EVOLUCIJSKO ČUDO: Naučnici duboko pod zemljom pronašli životinju sa 1.306 nogu (FOTO)

Autor:

17.12.2021

Duboko pod zemljom u istraživačkoj bušotini u rudarskom regionu Australije, naučnici su otkrili "čudo evolucije", neverovatno duguljastog slepog dvonošca, rođaka stonoge, koji ima više nogu od svih poznatih životinja, tačnije 1306.

Foto: MAREK ET AL/SCIENTIFIC REPORTS

Vitki bledi dvonožac dostiže oko 95 mm u dužini i 0,95 mm u prečniku sa konusnom glavom, ustima u obliku kljuna i velikim pipcima - verovatno jedinim izvorom osećaja jer nema oči, rekli su naučnici u četvrtak.

- Ranije nijedan poznati dvonožac nije imao 1.000 noga uprkos tome što englesko ime znači "hiljadu stopa" - rekao je entomolog Pol Marek sa Virdžinija Teka, vodeći autor studije, objavljene u časopisu "Scientific Reports".

Stvorenje se zove Eumillipes persephone. Nekoliko otkrivenih jedinki živelo je na dubini od skoro 60 metara pod zemljom. Ženke su imale više nogu od mužjaka.

- Po mom mišljenju, ovo je neverovatna životinja, čudo evolucije - rekao je koautor studije Bruno Buzato, glavni biolog u kompaniji "Bennelongia Environmental Consultants" u Pertu.

- Ovo je najekstremnija dužina ikada pronađena kod dvonošca, koje su bile prve životinje koje su osvojile kopno - dodao je Buzato.

Do sada je dvonožac sa najviše nogu bio kalifornijski dvonožni Ilacme plenipes, sa 750 nogu.

Istraživači veruju da je razvoj tolikog broja nogu pomogao Eumilipesu.

- Verujemo da veliki broj stopala pruža prednost u smislu vuče/sile da guraju njihova tela napred kroz male praznine i pukotine u zemlji u kojoj žive - rekao je Buzato, prenosi 24sata.hr.

Republika

Foto: MAREK ET AL/SCIENTIFIC REPORTS

Vrsta živi u potpunom mraku u podzemnom staništu punom gvožđa i vulkanskih stena.

U nedostatku očiju, koristi druga čula, poput dodira i mirisa, da percipira svoju okolinu.

Pripada porodici dvonožaca koji se hrane pečurkama, pa istraživači veruju da se i ona njima hrani.

Otkriven je u oblasti Goldfilds-Esperans u zapadnoj Australiji u oblasti gde rudari kopaju zlato i druge minerale uključujući litijum i vanadijum.

U studiji su opisane četiri jedinke Eumillipesa, a pronađene su još četiri. Nijedna od njih nije posmatrana živa.

Jedna od odraslih ženki opisanih u studiji imala je 1306 nogu, a druga 998. Jedan od dva odrasla muškarca je imao 818 nogu, a drugi 778.

Broj nogu nije ujednačen kod dvonožaca jer se "presvlače", odbacujući svoj čvrsti spoljašnji sloj, koji ponovo raste i dodaje segmente nogu tokom života.

- Uobičajeno je da dvonožne životinje dobiju više nogu tokom "presvlačenja", tako da starije jedinke imaju više nogu od mladih - rekao je Buzato.

Obično dvonošci imaju oko 100 do 200 nogu.

Posle dvonošca, najveći broj nogu imaju stonoge, čak 382. Stonoge imaju jedan par nogu po segmentu tela, dok dvonošci imaju dva para.

Naučno ime novootkrivenog stvorenja znači "pravih hiljadu stopa" i odnosi se na Persefonu, kraljicu podzemlja u drevnoj grčkoj mitologiji.

Dvonošci - spori zglavkari povezani sa stonogama, insektima i rakovima - prvi put su se pojavili pre više od 400 miliona godina.