NIKOLA PEJAKOVIĆ: TOMA JE BIO SAV OD GREHA I DOBROTE
Film ne sme biti zbirka anegdota niti priča o Tominom životu. Toma je bio veći od svog života, on je simbol jednog ugašenog vremena i ne bi imalo smisla ekranizovati anegdote, kaže Nikola Pejaković, scenarista priče o legendi narodne muzike.
Iako sebe nikada nije doživljavao kao glumca, Nikola Pejaković je kroz lepezu različitih uloga ostavio dubok trag u domaćoj kinematografiji, a da je dao značajan pečat i kao scenarista, dovoljno je navesti samo "Lepa sela lepo gore" ili "Vratiće se rode".
Nedavno je odjeknula vest da je na konkursu Filmskog centra Srbije podržan projekat o legendi narodne muzike pomenutog Pejakovića i reditelja Zorana Lisinca i Dragana Bjelogrlića. U razgovoru za Srpski telegraf, scenarista kaže da ne zna kada i gde će početi snimanje, a odmah na početku odgovora na pitanje na čemu će se priča zasnivati budući da su se svih ovih godina mnogi busali kako su bili bliski s Tomom Zdravkovićem (1938-1991).
- Upravo ta činjenica, da ima toliko anegdota o njemu, toliko priča, verzija tih priča, dovela me do zaključka da ovaj film ne sme biti zbirka anegdota niti priča o Tominom životu. Toma je bio veći od svog života, on je simbol jednog ugašenog vremena i ne bi imalo smisla ekranizovati anegdote. Zato sam i otišao u drugom pravcu. U kojem, videćete...
*Šta o ovom boemu nismo znali?
- Sve i ništa. Njegov život je bio otvorena knjiga, ali njegov unutrašnji, poetski život morao sam da hvatam po rubovima tih priča o njemu, između redova rečenica izgovorenih o njemu, u pogledima i osmesima onih koji su mi pripovedali o njemu. Toma je bio sublimacija greha i dobrote. Jedini ispravan put za scenaristu je - potpuno izmišljena priča koja prati njegov duh i poetiku, a ne samo telo i materijalne činjenice o životu.
- Od alkohola se ne pravi umetnost. Umetnost se pravi od pogleda u sebe, od mirisa svoje duše i tektonskih potresa koji drmaju biće umetnika.
*Čini li vam se da smo do današnjih dana proterali te dobre duhove iz kafane?
- Kafana je nestala. Nje više nema. Tako da nema ni onih koji su od kafane pravili laboratoriju duha.
* Koja se pesma nametnula kao saundtrek?
- Ima jedna Tomina stara pesma "Šta je to u meni". Ona nije naročito poznata, ali meni se čini da bi ona mogla biti noseća, jer svi ovi veliki njegovi hitovi su već izraubovani i bilo bi lepo da se ovom pesmom oboji film.
*Postoji li makar ideja ko bi mogao da igra glavnu ulogu i kojim će veštinama morati da raspolaže?
- Jedina veština koju mora da ima je - gluma. Mora da bude talentovan glumac.
*Bjelogrlić je poslednjih godina okrenuo sliku domaćeg filma i serija. Šta očekujete od njega u ovom filmu?
- Očekujem i nadam se da neće podleći pritisku javnosti i da će sačuvati neophodnu autonomiju i slobodu u kreiranju filma.
*Plašite li se da će neko jednog dana dobiti novac iz budžeta da snima film o nekoj od starleta ili estradnih "umetnica"?
- Ne plašim se, biće šta će biti. Mi moramo da shvatimo da se vremena menjaju, ali da problemi ostaju isti. I ranije se su se pravili filmovi o događajima i ljudima koji to nisu zasluživali, nije to specijalitet samo jednog doba.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)