Naučnici napravili jezivi test krvi: Saznajte da li ćete uskoro umreti

Autor: B. PAUNOVIĆ

Vesti

27.08.2019

Da li biste želeli da znate kada ćete umreti? Iako će na prvu loptu mnogi odgovoriti potvrdno, činjenica je da većina ljudi smatra da to baš i nije podatak koji bi voleli da znaju.

Ipak, ukoliko, za sada eksperimentalna, metoda koju su razvili nemački naučnici zaživi, uskoro će na osnovu relativno prostog testa krvi lekari moći da znaju koliko je još životnog veka preostalo njihovom pacijentu.

Nemački naučnici sa čuvenog Instituta za biologiju "Maks Plank" razvili su test kojim se može utvrditi rizik smrti u narednih 10 godina, a potencijalno, kako navode, i u mnogo kraćem periodu od pet, pa i manje godina.

Grupa stručnjaka nemačkog instituta sprovela je studiju u kojoj je učestvovalo čak 44.000 ljudi najrazličitijeg uzrasta (između 18 i 109 godina), a rad je objavljen u časopisu Nature communication.

44 HILJADE LJUDI UČESTVOVALO U ISTRAŽIVANJU

Koristeći se platformom nuklearne magnetne rezonance (NMR), naučnici su ukrstili konvencionalne faktore rizika sa 14 posebnih metaboličkih biomarkera koji ukazuju na šanse za dug život određene osobe. Istraživanje je trajalo 16 godina i pokazalo je da su prognoze o nečijem životnom veku bile tačne u čak 83 odsto slučajeva.

Ranije su naučnici sa američkog Jejla takođe radili sličnu studiju, međutim, oni su došli do samo devet biomarkera, tako da su Nemci otišli korak dalje, pronašli novih pet i samim tim znatno povećali pouzdanost procene.

Naši lekari rezervisani

Srpski telegraf juče je kontaktirao sa nekoliko naših lekara, koji su, odreda, odbili da iznesu svoje procene onoga što rade nemački naučnici. Kako su nam rekli, i dalje je isuviše malo podataka, bez obzira na renome Instituta "Maks Plank", na osnovu kojih bi se mogao doneti iole pouzdan zaključak.

- Procenili smo rizik od smrti dobrovoljaca na osnovu konvencionalnih faktora, uključujući indeks telesne mase, krvni pritisak, nivo holesterola, konzumiranje alkohola, pušenje i verovatnoću da se razviju karcinom ili srčane bolesti. To smo ukrstili sa metaboličkim biomarkerima i tako dobijeni rezultati pokazali su se pouzdani u čak 83 odsto slučajeva - stoji u izveštaju Instituta "Maks Plank".

Za vreme trajanja istraživanja (16 godina) umrlo je 5.512 učesnika od njih 44.000.

Za sada, predviđanja o nečijoj smrti ograničena su na period do 10 godina, što i nije tako malo. Zato je namera istraživača, a u tome, kažu, već ima izvesnih uspeha, da rizik procenjuju na pet godina, pa čak i manje.

Na kraju, ipak, ponovimo pitanje s početka. Da li zaista želite da znate koliko vam je još vremena ostalo ili je neznanje u ovom slučaju blagoslov?