Novi pravilnik za turističke agencije u Srbiji: Koje promene donosi i kakve koristi od toga imaju putnici?

Autor: politika.rs, Republika

Vesti

20.10.2019

05:28

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Agencije će, prema broju putnika, biti svrstane u četiri kategorije, a na osnovu tih kategorija određeni su iznosi osiguranja i depozita.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

Srbija u završnicu ovogodišnje turističke sezone ulazi mirno: od početka godine zabeleženo je samo jedno otkazivanje putovanja i šest oduzetih licenci agencijama. Već do kraja ovog meseca biće potpisan pravilnik o uslovima za licenciranje organizatora putovanja, a nova pravila će sasvim sigurno doneti veću sigurnost za putnike.

Kako kaže Rasim Ljajić, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija, nova pravila za agencije na snagu stupaju od januara sledeće godine. Već sada je, kaže, jasno da će putnici biti zaštićeni od problema koji su u turizmu bili česti ranijih godina.

RepublikaFoto: Tanjug/D. GOLL
Rasim Ljajić

- Sistem se konačno postavlja na zdrave osnove i očekujem da će u narednim godinama biti još "mirnije" nego ove sezone. Prvi put se uvode depoziti za dobijanje licenci, a organizatori putovanja će ubuduće snositi rizik i za svoje subagente. Jedna od novina je i to da će svaki putnik od januara sledeće godine moći u osiguravajućoj kući u svakom trenutku da proveri da li je osiguran - kaže Ljajić.

RepublikaFoto: Photo by Ashley Gerlach on Unsplash
Foto: Ilustracija

Agencije se svrstavaju u 4 kategorije: Depoziti u skladu sa brojem putnika

Prema novom pravilniku, agencije će biti svrstane u četiri kategorije, i to po broju putnika (što je relevantan podatak, jer su agencije do sada imale obavezu da to prijavljuju osiguravajućim kućama). 

U prvoj kategoriji su agencije koje imaju do hiljadu putnika, u drugoj od 1.000 do 5.000, u trećoj one koje su imale od 5.000 do 10.000 putnika, a u četvrtoj one koje su imale više od 10.000 putnika. Na osnovu tih kategorija određeni su iznosi osiguranja i depozita. Depoziti se kreću od 2.500 do 10.000 evra, u zavisnosti od kategorije, i ono što je agencijama najvažnije – ovaj novac na računu može biti operativan, firma ga može koristiti, ali poslednjeg dana u mesecu ga mora imati na računu.

Na ovome su insistirale turističke agencije, jer im je, kažu, bilo neprihvatljivo da imaju novac koji je zarobljen na računu, a da se bore da opstanu na tržištu.

Na osnovu svih ovih parametara određeni su i minimalni iznosi osiguranja za insolventnost i odgovornost agencija i kreću se od 180.000 evra za agencije iz prve kategorije do 400.000 evra za agencije koje imaju više od 10.000 putnika i spadaju u četvrtu kategoriju.

Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta, kaže da su iznosi osiguranja određeni u dogovoru sa osiguravajućim kućama, koje su istakle da ne mogu da daju veće polise iz svojih razloga.

- Novina je i to da prijavljivanje putnika ubuduće neće biti zbirno, kao do sada (na kraju dana), nego u momentu prodaje aranžmana. Trebalo bi da putnici na osnovu broja ugovora o putovanju imaju i mogućnost da provere da li su prijavljeni u osiguranju - kaže naš sagovornik iz Jute.

RepublikaFoto: youtube.com/Happy Tv
Aleksandar Seničić

Pravilnik, kako je rečeno, stupa na snagu 1. januara, pa agencije imaju dovoljno vremena da se pripreme. Pošto većini polise ističu u januaru, Seničić kaže da su ih produžili tako da imaju rok da se pripreme.

- Nije problem samo obezbeđivanje novca za depozite, nego su i procedure prijavljivanja u APR-u drugačije i to će zahtevati više vremena - kaže on i dodaje da su njima bili komplikovani uslovi za kategorisanje agencija, ali nije bilo drugog rešenja.

- I dalje mislim da kategorisati agencije po broju putnika nije najbolje rešenje. Neko ko ima hiljadu putnika ne mora obavezno da ima mali promet. Postoje agencije koje rade individualna putovanja koja koštaju od tri do pet hiljada evra i zarađuju više nego one koje imaju više od pet hiljada putnika, a prodaju aranžmane u Grčkoj. Sa te strane nije logično, ali bilo je to jedino moguće rešenje.

RepublikaFoto: Photo by Ashley Gerlach on Unsplash
Foto: Ilustracija

Seničić smatra da bi elektronsko prijavljivanje putnika trebalo da donese u budućnosti pouzdane podatke, pa da će na osnovu njih možda moći da se u nekom trenutku obavi i drugačija kategorizacija agencija.

Na pitanje šta putnike očekuje sa novim pravilima, naš sagovornik zaključuje da ove godine nije bilo problema, a putnici mogu da očekuju veću sigurnost. Pre svega zbog toga što će i male agencije, ali i veliki organizatori putovanja, uvesti više reda i odgovornosti u poslovanje.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading