Evropska unija produžava rok garancija na 5 kućnih uređaja! Da li će i u Srbiji ova direktiva da zaživi?

Autor: politika.rs

Vesti

05.10.2019

13:27

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Evropska unija prihvatila je novi paket mera kojim će pet kućnih aparata koji se najčešće koriste u domaćinstvima učiniti dugotrajnijima, a time i jeftinijima za potrošače.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

Nova pravila važiće za proizvođače rasvete, frižidera, TV ekrana, mašina za sudove i veš. Za ove uređaje proizvođači će morati da obezbede rezervne delove najmanje sedam do deset godina od dana proizvodnje, što bi moglo da napravi pometnju na tržištu tehničkih uređaja.

Masovna proizvodnja oborila je poslednjih godina cenu tehnike, pa je često isplativije pokvaren uređaj star nekoliko godina zameniti novim. U EU pretpostavljaju da će ovim potezom smanjiti količinu otpada i produžiti vek trajanja aparata. Takođe, biće zabranjeno i korišćenje nekih delova za televizore koji su se pokazali kao štetni za korisnike ili životnu sredinu.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

Nove mere stupiće na snagu 2021. godine, ali najuticajnije evropsko udruženje za zaštitu potrošača BEUC, kako prenose mediji, nije zadovoljno obuhvatom ovih mera. Predstavnici potrošača ističu kako su propisi morali da budu znatno restriktivniji za proizvođače. Najveće kritike odnose se na to što je proizvođačima uređaja i dalje ostavljena mogućnost da uslovljavaju zamenu određenih delova isključivo preko ovlašćenih servisa. Prema iskustvu potrošača u EU, ali i u Srbiji, usluge ovlašćenih servisa su znatno skuplje u odnosu na servisere koji slobodno rade na tržištu.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

– Korisnici su primorani da koriste usluge tih servisa čak i kada bi sitne popravke mogli da obave sami. Recimo, nije im dopušteno da zamene svetlo u frižideru jer ako to urade sami poništava im se garancija – navode u BEUC-u.

Da li bi nova direktiva mogla da donese korist i kupcima u Srbiji, koji se sve češće suočavaju sa problemima oko servisiranja uređaja?

Kako kaže Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), u našoj zemlji se ni u jednom pravilniku, niti u zakonu, ne predviđa da prodavac ili proizvođač imaju obavezu da obezbede rezervne delove.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

– Imamo dvogodišnju zakonsku garanciju. Ili, sve češće u poslednje vreme, i produženu garanciju koju proizvođači daju mimo zakonskih okvira. Tako da se podrazumeva da u tom periodu kupac može da dobije zamenu proizvoda ili popravku – kaže Nikolić i dodaje da je razlog što EU donosi ovakav propis upravo to što želi da produži rok tehničkim uređajima. Odnosno, da proizvođače natera da uređaje proizvode tako da se delovi lakše menjaju.

– Postali smo nerazumno potrošačko društvo zavisno od novih uređaja i tehnologija, zbog čega trpi životna sredina. Proizvođačima je u ovom trenutku lakše da kupcu zamene proizvod za nov nego da poprave neki banalni kvar. Cilj je da se smanji količina otpada – ističe sagovornik.

Na pitanje da li će i Srbija morati da usvoji ovu direktivu, Nikolić kaže „da, ali kada uđemo u Evropsku uniju” ili „ako eventualno pre toga neko proceni drugačije”.

Inače, najnovija direktiva EU je obavezujuća i proizvođači će delove morati da obezbede u roku od tri nedelje od prijave kvara. Još u maju ove godine upravo za ovu grupu tehničkih proizvoda usvojen je prvi deo Direktive, čime su uvedene takozvane „eko-etikete”– kako bi kupci bili motivisani da biraju proizvode koji su manje štetni za životnu sredinu.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading