(VIDEO) Ni Mont Everest nije što je nekad bio: NASA snimila vegetaciju na visini između 4.150 do 6.000 metara, klima je zvanično "prsla"

Autor: Agencije

Svet

13.01.2020

Proučavajući fotografije koje je snimio NASA-in satelit Landsat, između 1993. i 2018. naučnici su otkrili malen, ali značajan porast vegetacije na četiri područja oko Mont Everesta na visini između 4.150 do 6.000 metara nadmorske visine.

Ni Mont Everest nije što je nekad bio

Reč je o područjima na kojima se, usled globalnog zagrevanja, led ubrzano otapa, pa se počeo širiti subnivalni ili predsnežni vegetacijski pojas.

Sateliti su zabeležili da je počelo rasti grmlje i bilje koje obično raste između subnivalnog i nivalnog (snežnog) vegetacijskog pojasa.

Snežna linija lednika je nadmorska visina na kojoj su akumulacija i ablacija (isparavanje i topljenje snega i leda), ujednačeni.

- O otapanju leda u području Himalaja obavljena su brojna istraživanja, među kojima i ono koje je pokazalo da se stopa gubitka leda u razdoblju između 2000. i 2016. udvostručila. Važno je pratiti i shvatiti na koji se način odvija otapanje leda u glavnim planinskim sistemima. No, ekosistemi u subnivalnom vegetacijskom pojasu pokrivaju puno veće delove od područja stalnoga snega i leda. O tim ekosistemima znamo vrlo malo, pogotovo o tome na koji se način snabdevaju vodom - rekla je dr. Karen Anderson iz Instituta za životnu okolinu i održivost na Univerzitetu u Exeteru.

Studijom, čiji su rezultati objavljeni u časopisu Global Change Biology, nisu obuhvaćeni razlozi takvih promena. No naučnici tvrde da su njihova otkrića u skladu s modelom koji upućuje na smanjenje količine leda u područjima u kojima su temperature preniske za rast biljaka, usled globalnog zagrevanja.

- U ovim područjima sneg pada i otapa se zavisno od sezone, a mi ne znamo kakav će uticaj promene predsnežne vegetacije imati na ovaj aspekt hidrociklusa, što je od vitalnog značaja jer ova azijska regija snabdeva vodom 10 najvećih reka Azije - kazala je Anderson, te dodala da će trebati obaviti nekoliko vrlo detaljnih terenskih ispitivanja kako bi se razumelo na koji su način biljke na visokim nadmorskim visinama u interakciji s tlom i sa snegom.