ŽIVEĆEMO 120 GODINA!? Naučnici na pragu revolucionarnog otkrića! TAJNA DUGOVEČNOSTI JE U JEDNOM PROTEINU!

Autor: Republika

Lifestyle

05.06.2021

Istraživanje koje su izraelski naučnici sproveli nad laboratorijskim miševima produžilo je njihov životni vek za 23 posto uz pomoć posebnog proteina. Ovo istraživanje daje nadu da bi sličan postupak u budućnosti mogao da se primeni i na ljudima.

Naučnici su kod 250 laboratorijskih miševa povećali snabdevanje proteinom SIRT6, koji kontroliše brzinu zdravog starenja, ali starenjem njegov nivo i opada, pa su došli do izuzetnih rezultata, piše "Tajms of Izrael".

Rezultati njihovog istraživanja, koji su prošli stručnu recenziju i objavljeni su u časopisu "Nature Communications", ukazuju na to da se životni vek miševa povećao za 23 posto, a ustanovljeno je i da su miševi kod kojih je povećano snabdevanje spomenutim proteinima bili vitalniji i mladolikiji i manje podložni raku u odnosu na ostale iz kontrolne grupe.

- Promene u očekivanom životnom veku uočene među miševima prilično su velike i verujemo da bi se isti postupak u dogledno vreme mogao primeniti i kod ljudi - rekao je vođa istraživanja, prof. Haim Koen sa Univerziteta Bar-Ilan.

Prosečan životni vek 120 godina?

- Kad bi ljudi primili istu količinu proteina SIRT6, njihov prosečni životni vek mogao bi da potraje gotovo 120 godina - rekao je.

Ujedinjene nacije su 2019, pre izbijanja pandemije kovida-19, procenile da prosečno očekivano trajanje čovekovog života iznosi 72,6 godina.

Koenova laboratorija radi na otkrivanju načina koji bi omogućili sigurno povećanje nivoa SIRT6 proteina kod ljudi. Nivo proteina SIRT6 kod miševa se može povećati genetskom modifikacijom, dok bi za isti učinak - povećanje aktivnosti proteina kod ljudi bili potrebni lekovi. Njegova laboratorija radi na ovom izazovu i veruje da bi on mogao da se pokaže uspešnim za dve do tri godine.

Od ranije se zna da nivo proteina SIRT6 opada s godinama i postoji velik interes za mogućnost stimulacije njihove proizvodnje. Koen već dugo radi na ovom istraživanju i 2012. je izvestio o 15-postotnom povećanju životnog veka kod miševa. Ali, njegov eksperiment nije imao uticaj na ženke miševa već je delovao isključivo na muške glodare.

- Razvijamo male molekule koje mogu da povećaju nivo proteina SIRT6 ili da učine postojeće količine proteina aktivnijim - rekao je naučnik, dodavši da konkretnije rezultate očekuje za dve do tri godine.

U najnovijoj studiji, sprovedenoj u saradnji sa međunarodno priznatim naučnicima, među kojima je i prof. Rafaela de Kabo iz američkog Nacionalnog instituta za zdravlje, uočen je velik napredak i kod muških i kod ženskih jedinki. Ustanovljeno je da su muški glodari živeli 30 posto duže u odnosu na one iz kontrolne grupe, a životni vek ženki povećan je za 15 posto u odnosu na one iz kontrolne grupe.