čak 146 različitih letelica NATO

Pukovnik Ljubomir Đurković, komandant odbrane Košara, istakao je da je, prema nemačkim i ruskim podacima, Vojska Jugoslavije srušila čak 146 letelica.

- Od tog broja 70 su bile letelice borbene avijacije. Posle rata su oficiri iz NATO komande došli u naš Generalštab sa zahtevom da se broj srušenih letelica ne obelodanjuje jer su za njih toliki gubici bili ponižavajući, s obzirom na nadmoć u vazduhu. Zato je ta brojka do danas ostala tajna - rekao je Đurković.

Bombe na "Ponikve" osveta za poniženje u Tuzli

Još jedno poniženje NATO je doživeo od srpske avijacije 13. aprila kada su četiri naša aviona oborila jedan apač. Sledeći poraz bio je na tuzlanskom aerodromu 18. aprila 1999. S obzirom na to da se na ovom aerodromu stacionirao veliki broj neprijateljskih letelica, za šta su naši obaveštajci saznali, počelo je planiranje napada. Cela akcija je zbog više naleta trajala oko 15 minuta i tada je u povratku ka "Ponikvama" raketom sa zemlje oboren jedan srpski avion, u kom je poginuo potpukovnik naše vojske iz Kragujevca. Ostalih osam aviona se vratilo do Aerodroma "Ponikve". Pri ovom herojskom podvigu uništeno je 17 neprijateljskih aviona i tri spasilačka helikoptera. Drugi izvori navode da su uništeni 21 avion i tri helikoptera, te da su u lančanim eksplozijama uništena i dva transportna aviona, kao i značajan deo tehnike.

U znak odmazde NATO je tri dana uzastopno gađao Užice i Aerodrom "Ponikve", na koji je sručio preko 80 projektila. Pri ovom masovnom bombardovanju NATO agresora pogođena je i glavna pošta u centru grada. I pored toga, vitalne instalacije aerodroma nisu ozbiljnije oštećene, pa je on bio u funkciji sve do kraja NATO agresije.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

BONUS VIDEO

Komentari (0)

Loading