Do sad neobjavljeno: Ovo su slike aviona F-117A koji smo oborili

Autor: T.UROŠEVIĆ

Vesti

22.04.2019

05:03

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Noćni soko, u Srbiji poznatiji kao "nevidljivi" F-117A, predstavljao je simbol američke moći sve do 27. marta 1999. godine.

Foto: facebook.com/ Neven Đenadija

Posle brojnih akcija u Libanu, Panami, Iraku, ovaj avion stekao je oreol "nevidljivog", ali ne i za naš 3. divizion 250. brigade protivazdušne odbrane, koji ga je u 20.42 pogodio sa zemlje i zauvek prizemljio u vojvođanskoj ravnici u selu Buđanovci.

Ono što se do sada o ovom avionu nije znalo jeste da je avion pod oznakom 82-0806 bio deo eskadrile od 12 ovakvih aviona koji su stigli u bazu Avijano još 21. februara 1999.

Nakon obaranja ovog aviona, zvaničnici NATO su doneli odluku da pojačaju dejstva aviona F-117 i da nadoknade štetu, pa je tako 3. aprila stiglo još 18 aviona ovog tipa u Nemačku bazu Špangdalem. Od tih 18 aviona, pet se odmah vratilo jer su navodno bili pratnja preko okeana, a jedan je otišao za Italiju kao zamena za oboreni.

 

 

Sve ovo otkrio je Neven Đenadija, diplomirani politikolog iz Republike Srpske, koji je na svom Fejsbuk profilu objavio još ekskluzivnih fotografija o zločinima NATO i stradanju srpskog naroda. U izjavi za Srpski telegraf on otkriva i do sada neobjavljene podatke o čuvenom "nevidljivom" oborenom u Buđanovcima.

ĐENEDIJA Ovaj avion je imao samo pet preletanja nad Srbijom, dok je u operaciji "Pustinjska oluja" imao 39

- Do ovih fotografija došao sam preko sajta ministarstva odbrane SAD, a prateći oznaku aviona koji smo oborili, napravio sam čitavu rekonstrukciju od dolaska aviona u Italiju pa do njegovog obaranja. U tom periodu ovaj avion je imao samo pet preletanja ili borbenih misija, dok je u operaciji "Pustinjska oluja" imao 39. Na osnovu ovih podataka mogu se izučavati namere i karakter bombardovanja Jugoslavije u odnosu na neke druge operacije - navodi Đenadija.

U poverljivim dokumentima Air Force, koji su dostupni javnosti, može se videti da je primarno bilo spasavanje pilota kako bi se spasao ugled operacije i uopšte svega što je vezano za jedan o njihovih najboljih bombardera. Ovim avionom pilotirao je Dejl Zelko.

- Kada je pilot spasen, organizovane su pres konferencije, gde su u početku čak odbijali da prihvate činjenicu kako je ovaj F-117 oboren, već su protežirali priču o tehničkoj neispravnosti, što se kasnije ispostavilo kao netačno - dodaje naš sagovornik.

EKSKLUZIVNE FOTOGRAFIJE F117

1. Let F-117A pod oznakom 82-0806 iz SAD u bazu Avijano 21. februara 1999.

Foto: facebook.com/ Neven Đenadija

2. Pukovnici Danijel Robinson i Robert Klark dobijaju izveštaj od pilota Vilijama Forsa (na krilu). F-117 Noćni soko iz vazdušne baze Holoman u Novom Meksiku raspoređen je u italijanskoj bazi Avijano 21. februara 1999. kako bi podržao moguće NATO operacije nad SRJ. (FOTO narednik Kit Rid)

Foto: facebook.com/ Neven Đenadija

3. Pripreme bombi za F-16 avione koji lete u pratnji F-117 27. marta 1999. Na ovoj fotografiji se vidi kišno vreme te večeri u Avijanu, a isto je bilo i u Srbiji u noći kada je oboren.

Foto: facebook.com/ Neven Đenadija

4. Prvi F-117 je oboren 27. marta 1999. u 8:45 po našem vremenu. Te noći nad Srbijom u ovom napadu su letela tri aviona F-117. Ovo je fotografija jednog od njih prilikom točenja goriva u vazduhu.

Foto: facebook.com/ Neven Đenadija

5. Oboreni F-117A oznake 82-0806 u Buđanovcima

 

Komentari (1)

Loading
juga

24.04.2019 11:35

Mislim da je tadašnja PVO malo zakasnila sa rasporedom na OVP (Osnovni vatreni položaj). Ja sam dobio uzbunu tek oko pola tri noću,nije bilo daleko ali smo kasno stigli.