Nova studija o koroni je zapanjujuća: Evo od kada još ozloglašeni virus cirkuliše u populaciji?!

Autor: Republika

Vesti

07.05.2020

Pandemija Covid-19 možda je počela već u oktobru ako je sudeći prema najnovijim istraživanjima genetskog sastava koronavirusa.

Smatra se da je patogen, formalno poznat kao SARS-CoV-2, skočio sa početnog domaćina na ljude između između 6. oktobra i 11. decembra prošle godine, navodi se u članku objavljenom u utorak i koji će biti objavljen u narednom periodu.

Rezultati se zasnivaju na analizi više od 7.000 sekvenci genoma prikupljenih iz celog sveta od januara. Ispitivanjem evolucije mutacija, istraživači su bili u stanju da svoje molekularne satove preusmere na zajedničko polazište. Takođe su mogli da identifikuju glavne mutacije koronavirusa, koje su nastavile da se razvijaju od trenutka kada je virus prešao na čoveka. Dok su retrospektivne studije sugerisale različite datume kada se pojavio pvrvi painent, podaci kineske vlade u koje je SCMP imao uvid pokazuju da je prva potvrđena infekciju bila 17. novembra.

Na osnovu informacija koje je u januaru objavila laboratorija u Šangaju naučnici su ranije zaključili da SARS-CoV-2 najverovatnije potiče od šišmiša a da je prešao na čoveka u novembru preko još jedne životinje. Ali u vreme kad je poslednja studija sprovedena, krajem prošlog meseca, istraživači su imali pristup mnogo više informacija putem platformi za razmenu podataka. Odabrali su 7.710 sklopova, izabrali skup podataka od 7.666, a zatim analizirali pojavu genomske raznolikosti tokom vremena.

Iako su postojale varijacije u mutacijama i evolucijskim fazama virusa koje su proučavali, tim je uspeo da odredi njihovog najnovijeg zajedničkog pretka (MRCA), što im je zauzvrat dalo novu procenu za početak globalne zdravstvene krize.

U većini zemalja, uključujući Britaniju, Sjedinjene Države i Irsku, genetska raznolikost uzoraka u suštini odražava globalnu raznolikost, što sugeriše da su lokalne epidemije proistekle iz nezavisnog unošenja virusa. Međutim, Kina, gde je prvi put prijavljeno izbijanje, glavni je izuzetak od ovog obrasca, gde se može naći samo delić globalne raznolikosti.

- Genomska raznolikost globalne populacije SARS-CoV-2 koja se rekapituliše u više zemalja ukazuje na obiman prenos Covid-19 širom sveta, verovatno vrlo rano u pandemiji - navodi se u studiji.

Dok se rasprava o poreklu virusa nastavlja, sve je više dokaza koji ukazuju da je pandemija možda započela ranije nego što se prvo mislilo. Nedavno francusko istraživanje pokazalo je da se evropski pacijent inficirao koronavirusom krajem decembra, gotovo mesec dana pre nego što se prethodno mislilo da je virus stigao u Evropu.

dragutin m