DANAS SE OBELEŽAVA MEĐUNARODNI DAN CIVILNE AVIJACIJE! U Srbiji 1500 pilota, od toga osam žena!
Važan dan za sve pilote civilne avijacije
Foto: Shutterstock
Međunarodni dan civilne avijacije - 7. decembar, proslavlja danas u Srbiji oko 1.500 aktivnih civilnih pilota, među kojima je i osam žena, prenosi Tanjug.
Procenjuje se da na globalnom nivou ukupno između milion i 1,5 miliona ljudi ima dozvolu za obavljanje civilnih letova.
- Kada je reč o obuci vazduhoplovnog kadra, ne samo pilota, nego i tehničkog kadra, dakle i ljudi koji se bave održavanjem aviona, Srbija ima zaokružen sistem vazduhoplovnog obrazovanja - od Vazduhoplovne škole u Beogradu do Vazduhoplovne škole u Vršcu. Učenici mogu da završe ove škole i imaju dobre diplome visoke škole, a nakon toga postoji opcija i diplome vazduhoplovnih inženjera na Mašinskom fakultetu. Oni se odlučuju da budu piloti ili mehaničari i tehničari, za kojima je takođe velika potreba - rekao je Vojinović povodom obeležavanja Međunarodnog dana civilne avijacije.
On je rekao da je vazduhoplovni industrijski ekosistem u Srbiji prilično zdrav i objasnio da je ovaj sistem dosta veliki u odnosu na veličinu zemlje i ekonomije.
Generalni direktor Er Srbije Jirži Marek rekao je za Tanjug da je civilna avijacija trenutno u fazi intenzivne transformacije.
Čini se, kako je rekao, da se uspešno oporavlja od turbulentnog perioda pandemije korona virusa, kao i da je fokusirana na održivost i inovacje kako bi odgovorila na aktuelne potrebe putnika i svakodnevne izazove.

Foto: Profimedia Dinendra Haria Zuma Press Pr
- Broj putnika i realizovanih letova pao je na nivoe od pre više decenija. Avio-kompanije su uvele nove modele poslovanja koji omogućavaju besplatne promene datuma i destinacija, smanjujući finansijski pritisak na putnike i povećavajući poverenje u avio-industriju, što je pozitivno uticalo i na povratak putnika na letove, nakon perioda strogih ograničenja kretanja. U kratkom roku uvedene su brojne beskontaktne tehnologije, poput digitalne pasoške kontrole ili aplikacije za praćenje leta. Paradoksalno, jedan od najvećih izazova u istoriji avijacije, postao je jedan od najvećih motora unapređenja avio-industrije - dodao je Marek.
On navodi da su tehnološke inovacije, ekološki izazovi i promenljiva potražnja obllikovali civilnu avijaciju u protekloj deceniji.
Novi bezbednosni standardi, povećani nadzori održavanja flota i nova dodatna posada samo su, kako kaže, neki od faktora koji su uticali na razvoj avijacije u svetu, a uvođenje novih tipova aviona poput boinga 787 Drimlajnera i erbasovih modela A350 omogućili su direktne interkontinentalne letove na udaljenostima koje su ranije zahtevale presedanja.
On je dodao da je značajan korak napred napravljen u sferi digitalizacije i razvoja tehnologije.
Sistemi za rezervaciju karata i upravljanje letovima gotovo su potpuno automatizovani, a velika pažnja posvećena je i personalizaciji korisničkog iskustva tokom putovanja'', rekao je Marek.
Naveo je da su digitalizacija i beskontaktne tehnologije postale standard i da su te inovacije ubrzale proces putovanja, smanjile gužve i omogućile bolju sigurnost na aerodromima i ujedno poboljšale efikasnost i korisničko iskustvo putnika.
Iako industrija beleži stabilan rast, rast cena goriva i geopolitičke tenzije povećavaju operativne troškove. Pored putnika koji su prioritet, jedan od prioriteta avio-industrije postala je i ekološka održivost. Avijacija je suočena sa rastućim pritiskom regulatora da smanji svoj ugljenični otisak pa su korišćenje održivih avio-goriva (SAF) i ulaganje u električne i hibridne avione postali imperativ. S tim u vezi, Evropska unija i Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA) uvele su brojne regulative i postavile ambiciozne standarde za dekarbonizaciju industrije do 2050. godine - rekao je on.
Marek navodi da flotu Er Srbije danas čini 27 aviona različitih tipova, kao i da je kompanija tokom letnje sezone ove godine u redovnom i čarter saobraćaju letela na više od 90 destinacija u 34 zemlje i četiri kontinenta.
- Er Srbija je jedina avio-kompanija u regionu koja ima redovne direktne letove do Njujorka, Čikaga i Guangdžoua, a od januara 2025. godine i do Šangaja - dodao je.
Kako je rekao Marek, Er Srbija se u proteklih 11 godina snažno razvijala i dodao je da je za 11 godina poslovanja prevezla više od 30 miliona putnika.
- Er Srbija prvi put od pandemije ima pozitivan neto i operativni rezultat što se nastavilo i naredne godine. U 2023. godini, kompanija je ostvarila rekordni profit od 40,5 miliona evra, bez i jednog evra državne pomoći. Tokom 2023. godine, ostvaren je pozitivni operativni i neto rezultat i prihod od 627,9 miliona evra, čime je po prvi put od 2013. godine premašen iznos od pola milijardi evra - navodi Marek.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)